نسخه چاپی

چرا نتانیاهو ائتلاف خود با آمریكا را به خطر انداخت

روزنامه هاآرتص در گزارشی به بررسی علت اقدامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابل آمریكا پرداخت و نوشت او در زمان سایر روسای جمهور آمریكا جرات چنین كارهایی را نداشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به چرایی رفتارهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابل آمریکا پرداخت و نوشت: اگر دو ماه پیش، کسی پیش‌بینی می‌کرد دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل، بنیامین نتانیاهو علیه تمایلات دولت اوباما، در کنگره سخنرانی می‌کند، هیچکس باور نمی‌کرد نتانیاهو تا این حد پیش برود.

حتی اگر پیش‌بینی می‌شد یک هفته قبل از انجام این سخنرانی، تبلیغات انتخاباتی حزب لیکود، آمریکا را به تلاش برای متوقف کردن تشکیلات کنونی متهم می‌کند و نتانیاهو قدرت‌های جهان را به خاطر اجازه به ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای مورد سرزنش قرار می‌دهد، دیوانه خطاب می‌شد. اما همه اینها اکنون اتفاق افتاده و ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم چرا نخست وزیر اسرائیل این ائتلاف استراتژیک را در بدترین بحران غرق کرده است آنهم در زمانی که اسرائیل بیش از هر زمان دیگری به حمایت آمریکا نیاز دارد.

روزنامه هاآرتص، سه دلیل احتمالی را برای این اقدام نتانیاهو بر شمرد و نوشت: نخست، نتانیاهو می‌گوید کنگره آمریکا بهترین مکان برای هشدار به جهان علیه توافق هسته‌ای خطرناک با ایران است. بعید است که یک سخنرانی بتواند چنین تاثیری داشته باشد اما نتانیاهو به لفاظی‌های خود باور دارد. دوم اینکه این، استراتژی نهایی لیکود برای تسلط بر دستور کار انتخابات و متمرکز کردن این دور از رقابت‌ها بر یک مسئله است و آن، توانایی نتانیاهو برای مدیریت کردن مسئله ایران است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر اسرائیلی‌ها هنوز فکر می‌کنند او برای این کار، بهتر از سایر رقبای خود است. دلیل سوم در دسیسه‌ها و منیت‌های عجیب و غریب حامیان آمریکایی نتانیاهو ریشه دارد که «شلدون ادلسون» یکی از سرمایه‌داران یهودی آمریکایی یکی از آنهاست. برای این افراد، درگیری با باراک اوباما پیامد ناخوشایند سخنرانی به شمار نمی‌آید، بلکه نتیجه مطلوب محسوب می‌شود.

این روزنامه صهیونیستی نوشت: همه این دلایل در انگیزه نتانیاهو برای به مخاطره انداختن روابط خاص میان واشنگتن و تل‌آویو نقش دارد. اما سئوال اینجاست که اگر فرد دیگری در کاخ سفید بود، آیا نتانیاهو حتی به چنین نقشه‌ای فکر می‌کرد؟ نتانیاهو هرگز جرات نمی‌کرد چنین شیرین‌کاری را در زمان بیل کلینتون یا یکی از بوش‌ها انجام دهد چراکه مجازات آنها سخت و وحشتناک بود. آنها از هیچ کاری برای تخریب سیاسی نتانیاهو نه تنها در واشنگتن بلکه در اسرائیل نیز فروگذار نمی‌کردند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...