نسخه چاپی

علل و راه های جلوگیری از ریزش مو

كمبود آهن بویژه در خانم ها از جمله شناخته شده ترین علل تغذیه ای ریزش مو است، ضمن اینكه در اغلب اوقات هنگامی كه فردی كمبود آهن دارد، كمبود سایر مواد مغذی مانند روی نیز در او دیده می شود.

به گزارش نما، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، شرایط ارثی، تغییرات هورمونی مانند مشکلات تیروئیدی، بارداری، قطع مصرف داروهای ضد بارداری و شروع یائسگی، بیماری های پوستی و لوپوس را از جمله علل ریزش مو در افراد عنوان کرد.

دکتر سیدمهدی شادنوش افزود: ریزش مو از جمله اختلالات شایعی است که افراد مختلف بویژه در زمان افزایش سن با آن مواجه هستند.

وی گفت: مصرف برخی داروها برای درمان بیماری سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، استرس، شوک های جسمی و روانی و عدم مراقبت فیزیکی از موها نیز منجر به ریزش مو می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: در کنار این موارد، کمبود ویتامین های خاص مانند کمبود پروتئین، آهن و روی نیز می تواند از علل ریزش مو باشد.

شادنوش افزود: آن دسته از اختلالات ریزش مو که با کمبودهای غذایی همراه هستند معمولا در افراد دارای تغذیه نامناسب به همراه اختلالات خوردن و رژیم های غذایی ناسالم مشاهده می شود.

وی ادامه داد: اختلالات جذب گوارشی و برخی بیماری ها نیز ممکن است بر دریافت ناکافی مواد مغذی موثر باشد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: با توجه به علل گسترده برای ریزش مو، در درجه اول تشخیص علت و سپس درمان متناسب حائز اهمیت است.

وی گفت: کمبود آهن بویژه در خانم ها از جمله شناخته شده ترین علل تغذیه ای ریزش مو است، ضمن اینکه در اغلب اوقات هنگامی که فردی کمبود آهن دارد، کمبود سایر مواد مغذی مانند روی نیز در او دیده می شود.

شادنوش افزود: کمبود آهن و سایر مواد معدنی می تواند ناشی از کمبود کیفیت پروتئین باشد. منابع گوناگون پروتئین شامل انواع گوشت ها، غذاهای دریایی، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات کم چرب باید به تناوب مورد استفاده قرار گیرد.

این متخصص تغدیه و رژیم درمانی تصریح کرد: مصرف شکر و غذاهای فراوری شده زیاد نیز می تواند باعث کاهش دریافت مواد معدنی شود. بیوتین نیز از جمله ویتامین هایی است که نقش آن بر سلامت موها مورد تاکید قرار گرفته است.

شادنوش با بیان اینکه مصرف مناسب اسیدهای چرب ضروریست، افزود: غذاهای دریایی، روغن های گیاهی و انواع مغزهای آجیلی نیز می تواند تکمیل کننده برنامه غذایی برای سلامت موها باشد.

وی ادامه داد: ویتامین «دی» - D - نیز در حفظ موها بویژه در افراد دارای اختلالات اتوایمیون تیروئیدی مورد تاکید قرار گرفته است.

شادنوش تصریح کرد: برای تامین مواد مغذی ذکر شده، استفاده از مواد متنوع در همه گروه های غذایی شامل غلات کامل، گوشت ها و لبنیات، میوه ها و انواع سبزی های تازه به افراد توصیه می شود.

وی مصرف ماهی هایی مانند سالمون، گردو، تخم مرغ، حبوبات از جمله عدس، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و انواع توت ها را برخی غذاهای مورد تاکید برای سلامت موها برشمرد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...