نسخه چاپی

تخم‌مرغ باز هم گران شد!

عکس خبري -تخم‌مرغ باز هم گران شد!

در حالی بر اساس نرخ‌نامه جدید از سوی وزارت صنعت قیمت هر كیلوگرم تخم‌مرغ فله 2150 تومان از ابتدای تیرماه سال‌جاری تعیین شده است كه تولیدكنندگان به هیچ وجه این نرخ را قبول ندارند و به صراحت اعلام می‌كنند كه ما فقط قیمت وزارت جهادكشاورزی را می‌پذیریم.

به گزارش نما به نقل از مهر، براساس آمار رسمی بانک مرکزی در هفته منتهی به 02/04/91 قیمت هرکیلو تخم مرغ معادل 10.1 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است به طوریکه هرشانه تخم مرغ بین 4000 تا 5000 تومان به فروش می رفته است.
براساس این گزارش، قیمت هرشانه تخم مرغ (درحدود 2 کیلوگرم) در میادین میوه و تره بار شهرداری بین 4200 تا 4600 تومان به فروش می رسیده است، ضمن اینکه متوسط قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر درحدود 4500 تومان بوده است درحالی که هرشانه تخم مرغ در هفته گذشته (هفته منتهی به 26/03/91) درحدود 4000 تومان به فروش می رسیده است.

در این رابطه ناصرنبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران مرغ تخم گذار استان تهران گفت: وقتی وزارت جهادکشاورزی اعلام می‌کند قیمت تمام شده هرکیلوگرم تخم مرغ 2750 تومان است، چطور وزارت صنعت به خود اجازه می دهد قیمت 2150 تومانی برای هرکیلوگرم تخم مرغ اعلام کند.

وی با بیان اینکه روز جمعه سویا را کیلویی 1520 تومان خریداری کرده ام، گفت: تاکنون هیچ یک از وعده های شرکت پشتیبانی امور دام برای دادان کنجاله سویا به نرخ 800 تومان به مرغداران و دامداران محقق نشده است.

نبی پور اضافه کرد: درحال حاضر نهاده کنجاله سویا را برای مردادماه از شرکت "آواتجارت صبا" با قیمت هرکیلوگرم 925 تومان پیش خرید کرده ایم.

ضرر 13000 تومانی تولید کننده و سود 6000 تومانی واسطه ها!

وی با بیان اینکه هرکارتون تخم مرغ (حاوی 180 عدد تخم مرغ) را به قیمت 19 هزارتومان به عاملین می فروشیم و عاملین هم با احتساب 6 هزارتومان سود آن را به قیمت 25 هزارتومان به فروش می رسانند، گفت: درحقیقت من تولیدکننده به ازای هرکارتون تخم مرغ 12 تا 13 هزارتومان ضرر می دهم و واسطه با فروش همین کارتون تخم مرغ به خرده فروش‌ها 6 هزارتومان سود می برد.

نبی پور با اشاره به راهکار ارزان شدن تخم مرغ در بازار گفت: شرکت پشتیبانی امور دام نهاده ها را به نرخ بهمن ماه سال گذشته (کنجاله سویا کیلویی 435 تومان-ذرت کیلویی 360 تومان) به ما بدهد تا قیمت تخم مرغ را در بازار کاهش پیدا کند.

مرغدارها باید حداقل 4 ماه گرانفروشی کنند!

هدایت الله اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن درخصوص نرخ‌نامه جدیدی که برای هرکیلوگرم تخم مرغ فله 2150 تومان تعیین شده است، اظهار داشت: این اقدام وزارت صنعت غیرکارشناسی شده است و هیچ مبنای درستی ندارد.

وی افزود: زمانی که مرغدارها طی 4 ماه گذشته ماهیانه به ازای تولید هرکیلوگرم تخم مرغ 1500 تومان خسارت دیده اند باید برای جبران خسارتشان در 4 ماه آینده تخم مرغ را با قیمت حداقل کیلویی 3500 تومان به فروش برسانند تا قیمت تخم مرغ بر مبنای قیمت تمام شده در نقطه سربه سر قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن با تاکید براینکه اگر امروز مشکل در تولید تخم مرغ داریم ناشی از سیاست‌های غلط وزارت صنعت است، گفت: باید در سال حمایت از تولید ملی دولت حمایت بیشتری از تولیدکنندگان کند نه اینکه با اعمال سیاستهای غیرکارشناسی شده موجب ورشکستگی تولیدکنندگان در کشور شود.

قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری 2000 تومان است

وی در ادامه درخصوص نوسان قیمت تخم مرغ در بازار اظهارداشت: درحال حاضر تخم مرغ درب مرغداری کیلویی حدودا 2000 تومان است درحالی که باید این قیمت به 2750 تومان برسد.

اصغری تصریح کرد: مرغدارها طی 4 ماه گذشته روزانه به ازای تولید هرکیلوگرم تخم مرغ 1500 تومان خسارت داده اند.
وی برای کاهش قیمت تخم مرغ در بازار عنوان کرد: وزارت صنعت اگر تخم مرغ را هنگام افزایش تولید با قیمت حداقلی کارشناسی شده از تولیدکنندگان خریداری کند و در زمان کاهش تولیدات آنرا در بازار توزیع کند هیچگاه قیمت تخم مرغ در بازار افزایش نخواهد یافت بلکه همواره این قیمت ثابت خواهد ماند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخم‌گذارمیهن با اعلام اینکه هم اکنون ماهیانه بالغ بر 10000 تن تخم مرغ مازاد تولید داریم، گفت: این مازاد تولید موجب شده است که تولیدکنندگان تخم مرغ را به جای کیلویی 2750 تومان کیلویی 1300 تومان فروختند و متضرر شوند.

وی با ابراز تاسف از اینکه به دلیل سیاستهای غلط وزارت صنعت نتوانسته ایم تولید پایدار را در این صنعت حفظ کنیم، گفت: اگر وزارت صنعت طی چندماه گذشته حداقل 10000 تن تخم مرغ را با قیمت حداقلی کارشناسی شده از تولیدکنندگان خریداری می کرد هم اکنون ضمن حفظ تولید پایدار شاهد قیمت منطقی تخم مرغ که هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف کننده را در بر داشت بودیم.

اصغری با اعلام اینکه درحدود یکماه گذشته وزارت جهادکشاورزی به معاون اول رئیس جمهورپیشنهاد کرده است که به ازای هرکیلو صادرات تخم مرغ 700 تومان مشوق و جوایز صادراتی به تولیدکنندگان بدهد که متاسفانه این پیشنهاد تاکنون عملیاتی نشده است، گفت: درحال حاضر صادرات معناداری در زمینه تخم مرغ نداشته ایم چون ترکیه با اختصاص سوبسید به تولیدکنندگانش ما را از جرگه رقابت در بازار جهانی صنعت تخم مرغ خارج کرده است.

۱۳۹۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...