نسخه چاپی

لبنیات بی سر و صدا گران می شود

در حالی كه سرانه مصرف شیر در كشور نصف مصرف جهانی است، روز به روز بدون هیچگونه توجیه و پاسخگویی مسئولان قیمت محصولات تولیدی این صنعت افزایش می‌یابد.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالی که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش یکی از دلایل پایین بودن سرانه مصرف شیر نسبت به سرانه مصرف جهانی را گرانی آن عنوان کرد،‌ صنایع در اقدامی با سابقه باز هم قیمت شیر و برخی محصولات لبنی را افزایش دادند.
این گزارش می‌افزاید: افزایش غیر مجاز قیمت شیر مصرفی خانوار در حالی اتفاق می‌افتد که صنایع لبنی هنوز هم به بهانه عدم کشش بازار از خرید شیرخام به قیمت مصوب 1440 تومان از دامداران امتناع می‌کنند، به طوری که دولت از دو ماه پیش برای حمایت از تولید‌کنندگان شیر‌خام مجبور به اجرای طرح خرید تضمینی شیرخام به قیمت مصوب شده است.

همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به دنبال افزایش قیمت برخی محصولات صنایع لبنی از جمله شیر به صنایع تذکر داده تا قبل از هرگونه برخورد قانونی، قیمت محصولاتشان را از روز گذشته شنبه 9 اسفندماه به قیمت قبل برگردانند که تاکنون اقدامی از سوی صنایع لبنی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش: دبیر انجمن صنایع لبنی هم از پاسخگویی به خبرنگاران به دلیل تصمیم هیئت مدیره انجمن ممانعت می‌‌کند.

به گفته محمد فربد رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی تیرماه امسال و از بعد ماه مبارک رمضان صنایع لبنی طبق مصوبه مجاز شدند که قیمت محصولاتشان را 15 درصد افزایش دهند.

وی با بیان اینکه در آن ایام برخی صنایع براساس مصوبه 15 درصد افزایش قیمت را اعمال کردند، گفت: اما برخی دیگر به دلایلی از جمله عدم کشش بازار و مسائل رقابتی این افزایش قیمت را اعمال نکردند، بنابراین طبق مصوبه مجازند هر وقت که تشخیص دهند این کار را انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: اگر صنایع لبنی افزایش قیمتی در محصولاتشان اعمال کرده‌اند، باید تحقیق شود که این افزایش مربوط به همان 15 درصد مصوبه بوده و یا افزایش علاوه بر آن 15 درصد است.

فربد افزود: اگر صنایع لبنی بیش از مصوبه اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی کرده باشند، می‌توان به آنها ایراد گرفت که براساس محدودیت‌های اساسنامه‌ها انجمن صنفی، برخورد با متخلفان برعهده انجمن نیست.
براساس این گزارش: صنایع لبنی در سال جاری برای سومین بار اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، در حالی که طبق قانون صنایع لبنی در سال جاری مجاز به یک بار افزایش قیمت 15 درصدی بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: قیمت شیر کم چرب با افزایش 200 تا 300 تومان به 2400 تا 2500 تومان و قیمت شیر پرچرب با افزایش 200 تومان به 2700 تومان در هر بطری رسیده است.

همچنین برخی برندها علاوه بر افزایش قیمت شیر قیمت سایر محصولات از قبیل بستنی را هم اضافه کرده‌اند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...