نسخه چاپی

میزان رضایت جنتی از وضعیت فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر ارزیابی‌اش از وضعیت فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ گفت: چندان از وضعیت فرهنگی سال ۹۳ راضی نیستم، گرچه پیشرفت‌هایی هم داشتیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چهره فرهنگی سال 93 از نظر شما کیست، گفت: پرسش بسیار سختی است و باید درباره آن تعمق بیشتری داشته باشم.

جنتی در پاسخ تسنیم مبنی بر اینکه اخیرا فهرست مصادیق معافیت مالیاتی به وزارت ارشاد ارائه شده است، آیا شما این فهرست را امضا خواهید کرد، گفت: هنوز یکی‌دومورد وجود دارد که ما اختلاف نظر جدی با سازمان امور مالیاتی داریم. ما پافشاری خواهیم کرد تا حتما نظریه وزارت ارشاد لحاظ شود به همین دلیل اندکی تاخیر در امضای این فهرست پیش آمده است.

وی با اشاره به این موارد اختلاف نظر اضافه کرد: یکی بحث کتابفروشی‌ها بود که اخیرا حل و فصل شد و آنها نیز مشمول معافیت مالیاتی شدند. دیگری در حوزه طراحی مد و لباس بود. یکی از مواردی که ما روی معافیت آن پافشاری می‌کنیم طراحان مد و لباس است اما هنوز سازمان امور مالیاتی زیربار نرفته است، بنابراین مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم.

جنتی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کردند، ارزیابی شما از وضعیت فرهنگی سال 93 چیست، اظهار داشت: من خودم مجموعا از اقداماتی که انجام شده چندان راضی نیستم به هر حال فکر می‌کنم ما پیشرفت نیز در این زمینه داشته‌ایم، برای نمونه تا اوایل اسفند مجموعا 64 هزار عنوان کتاب منتشر شده است، این رقم تا پایان سال به 70 هزار عنوان می‌رسد اگر این رقم را با آمار 66 هزار عنوان منتشره سال 92 مقایسه کنیم شاهد پیشرفت در عناوین کتاب‌های چاپ شده خواهیم بود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در حوزه دین و ادبیات ما شاهد رشد 12 تا 14 درصدی تعداد عناوین هستیم. در حوزه فیلم نیز امسال جشنواره فیلم فجر را بسیار کم‌حاشیه برگزار کردیم و در حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... نیز پیشرفت داشتیم. در خارج از کشور توسط 80 رایزنی فرهنگی اقدامات بسیار خوبی در جهت معرفی فرهنگی اسلامی و ایرانی انجام شد اما در عین حال نباید به این اقدامات قانع شد، من چندان راضی نیستم و معتقدم در سال آینده باید قدم‌های بلندتری برداریم.

وی افزود: بخشی از این نارضایتی ناشی از کمبود اعتبارات مالی است که امیدوارم گشایشی در وضعیت مالی دولت پیش آید تا ما بتوانیم وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

جنتی در پاسخ به این پرسش تسنیم که تا چه اندازه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ جامه عمل پوشانده شد، گفت: تلاش ما این بود که در حوزه فرهنگ طبق نظر ایشان عمل کنیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه علی‌رغم تلاش‌های وزارت ارشاد برخی کنسرت‌ها از سوی برخی مسئولان و نهادها لغو می‌شود، گفت: بارها گفته‌ام که ما برای صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی نهایت دقت را داریم تا از نظر آهنگ مخالف موازین نباشد، از نظر شعر شعری فاخر باشد، نحوه اجرا مناسب باشد و ... بنابراین وقتی وزارت ارشاد با این حساسیت به کنسرت‌ها مجوز می‌دهد انتظار ما از مقامات قضایی و مسئولانی که احیانا این کنسرت‌ها را مخالف سلیقه‌های خود می‌دانند این است که اجازه دهند تا طبق روال کار انجام شود.

وی افزود: در مواردی هم که خلاف موازین موردی را می‌بینند به ما تذکر دهند ما نیز با تمام وجود پذیرای آن خواهیم بود این بهتر است تا اینکه با برخوردهای قضایی و برخوردهای دیگر مانع این شوند که کنسرتی که بلیط آن به مردم فروخته شده لغو شود.

جنتی همچنین در پاسخ به این پرسش که در تعطیلات نوروز چه کتابی را مطالعه خواهید کرد، گفت: کتاب‌های بسیاری اکنون در دست دارم اما در این ایام معمولا یاکتاب‌های خاطرات و یا رمان خواهم خواند.

وزیر فرهنگ همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعیین تکلیف موسسه رسانه‌های تصویری گفت: تکلیف این موسسه روشن است و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

جنتی در پاسخ به این پرسش که توزیع کتاب «لولیتا» هنوز متوقف نشده، وزارت ارشاد در این زمینه چه اقدامی خواهد کرد، گفت: این کتاب قاچاق است چرا که مجوز توزیع ندارد. افرادی که نیز به توزیع آن اقدام می‌کنند تخلف انجام می‌دهند. ما نیز با جدیت با آن مقابله خواهیم کرد. با کمک نیروی انتظامی، باید با این گونه موارد برخورد شود حتی در پاره‌ای از موارد کتاب‌فروشانی که اقدام به توزیع کرده‌اند نیز شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: این کتاب از خارج از مرزهای کشور وارد شده است، هرجا که نیز توزیع شود توزیع آن غیرقانونی و قاچاق است.

جنتی در پاسخ به این پرسش که گویا اتحادیه‌ها برای مقابله با آن خواستار همکاری وزارت ارشاد شده‌اند گفت: اتفاقا ما اتحادیه‌های صنفی را بهترین نهاد برای برخورد با اینگونه امور می‌دانیم چه در بخش کتاب و چه در بازی‌های رایانه‌ای و ... اگر کالایی به صورت قاچاق توزیع شود، این دوستان بهتر می‌توانند موارد تخلف را در بین همکاران خود شناسایی کرده و با آن برخورد کنند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...