نسخه چاپی

هر چه سد روی دریاچه ارومیه ساخته شد در زمان «ابتكار» بود

به گزارش نما، مهندس نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس و عضو کمیسیون صنایع طی یادداشتی در روزنامه ی وطن امروز نوشت:

یک‌ـ حمید چیتچیان، نماینده مردم تبریز در مجلس سوم متهم ردیف اول و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست متهم ردیف دوم خشک شدن دریاچه ارومیه هستند. این دو نفر در خشک شدن دریاچه ارومیه نقش اساسی داشتند. برخی مسؤولان فقط بودجه و اعتبار گرفته و آن را صرف گشت و گذار خود می‌کنند؛ اما تمام این هزینه‌ها را به منطقه ما تحمیل می‌کنند. با وجود تمام وعده‌هایی که آنها تاکنون داده‌اند و تمام اعتباراتی که برای احیای دریاچه ارومیه دریافت کرده‌اند، نه‌تنها هیچ اقدامی صورت نگرفته بلکه حتی یک قطره آب هم به این دریاچه نیامده است.

دوـ وقتی همزمان با ریاست جمهوری آقای روحانی، خانم ابتکار برای بار سوم رئیس سازمان محیط‌ زیست شد، حداقل ۳۰ درصد دریاچه ارومیه آب بود اما بعد از مدیریت وی همان میزان هم از بین رفت؛ به طوری که امروز دریاچه ارومیه میزان بسیار ناچیزی آب دارد. سازمان محیط‌ زیست برای خرید ۲ دستگاه ویژه ایجاد ابرهای مصنوعی از خارج از کشور برای احیای دریاچه، اعتبار و بودجه هنگفتی دریافت کرد اما در حقیقت پول بیت‌المال را هدر داد. میلیاردها تومان پول برای خرید دستگاه‌های انتقال آب در اختیار سازمان محیط‌زیست قرار داده شد تا به واسطه این‌دو دستگاه دریاچه ارومیه را پرآب کنند، آب را از سطح پایین بالا کشانده و وارد دریاچه کنند و از طرف دیگر آب‌های بارانی را به هم متصل کرده و بتوانند دریاچه ارومیه را لااقل در حدی کوچک حفظ کنند اما با این اقدام هم کاری برای دریاچه ارومیه انجام ندادند. فقط پول و بودجه‌های سنگین به اسم احیای دریاچه ارومیه می‌گیرند اما همه را صرف تبلیغات سیاسی و برگزاری جلسه‌های‌شان می‌کنند که هیچ نفعی برای ارومیه ندارد و فقط اهداف سیاسی آنها را دنبال می‌کند.

سه ـ نمایندگان مجلس با تمام اعتراضی که نسبت به عملکرد سیاسی و فرافکنانه سازمان محیط‌ زیست دارند، نمی‌توانند از رئیس این سازمان سوال کنند و تنها آقای رئیس‌جمهور می‌تواند از او سوال کند(!) دیوان محاسبات هم باید درباره هزینه‌های سنگینی که به بهانه احیای دریاچه ارومیه دریافت می‌کنند سوال کند که این اعتبارات و بودجه‌های هنگفتی که دریافت می‌کنید کجا و چگونه هزینه می‌کنید.

چهارـ در مساله آلودگی هوای تهران هم متاسفانه یک متولی مشخص برای پاسخگویی وجود ندارد. سازمان محیط‌ زیست حل این معضل را به گردن شهرداری می‌اندازد، اما از طرف دیگر هم خودش را از این مساله کنار نمی‌کشد و هم جالب‌تر اینکه فقط مسؤولیت را می‌دهد؛ بدون امکانات! خانم ابتکار دستور دادند آنتن‌های پی‌ای‌اس نصب نشود چون هوا را آلوده می‌کند در حالیکه آنتن ثابت هوا را آلوده نمی‌کند و این هم از ابتکارات خانم ابتکار است.

پنج ـ خانم ابتکار باید بپذیرد در مدیریت سازمان محیط‌زیست ناتوان است و اعلام شکست کند. وی باید صادقانه بگوید نمی‌توانم مشکلات موجود را حل کنم و استعفا کند. دولت هم حل مشکل آلودگی هوای پایتخت را همان طور که شهردار تهران بیش از یک سال است گفته می‌تواند آن را رفع کند، به دست شورای شهر و شهرداری بسپارد تا این نهادها برای حل مشکل اقدام جدی انجام دهند. شهرداری هم برای حل مشکل آلودگی هوای تهران می‌تواند در جهت گسترش بیشتر خطوط مترو و بهبود سرویس‌دهی گام بردارد؛ البته اگر شرایط و امکانات و بودجه آن هم از سوی دولت فراهم شود.

شش ـ در دولت قبل میلیاردها تومان اعتبار مصوبه مجلس بود تا به واسطه آن مترو گسترش داده شود. این اعتبار را به اسم مترو و اتوبوس هوایی دریافت کردند اما هیچ اقدامی با وجود صرف این میزان اعتبار انجام ندادند. در صورتی که دستگاه‌های دولتی از خودروهای کم‌مصرف استفاده کنند و شهرداری اتوبوس‌های قدیمی را از رده خارج کند، می‌توان امید داشت مشکل آلودگی هوا در تهران تا ۴۰-۳۰ درصد حل شود.

هفت ـ مساله ورود بنزین‌های یورو ۴ فقط بهانه‌ای بود برای اینکه عده‌ای سرمایه‌دار بتوانند بنزین بی‌کیفیت و آلوده وارد کشور کنند. اگر بنزین وارداتی هوا را آلوده‌تر کرد و نتیجه‌ای برای ملت نداشت جز بدتر شدن هوای زندگی‌شان، برای جیب برخی خیلی خوب بود! ادعای آلوده بودن بنزین‌های تولیدی پتروشیمی را بهانه کردند تا از این طریق بنزینی که نه‌تنها یورو ۴ نبود بلکه حتی یورو ۲ هم نبود را وارد کشور کنند. اینها گفتند بنزین‌های پتروشیمی تولید داخل آلوده است اما بررسی‌های دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی در کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون بهداشت ثابت کرد این ادعا دروغ است و فقط فرصتی شده تا عده‌ای بتوانند به منافع مالی و حزبی خود برسند.

هشت ـ در انتها باید بگویم در حالی که این همه مشکلات زیست محیطی داریم که با یک مدیریت جهادی باید حل شود؛ از قبیل آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، ممکن نبودن تنفس در استان‌های جنوب و غرب به علت میزان بالای ریزگردها، خشکی دریاچه ارومیه و بسیاری از تالاب‌ها و رودخانه‌های کشور، قطع روزانه درختان و از بین بردن مراتع و جنگل‌ها از سوی سودجویان، مشکل داشتن بنزین‌های وارداتی‌ای که ارز زیادی را آن هم در این شرایط اقتصادی کشور خارج می‌کند و... خانم ابتکار دست از مطرح کردن موضوعی برنداشته که نه‌تنها هیچ کس نتوانسته ثابت کند مشکل‌ساز است؛ بل دروغ بزرگ سرطان‌زا بودن آن بارها و بارها از سوی رئیس بخش سرطان‌شناسی کشور رد شده و با آزمایش‌های مختلف آن را تکذیب کرده‌اند. موضوع پارازیت که موجب تشویش اذهان می‌شود، همواره از سوی ابتکار مطرح می‌شود. این ادعا از طرف ایشان و کسانی مطرح شده و می‌شود که برای رسیدن به منافع خود می‌خواهند فکر مردم را به ماهواره‌ها جلب کنند تا از طریق برنامه‌های ماهواره‌ای فرصت داشته باشند اهداف سیاسی خود را تامین کنند.

۱۳۹۳/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...