نسخه چاپی

دلایل افزایش قیمت مرغ از زبان مرغداران

عکس خبري -دلايل افزايش قيمت مرغ از زبان مرغداران

هر كیلو مرغ زنده كه در بهمن‌ماه سال گذشته 2691 تومان بود، پس از گذشت پنج ماه و با افزایش بیش از 62 درصدی امروز به 4300 تومان رسیده و درحالی كه با احتساب هزینه كشتار، بسته‌بندی، حمل و نقل و ... در مغازه‌های خرده‌فروشی باید نهایتا 6300 تومان فروخته شود، مرز هفت هزار تومان را هم گذراند.

به اعتقاد مرغداران هرچند دليل اصلي اين گراني كمبود و گراني خوراك مرغ است و شركت پشتيباني امور دام وعده تامين نهاده‌ ارزان را اجرايي نكرده، اما طي چند روز اخير عده‌اي هم از اين آشفته بازار سو استفاده كرده و حدود كيلويي هزار تومان بر قيمت اين نهاده استراتژيك افزوده‌اند.

حسين مقدم‌نيا ـ مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداري گوشتي ـ در اين باره به ايسنا گفت: افزايش قيمت گوشت مرغ ناشي از چند عامل است كه افزايش تقاضا و مصرف در اين ايام و اعياد جاري، افزايش قيمت گوشت قرمز، افزايش قيمت جوجه يكروزه و مهم‌تر از همه كمبود نهاده‌هاي توليد و افزايش قيمت آن از جمله اين عوامل هستند.

** گراني گوشت قرمز، مرغ را هم گران كرد

به اعتقاد وي با توجه به اين‌كه گوشت مرغ كالاي جايگزين گوشت قرمز محسوب مي‌شود و گوشت قرمز طي ماه‌هاي اخير با رشد چشم‌گير قيمتي مواجه بوده، تقاضا براي مصرف گوشت مرغ به عنوان كالاي جايگزين آن افزايش يافته است لذا قيمت گوشت مرغ نيز روند افزايشي به خود گرفته و در حالي كه قبلا هر كيلو گوشت مرغ يك پنجم گوشت قرمز بود، اكنون يك چهارم قيمت گوشت قرمز را تشكيل مي‌دهد.

** افزايش بيش از 3 برابري قيمت جوجه!

مقدم‌نيا افزايش قيمت جوجه يكروزه را يكي از دلايل افزايش گوشت مرغ خواند و گفت: هر قطعه جوجه كه اواخر فروردين‌ماه امسال 300 تومان فروخته مي‌شد، با بيش از سه برابر افزايش به 1100 تومان رسيده است.

** گرد و غبار به مرغ‌ها هم سرايت كرد

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداري گوشتي با گلايه از افزايش قيمت واكسن و دارو اظهار كرد: افزايش تلفات در برخي استان‌ها نيز باعث افزايش قيمت گوشت مرغ شده است؛ به‌طوري كه تلفات در برخي از استان‌ها در دو سه ماهه‌ اخير 13 تا 15 درصد بوده است.

وي دليل بالا‌بودن تلفات را دير تامين‌شدن واكسن، هواي نامساعد غرب كشور و گرد‌وغبار و نامناسب بودن جيره غذايي عنوان كرد و گفت: با اين شرايط نمي‌توان انتظار داشت كه توليد باكيفيت داشته باشيم.

** گراني سويا؛ عامل اصلي افزايش قيمت مرغ

مقدم‌نيا تصريح كرد: دليل اصلي افزايش قيمت گوشت مرغ نبودن كنجاله سويا به عنوان يكي از خوراك اصلي مرغ است كه توليدكنندگان، اين محصول را كيلويي 1800 تومان تهيه مي‌كنند و شركت پشتيباني امور دام هنوز اين نهاده را به صورت ارزان قيمت در اختيار مرغداران نداده است.

مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي گفت: اين درحالي است مرغداران مبلغ خريد 55 هزار تن كنجاله سويا را به حساب شركت پشتيباني امور دام واريز كرده‌اند اما هنوز اين شركت اين نهاده را در اختيار مرغداران قرار نداده‌اند.

** براي ارزاني قيمت، سريعا سويا ارزان و فراوان عرضه كنيد

وي با تاكيد بر اين‌كه براي كاهش قيمت گوشت بايد سريعا كنجاله سويا به عنوان نهاده‌ اصلي توليد گوشت مرغ به بازار تزريق شود تا كمبود و افزايش قيمت آن جبران شود، گفت: در حال حاضر هر كيلو كنجاله سويا 1550 تا 1800 تومان در اختيار مرغداران قرار مي‌گيرد و هنوز قيمت اين محصول شكسته نشده است.

مقدم‌نيا تصريح كرد: به دليل بالا بودن قيمت اين نهاده توليدكنندگان خوراك ديگري را جايگزين سويا مي‌كنند كه اين امر باعث طولاني شدن دوره پرورش، افت رشد مرغ و همچنين افزايش تلفات آن مي‌شود.

** افزايش دوره‌ توليد به 60 روز!

به گفته وي در برخي استان‌ها دوره‌هاي 45 روزه توليد به دوره‌هاي 60 روزه نزديك شده كه اين امر باعث افزايش هزينه توليد و افزايش تلفات مي‌شود و از سوي ديگر كيفيت محصول را مي‌كاهد.

چندي پيش توليدكنندگان در پي كمبود كنجاله سويا به عنوان نهاده اصلي توليد اين صنعت، افزايش قيمت گوشت مرغ را هشدار داده و اعلام كرده بودند در صورتي كه كنجاله سويا به موقع تامين نشود به افزايش قيمت گوشت مرغ در بازار منجر خواهد شد اما همچنان پس از گذشت چهارپنج ماه و پيگيري‌هاي فراوان، اين معضل براي توليد موجود است و بازار مصرف در آستانه اوج تقاضاي اعياد شعبانيه و در آستانه ماه رمضان با گراني مواجه شده است.

روزانه پنج هزار تن گوشت مرغ در كشور توليد مي‌شود كه توليد اين ميزان پروتئين نيازمند 15 هزار تن خوراك است كه از اين ميزان خوراك 35 درصد معادل 4000 تن مربوط به كنجاله سوياست.

با اين حساب كشورمان روزانه 4000 تن كنجاله سويا براي توليد نياز دارد اما انبارهاي توليدكنندگان از اين محصول خالي شده و عليرغم وعده‌هاي توزيع نهاده‌هاي ارزان، هنوز از ارزاني خبري نيست و عامل افزايش روز افزون قيمت گوشت مرغ به عنوان كالاي اساسي جامعه نيز شده است.

۱۳۹۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...