نسخه چاپی

عدم همكاری اصناف در فاز دوم هدفمندی

عکس خبري -عدم همکاري اصناف در فاز دوم هدفمندي

امسال مراسم روز ملی اصناف بی‌سر و صداتر از سال‌های قبل برگزار شد، نه خبری از آمدن رئیس‌جمهور بود و نه معاونش وعده‌ای جدید به جامعه صنفی كشور داد تا آنها را خوشحال كند، برعكس همه چیز دست به دست هم داده بود تا كمتر گلایه‌ای از دولت در رابطه با اصناف مطرح شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، اصناف کشور امسال در شرایطی منتظر اعلام خبرهای خوش از سوی دولت بودند که شرایط اقتصادی موجود کشور، تحریم‌ها و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، عرصه را بر آنها تنگ کرده و شرایطی را فراهم کرده که آنها به سختی در این فضا نفس می‌کشند، آنها چندان از وضع موجود رضایت ندارند و به همین دلیل منتظر بودند تا خبرهای خوشی اعلام شود.

جلسه‌ای بی‌رمق برای تشویق اصناف

البته امسال همچون سال‌های گذشته مراسم چندان حال و هوای شور و اشتیاق را نداشت، از سوی دیگر، اگر اصناف در طول سال تنها یک بار آنهم در یک مدت زمان دو ساعته فرصت می‌یافتند تا از نزدیک با دیدگاهها و نحوه حمایتهای دولت از زبان رئیس‌جمهور، آشنا شوند، اما امسال این فرصت از آنها گرفته شد و مطابق با برخی مراسم‌های دیگر، معاون اول جای رئیس‌ دولت را پر کرد.

این در شرایطی است که معاون اول رئیس‌جمهور نیز تنها به برخی تعارفات معمول بسنده کرد و گفت که اصناف دست راست دولت هستند، هیچ دولتی بدون اصناف نمی‌تواند کار کند و یا اینکه دولت از اصناف کشور پشتیبانی لازم را خواهد کرد.

4 روز از وعده رحیمی گذشت، هنوز خبری نیست...

محمدرضا رحیمی همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که خبر ندارد مصوبات و دستورات دولت و رئیس‌جمهور در مورد پیگیری خواسته‌های اصناف روی زمین مانده است و به همین دلیل خبر برگزاری جلسه‌ای را داد که در آن، باز هم این مشکلات بازگو شود و برای آن، راه‌حل قاطع اندیشیده شود.

او همچنین گفت که وزرای اقتصادی کابینه نیز در این جلسه دعوت خواهند بود و باید نسبت به امور روی زمین مانده اصناف، پاسخگو باشند.

حال 4 روز از وعده معاون اول رئیس‌جمهوری در رابطه با برگزاری این جلسه مشترک می‌گذرد و هنوز هم خبری نیست که این جلسه، کی و کجا برگزار خواهد شد.

حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه می‌گوید: قرار بر این است که دفتر معاون اول رئیس‌‎جمهور، زمان و مکان جلسه با اصناف را اعلام کند؛ اما تا این لحظه خبری نیست.

اصناف: حاضر نیستیم در فاز دو هدفمندی همراه باشیم

در این میان، البته برخی از بزرگان جامعه صنفی کشور ترجیح دادند تا در این جلسه حضور نداشته باشند، آنهایی هم که آمده بودند، چندان دست پر و راضی از جلسه بیرون نرفتند. برخی از فعالان صنفی در این رابطه می‌گویند که دیگر حاضر نیستند که دیگر در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با دولت همراه باشیم.

یکی از آنها می‌گوید: دولت بیش از آنکه به جامعه صنفی کشور که بار اصلی اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها را به دوش کشیدند، اتکاء کند و در پی حل مشکلات آنها باشد، به بخش تولید و صنعت کشور توجه دارد.

او می‌افزاید: البته پشتیبانی از صنعت و معدن کشور نیز ضروری است؛ اما اصناف باید مورد حمایت ویژه‌ای قرار گیرند، در حالیکه حتی دولت حاضر نشد که قیمت حامل‌های انرژی را نیز در فاز دوم برای بخش اصناف کشور همانند تولید لحاظ کند و اگر ما اعتراض نمی‎‌کردیم، حتما تغییری حاصل نمی‌شد.

این در شرایطی است که مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز اصناف وعده داد که قیمت حامل‌های انرژی را برای بخش صنفی کشور همانند بخش تولیدی لحاظ کند و نوعی قیمت‌های ترجیحی را در نظر گیرد.

کارگروهی که دیگر تشکیل نمی‌شود...

درست اول تیرماه، روز ملی اصناف دو سال قبل بود که رئیس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه ویژه‌ای را برای حل مشکلات اصناف میان دولت و نمایندگان واحدهای صنفی صادر کرد، این کارگروه چند بار تشکیل جلسه داد و مصوباتی هم داشت که از جمله آن، موضوع گرمابه‌داران بود که هیچگاه عملیاتی نشد.

هم اکنون نیز که دیگر، جلسه ای از این کارگروه تشکیل نمی‌شود یا حداقل اگر تشکیل می‌شود، خبری از آن نیست و مصوباتش عملیاتی نمی‌شود.

فردی که زیرآب غضنفری را در دولت می‌زند...

این در شرایطی است که قاسم نوده‌فراهانی رئیس شورای اصناف کشور که سال گذشته با حکم رئیس‌جمهور، به عنوان مشاور وی در امور اصناف منصوب شد، هم اکنون یکی از شاکیان اصلی عملیاتی نشدن وعده‌های داده شده به اصناف است.
صریح‌گویی او باعث شده که حتی مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به صراحت بگوید که گاهی این صریح گویی فراهانی در دولت، کار دست او داده است و هر گاه که فراهانی میکروفن را برای صحبت در جلسات روشن می‌کند، او می‌داند که قرار است زیرآب وی زده شود. این جملاتی است که به طنز غضنفری در مراسم روز ملی اصناف گفت، اما از آنجایی که در این جملات ردپایی از حقیقت وجود دارد، نشان می‌دهد که فراهانی چندان از عملیاتی شدن مطالبات اصناف رضایت ندارد.

نوده فراهانی در این رابطه می‌گوید: بروکراسی‌های اداری باید در این زمینه برداشته شود؛ چرا که اصناف چرخ بزرگی را در اقتصاد کشور به گردش در می‌آورد و چنانچه مشکلات آنها برطرف نشود، نمی توان از آنها انتظار عملکرد مناسب داشت.

وی خواستار ارائه تسهیلات به صنوف تولیدی برای بازنگری در خطوط تولیدی و نوسازی ماشین آلات شد و گفت: مصوبات دولت که به دستور رئیس جمهور صورت گرفته در برخی موارد مورد اغفال واقع شده و مراکز استان ها به آن عمل نمی کنند؛ چرا که برخی می خواهند سلیقه ای کار را پیش ببرند.

مشاور رئیس‌جمهوری در امور اصناف گفت: برخی از مسوولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها همکاری لازم را با مجامع امور صنفی ندارند که بر این اساس وزیر صنعت باید به آنها تذکر دهد.

به هرحال، اصناف منتظرند که وعده‌های داده شده با آنها‌، زودتر عملیاتی شود نه اینکه یک بار دیگر سال تمام شود و نوبت به برگزاری مراسم روز ملی اصناف در تیرماه سال 92 برسد، و آنها باز هم دست خالی به جلسه بیایند و دست خالی‌تر و بدون امید بازگردند.

۱۳۹۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...