نسخه چاپی

تشخیص بیماری ابولا در ده دقیقه

محققان دانشگاه MIT موفق به ارایه نوعی آزمایش خون جدید شده اند كه تنها در عرض 10 دقیقه نشان می دهد شخصی به ابولا مبتلا شده یا نه.

به گزارش نما به نقل از مهر: محققان دانشگاه MIT موفق به ارایه نوعی آزمایش خون جدید شده اند که تنها در عرض 10 دقیقه نشان می دهد شخصی به ابولا مبتلا شده یا نه.

این آزمایش خون جدید به راحتی قابل استفاده بوده و نه تنها برای تشخیص سریع ابتلا به ابولا بلکه برای بیماری های دیگر نیز قابلیت استفاده دارد. از این رو بهره گیری از این روش نوین در موارد بحرانی نظیر اپیدمی بیماری های خطرناکی همچون ابولا کاربرد زیادی دارد.

طی یک سال گذشته ابولا برخی کشورها در قاره آفریقا را مورد تهدید قرار داده و حتی گفته می شود ده ها هزار تن بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند. از جمله عواملی که موجب شیوع گسترده این بیماری شده بود، ناتوانی در تشخیص به موقع افراد آلوده و جداسازی آنها از سایرین بوده است. محققان علوم پزشکی فقدان فناوری های کاربردی در این زمینه را عامل اصلی قلمداد می کنند.

درحال حاضر نمونه های خونی گرفته شده از افراد مظنون به ابتلا به آزمایشگاه هایی در مناطق و حتی کشورهای دیگر ارسال می شود تا وضعیت سلامت فرد مشخص شود. این کار فرآیندی زمان بر است که به شیوع هر چه بیشتر بیماری هایی نظیر ابولا کمک می کند.

اما آنچه که محققان دانشگاه MIT موفق به ابداع آن شده اند درواقع میان بری برای تشخیص ابولا و سایر بیماری های مسری خطرناک است.

این آزمایش خون جدید شامل استفاده از نوار کوچک ویژه آزمایش خون است که ساختار کلی آن بی شباهت به تست های بارداری نیست.

در این فناوری جدید پزشکی از نانوذرات رنگی برای بررسی و نمایش پاتوژن های متعدد خون در یک لحظه استفاده می شود. زمانی که نمونه خون فرد بر روی این نوار قرار می گیرد، نانوذرات نقره آن را به رنگ از پیش تعریف شده ای تغییر می دهد که از روی آن می توان پی به وجود عامل بیماری زا در فرد برد.

۱۳۹۳/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...