نسخه چاپی

آسیب جدی به ستون فقرات با حمل اجسام سنگین

عضو شبكه ملی تحقیقات بیماریهای استخوانی و مفصلی كشور گفت: حمل غیر اصولی اجسام سنگین به ستون فقرات به خصوص در ناحیه كمر آسیب جدی وارد می كند.

به گزارش نما، دکتر علیرضا صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا به خانه تکانی خانواده ها در هفته های منتهی به پایان سال اشاره کرد و افزود: یکی از مسایل حائز اهمیت در هنگام خانه تکانی توجه به شیوه درست حمل اجسام سنگین توسط افراد است.

وی یادآوری کرد: بر این اساس جابجایی و حمل اجسام سنگین به شکل غیر صحیح فشار زیادی بر مهره ها وارد کرده و موجب ابتلا به دیسک کمر می شود.

صادقی افزود: در مواقعی نیز عوارض ناشی از حمل اجسام سنگین منجر به انجام اعمال جراحی اورژانسی و استراحت مطلق در تعطیلات نوروزی برای فرد مبتلا شده است.

وی با تاکید بر اینکه حمل اجسام سنگین به مفاصل بدن مانند دستها، شانه و گردن نیز فشار زیادی وارد می کند، اظهار کرد: این وضعیت به تشدید درد در این نواحی منتهی می شود و فرد را وادار به دریافت خدمات پزشکی و مراجعه به مراکز بیمارستانی می کند.

عضو انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد: جابجایی اجسام سنگین به مفاصل زانو نیز آسیب جدی وارد می کند که در این میان زنان خانه دار و به ویژه افرادی که مشکلات آتروز زانو دارند بیشتر گرفتار می شوند.

وی اظهار کرد: بر این اساس برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای دیسک کمر و آرتروز توصیه می شود حمل اجسام سنگین به صورت چند نفره و با شیوه های مناسب آن انجام شود.

صادقی افزود: حمل اجسام سنگین با همکاری چند نفر به میزان زیادی از فشار وارده به ستون فقرات می کاهد.

این متخصص روماتولوژی بیمارستان ولی عصر(ع) استان توصیه کرد: برای بلند کردن اجسام سنگین از زمین، افراد ابتدا به حالت نشسته قرار بگیرند و جسم سنگین را همزمان با بلند شدن از روی زمین بلند کنند و در واقع شبیه حرکات وزنه برداران با کمر صاف نسبت به این کار اقدام کنند تا آسیب های احتمالی نیز کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های پایانی سال شمار مراجعه کنندگان بامشکل دردهای کمر و دیسک کمر به مراکز بیمارستانی بیش از گذشته افزایش می یابد و این درحالی است که فقط بکارگیری چند نکته پیشگیرانه از بروز این مشکلات و دیگر مسایل ناشی از آن جلوگیری می کند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...