نسخه چاپی

مصرف ناكافی شیر در 60% ایرانیان

دبیر علمی دومین همایش كشوری شیر سالم گفت: گزارش اجرای نظام هدفمند یارانه‌ها نشان می‌دهند مصرف لبنیات سیر نزولی داشته و در مقابل مصرف نان، غلات و ماكارونی بیشتر شده و از هر 10 ایرانی فقط 4 نفر به میزان كافی شیر دریافت می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، فرزاد شیدفر در دومین همایش کشوری شیر سالم گفت: در حال حاضر میزان مصرف شیر در کشورمان کمتر از مصرف سرانه استاندارد است و کمبود کلسیم ناشی از آن باعث ایجاد انواع بیماری‌ها و از جمله افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور شده است.

وی ادامه داد: در سبد غذایی خانوارها می‌بینیم که برخلاف تصور مصرف شیر در منطقه شهری بیش از روستاها شده است.

شیدفر درمورد میانگین دریافت کلسیم گفت از هر 10 نفر ایرانی فقط 4 نفر به قدر کافی شیر دریافت می‌کنند بقیه یا مصرف نمی‌کنند یا کمتر از حد مناسب است. در برخی استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری و آذربایجان‌های شرقی و غربی در حد کافی است اما در برخی دیگر مانند سیستان و بلوچستان و بوشهر بسیار کمتر از حد سرانه است.

دبیر علمی دومین همایش کشوری شیر سالم ادامه داد: میانگین مصرف لبنیات در خانواده‌های ایرانی 139 گرم در روز است البته توصیه‌ها نیز تغییر کرده قبلاً مصرف 800 میلی‌گرم تأکید میشد اما اکنون به مصرف هزار میلی‌گرم توصیه می‌شود.

وی بر افزایش مصرف مواد لبنی در جامعه تأکید کرد و افزود: افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی شاید مربوط به کاهش مصرف کلسیم و مواد لبنی کم چرب است.

شیدفر تصریح کرد: میانگین سالانه کشوری در دریافت کلسیم به گونه‌ای است که 50 تا 55 درصد نیاز ما تأمین می‌شود در حالی که 70 تا 80 کیلوگرم مصرف سرانه آن توصیه شده و در برخی کشورها به 500 کیلوگرم هم می‌رسد.

شیدفر ادامه داد: در گزارش نظام هدفمندی یارانه‌ها آمده که مصرف لبنیات در کشور سیر نزولی داشته است. مصرف میوه و حبوبات کاهش یافته اما نان، غلات و ماکارونی افزایش یافته است که این امر پیامد افزایش بیماری‌‌های غیرواگیر و مزمن را در پی دارد.

دبیر علمی دومین همایش کشوری شیر سالم گفت: کشور ما در زمینه مصرف شیر مایع در مقایسه با سرانه مواد لبنی در دنیا در رده‌های پایانی قرار دارد.

سید جواد حاج‌میر اسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این همایش گفت: موادی که برای بشر موثر است متأسفانه از عادات غذایی در حال حذف شدن است و عادت‌هایی جایگزین آن می‌شوند که باعث ضرر هستند.

وی افزود شیر موهبت خداوند است که برای هر فردی مفید است، مواد مغذی بسیاری در شیر وجود دارد که از سنین نوزادی تا پیری برای فرد بسیار مفید است بنابراین باید مردم را به مصرف آن تشویق کنیم.

۱۳۹۳/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...