نسخه چاپی

جمعیت شهر پكن از حد مجاز گذشت

او گفت كه رسیدن جمعیت شهر پكن به این تعداد، نشان می دهد به برنامه های جمعیتی سال 2005 بی توجهی شده است.

به گزارش نما؛رشد بی سابقه جمعیت شهر پکن و عبور آن از استانداردهای مجاز، مدیران اجرایی این کلانشهر شرق آسیا را نگران کرده است.

لی شی شیانگ، معاون شهردار پکن اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که جمعیت شهر پکن با عبور از مرز 21 میلیون نفر در سال 2014 از حد مجاز فراتر رفته و باید برای آن فکری کرد.

او گفت که رسیدن جمعیت شهر پکن به این تعداد، نشان می دهد به برنامه های جمعیتی سال 2005 بی توجهی شده است.

دولت پکن در برنامه ای که برای سال 2005 برای شهر پکن تهیه کرده بود، حداکثر رشد جمعیت در این شهر را 18 میلیون نفر تا سال 2020 پیش بینی کرده است.

مدیران اجرایی شهر پکن با اعلام هشدار نسبت به شرایط پیش آمده، گفتند که جمعیت این کلانشهر تا سال 2020 به میزان حداکثر 23 میلیون نفر افزایش می یابد و باید هر چه سریعتر جلوی این روند گرفته شود.

لی شی شیانگ همچنین گفت: به رغم آنکه تا سال 2020 ، پنج سال باقی مانده، رقم فعلی از پیش بینی های ما فراتر رفته و لذا ناگزیر از تهیه برنامه هایی برای کنترل جمعیت تا سال 2020 با سقف حداکثر 23 میلیون نفر هستیم.

این مقام شهر پکن پیش بینی کرد که جمعیت این شهر تا پایان سال جاری میلادی نیز به 21 میلیون و 800 هزار نفر برسد.

معاون شهردار پکن می گوید که سقف 23 میلیونی جمعیت پکن با توجه به منابع آب این شهر و تامین سایر نیازهای شهری تا سال 2020 تعیین شده است.

رشد بیش از حد و خارج از برنامه پایتخت چین علاوه بر تشدید مشکلات شهری از جمله ترافیک شدید، معضلات زیست محیطی بسیاری را نیز برای این شهر پدید آورده است.

جمعیت پکن در سال 2014 به 21 میلیون و 520 هزار نفر رسید که به این ترتیب، به پرجمعیت ترین شهر جهان لقب گرفت.

حدود 9 میلیون نفر از جمعیت این شهر را مهاجران تشکیل می دهند.

نگرانیها از افزایش جمعیت در شهر پکن در حالی مطرح می شود، که دولت چین اخیرا با کنار گذاشتن سیاست تک فرزندی، به زوجهای چینی اجازه داد تا در صورت داشتن شرایط لازم صاحب دومین فرزند شوند.

اخیرا کمیسیون سلامت و تنظیم خانواده شهرداری پکن از پرکردن فرم ویژه برای داشتن فرزند دوم از سوی بیش از 30 هزار زوج این شهر خبر داده بود.

تاکید این مقام چینی بر لزوم کنترل رشد جمعیت در کلان شهر پکن در حالی صورت می گیرد که آکادمی علوم اجتماعی چین اخیرا در گزارشی اعلام کرد که تا سال 2020 تعداد سالمندان این کشور به حدود 248 میلیون نفر می رسد، یعنی 17 درصد بر جمعیت کهنسال کنونی جامعه اضافه می شود.

چین که پیشتر در خصوص سیاستهای تک فرزندی تغییراتی ایجاد کرده بود، امیدوار بود بتواند مشکل پیری جمعیت را تا حدودی حل کند اما ممکن است مجبور شود به دلیل مشکلات جدید جمعیتی پیش آمده در شهر پکن، برنامه های اعلام شده را تغییر دهد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...