نسخه چاپی

دولت اوباما در مذاكرات بیش از اندازه به ایران امتیاز داده است

روزنامه واشنگتن‌پست به رغم مواضع سخت غرب به ویژه آمریكا در خصوص عدم لغو تحریم‌های غیرمرتبط با موضوع هسته‌ای ایران نوشت دولت «باراك اوباما» بیش از اندازه در مذاكرات به ایران امتیازدهی كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در طول دوران ریاست‌جمهوری‌اش اغلب به دلیل نداشتن یک ایدئولوژی سیاست خارجی موثر مورد انتقاد قرار گرفته است.

این روزنامه آمریکایی سپس به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اشاره کرد و نوشت که اوباما در حال حاضر چشم‌انداز «یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق بودن» در قبال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای را به ایران پیشنهاد داده است.

طبق این گزارش، دولت اوباما بر منافع مشترکی که با ایران در شکست داعش دارد تأکید کرده است به طوریکه «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیراً نقش نظامی ایران در عراق را برای آزادسازی تکریت از دست تکفیری‌های داعش را «یک امر مثبت» تلقی کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که اینگونه اقدامات دولت اوباما را امتیازدهی بیش‌ از اندازه دانسته، ادامه می‌دهد همیشه این گزینه روی میز بوده است که تنها زمانی با ایران بعنوان یک کشور عادی برخورد می‌شود که 1)برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، 2) به حقوق بشر احترام بگذارد و 3) به حمایت از تروریسم پایان دهد اما اوباما تمامی این سه شروط را به شرط اول محدود کرده است.

علیرغم آنکه غرب و به ویژه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر و حمایت از گروههای تروریستی متهم می‌کنند و در راستای این ادعاهای خود تحریم‌هایی را علیه ایران به تصویب درآورده‌اند و گفته‌اند در صورت توافق نهایی تنها تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو می‌شود اما واشنگتن‌پست مدعی است که اوباما به ایران بیش از اندازه امتیازدهی کرده است و گفته اگر در مورد برنامه هسته‌ای خود امتیازاتی را واگذار کند، تحریم‌ها علیه این کشور لغو می‌شود و می‌تواند به جامعه جهانی بپیوندد و در شکست افراط‌گرایان یکی از شرکای آمریکا به حساب آید.

واشنگتن‌پست گزارش کرد که آمریکا در مذاکرات در موضع ضعیفی قرار دارد و در تکمیل این جمله می‌نویسد که در ابتدای مذاکرات قرار بود ایران تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی و فراوری خود را متوقف کند که اوباما در ابتدای مذاکرات از چنین خواسته‌ای عقب‌نشینی کرد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...