نسخه چاپی

مردان هسته‌ای راهی سوئیس شدند

عکس خبري -مردان هسته‌اي راهي سوئيس شدند

وزیر امور خارجه ایران برای شركت در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین رایزنی و گفت‌وگو با همتای آمریكایی درباره برنامه هسته‌ای ایران صبح امروز به همراه تیم مذاكره كننده هسته‌ای راهی سوئیس شد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای صبح امروز (دوشنبه) راهی سوئیس شد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این دور از رایزنی‌ها در مونترو سوئیس حضور دارد.

ظریف قرار است امروز (دوشنبه) در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو حضور یافته و ضمن ایراد سخنرانی در این نشست، در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده به گفت‌وگو بپردازد.

ظریف در حاشیه این نشست با سرگئی لاوروف همتای روس خود و وزیر خارجه هلند دیدار و با کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز ملاقات و گفت‌وگو می‌کند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه به همراه دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز راهی مونترو سوئیس شدند و قرار است رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به ریاست عراقچی،‌روانچی و وندی شرمن و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ظهر امروز (دوشنبه) در مونترو برگزار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از ژنو راهی مونترو می‌شود و قرار است عصر امروز (دوشنبه) با جان کری همتای آمریکایی خود در این شهر بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشیند.

قرار است چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و شش کشور روز پنجشنبه 14 اسفند ماه در شهر مونترو برگزار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز امروز (دوشنبه) برای شرکت در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به ژنو سفر کند و از آنجا عازم مونترو سوئیس می‌شود تا در آنجا با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

براساس این گزارش، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی و عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده آمریکا در گروه 1+5 به همراه تیم مذاکره‌کننده آمریکا قرار است روز دوشنبه (فردا، 2 مارس) عازم مونترو شود و ظهر با عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران در خصوص موضوع هسته‌ای ایران به رایزنی خواهد پرداخت.

وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد که «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز به درخواست جان کری به مونترو سفر می‌کند تا به مذاکرات بپیوندد.

طبق این گزارش، لیست کامل هیأت آمریکا که قرار است به مونترو سفر کنند، شامل: «جان کری»، «ارنست مونیز»، «وندی شرمن» «رابرت مالی» مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور مربوط به ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس، «جیمز تیمبی» مشاور ارشد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل، «پائول اروین» مدیر عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای شورای امنیت ملی آمریکا، «کریستوفر بکی‌میر»، معاون هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا، «کوین ویال» مدیر دفتر پادمان‌های بین‌المللی هسته‌ای سازمان ملی امنیت هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا، «فلیشا سوئیندلز» مشاور ارشد سیاست تحریم‌ها از دفتر کنترل دارایی خارجی از وزارت خزانه‌داری آمریکا، « نیوول هایسمیت» معاون مشاور قانونی وزارت خارجه آمریکا، «مارک اپلتون» مشاور ویژه وزیر انرژی آمریکا و «جولیا جاکوبی» دستیار ویژه معاون وزیر خارجه آمریکا می‌شود.

ایران و آمریکا در ادامه رایزنی‌های هسته‌ای پس از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو از روز جمعه اول اسفند ماه به مدت چهار روز در سطح معاونان و سپس وزرا در شهر ژنو با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند که در این دور از گفت‌وگوها علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز حضور داشتند.

طرفین توافق کردند که دوشنبه 11 بهمن ماه گفت‌وگوهای خود را از سر بگیرند.

به گزارش خبرنگار فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان (شنبه) در نشست خبری مشترک با پائولو جنتیلونی همتای ایتالیایی خود که به تهران سفر کرده بود، در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو و اینکه آیا تا ماه مارس تفاهم سیاسی حاصل می‌شود؟ اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای به مراحل حساس خود نزدیک شده است، ما هفته گذشته گفت‌وگوهای بسیار خوب، ریز و دقیقی داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در این مذاکرات خاطرنشان کرد: بحث‌های مفیدی در حوزه فنی و رسیدن به تفاهم فنی و حل و فصل مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت بین دو هیات با حضور این دو مسئول عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در آن زمینه حاصل شد.

ظریف در عین حال یادآور شد: اما در بسیاری از حوزه‌های دیگر اختلاف نظرها باقی است. هم در موضوعات هسته‌ای و هم در موضوعات مربوط به تحریم؛ ما بارها تکرار کرده‌ایم که تحریم‌ها برای رسیدن به هیچ هدفی مفید نبوده و آمریکا و کشورهای غربی باید به این نتیجه برسند که تحریم‌ها سرمایه‌ نیستند، بلکه مانعی هستند برای رسیدن به تفاهم؛ هر زمان که این واقعیت مورد پذیرش قرار گیرد در آن زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای بسیار نزدیک هستیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: بارها گفته‌ایم که تا به توافق راجع به کلیه موضوعات نرسیم؛ توافقی وجود ندارد و این موضوع در برنامه اقدام مشترک (توافق‌نامه ژنو) به صراحت عنوان شده که هیچ توافقی وجود ندارد تا وقتی در مورد همه زمینه‌ها توافق صورت گیرد.

وی گفت: البته ممکن است ما پیشرفت‌هایی داشته باشیم اما این پیشرفت‌ها طی هفته گذشته به صورت جدی صورت گرفت و امیدواریم در این هفته نیز بتوانیم در سایر موضوعات به ویژه رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی به پیشرفت بیشتری نائل شویم و بعد هم این پیشرفت‌ها را تدوین کنیم، به شکل یک توافق جامع و دقیق که امکان اجرایی شدن داشته باشد.

ظریف اضافه کرد: این برنامه عملیاتی ماست برای رسیدن به توافق.

به گزارش فارس، پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه 1393 به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع به دلیل اختلافات موجود امکانپذیر نیست، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) را برای هفت ماه تمدید کرده و البته تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت خواهند داد تا ظرف چهار ماه (پایان مارس) مذاکرات به نتیجه برسد. از آن زمان تاکنون رایزنی‌های فشرده‌ای در شهرهای ژنو،‌ برلین، پاریس، زوریخ، استانبول و مونیخ در سطح معاونان، کارشناسان و وزرای خارجه برگزار شد.

شهر ژنو همچنین میزبان یازدهمین، دوازدهمین و سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و شش کشور در سطح معاونان در اواخر آذر ماه، اواخر دی ماه و همچنین سوم اسفند ماه سالجاری بود.

۱۳۹۳/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...