نسخه چاپی

وزیر نیرو: تلفات برق زیر ۱۰درصد می‌شود

وزیر نیرو با اعلام اینكه اقتصاد مقاومتی نقشه پیروزی است، پرداخت یارانه انرژی را موجب بی عدالتی دانست و گفت: از مهر امسال تا مهر آینده میزان تلفات شبكه انتقال و توزیع را به زیر ده درصد در برق برسانیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حمید چیت چیان در برنامه نگاه یک شنبه شب افزود: برخی تصور می کنند اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد ریاضتی و یا اینکه ما یک حصاری دور خود بکشیم و با دنیا ارتباطی نداشته باشیم. اینها برداشتهای غلطی است که اگر کسی یک بار این سیاست ها را بخواند متوجه می شود که اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصادی است که آسیب پذیری را کاهش می دهد و مولفه هایی که مقام معظم رهبری در این سیاست ها نشان داده اند ، مسایل بسیار اساسی است.

وی ادامه داد: ما ۴۲ برنامه اجرایی تهیه کرده ایم که یکی از مهمترین آنها افزایش تولید داخلی است.

وزارت نیرو و صنعت آب و برق یکی از بخش های موفق و پیش رو در امر خود اتکایی است

چیت چیان گفت: وزارت نیرو و صنعت آب و برق یکی از بخش های موفق و پیش رو در امر خود اتکایی است . شاید تا ۲۰ - ۳۰ سال پیش برای ساخت یک سد یا نیروگاه کوچک یا یک خط۴۰۰ کیلو ولت نیازمند حضور پیمانکاران و سازندگان خارجی بودیم ، امروز الحمدالله در ساخت نیروگاههای بادی ، حرارتی ، آبی و همچنین پست های بزرگ برق ، شبکه های انتقال و توزیع ، حساسترین تجهیزات و سیستم های کنترل همه اینها به دست صنعت گران داخلی و بدست پیمانکاران داخلی اجرا و ساخته می شود و نه تنها برای مصرف داخل که بسیاری از این خدمات را به دیگر کشورها صادر کرده ایم .

وی افزود: در همین یکی دو سال اخیر هم کارهای خوبی کرده ایم. یک سال و نیم پیش از این قادر نبودیم توربین های دو و نیم مگا واتی بادی را در کشور بسازیم ، بخشی از توربین های ۶۶۰ واتی بادی امکان ساختنش در کشور نبود ، امروز همه تجهیزاتش به طور کامل در داخل ساخته می شود.

وزیر نیرو گفت: قادر نبودیم توربین های گازی ۲۵ مگا واتی را به صورت کامل بسازیم ، اما الان ساخته می شود و این باعث افتخار است که در همه این حوزه ها صادرات داریم.

چیت چیان افزود: مطلب دیگر مساله اقتصاد دانش بنیان و تولید و صادرات محصولات دانش بنیان است. ما در یک سال و نیمی که دولت جدید مشغول به کار شده است ۲۵ رشته فناوری که مورد نیاز حال و آینده صنعت آب و برق است ، مشخص کرده ایم .

از مهر امسال تا مهر آینده میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع را به زیر ده درصد در برق برسانیم

وی تصریح کرد: مثلا سیستم های انتقال اچ وی دی سی ، یا اچ وی ای سی که شبکه های برق پر فشارند بیشتر از ۴۰۰ کیلو ولت ، موتورهای الکتریکی پیشرفته ، خودروهای برقی ، پیل سوختی ، توربین های گازی ، توربین های بادی ، ذخیره سازی برق ، سیستم های سرمایشی پیشرفته ، سیستم های فوتو ولتاییک ، نیروگاههای حرارتی خورشیدی ، شبکه هوشمند برق ، میکرو توربین ها و در مورد آب ، سیستم های نوین تصفیه آب و فاضلاب ، حسابداری آب ، نمک زدایی از آب شور و غیره.

وزیر نیرو اظهارداشت: مساله دیگر رشد بهره وری و تقویت رقابت پذیری اقتصاد است که مورد تاکید رهبری هست. در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده، برنامه جهادی طراحی کرده ایم که از مهر امسال تا مهر آینده میزان تلفات شبکه انتقال و توزیع را به زیر ده درصد در برق برسانیم.

مساله بعدی مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف است. مثلا توانسته ایم حدود ۱۸۰ هزار موتور چاههای کشاورزی را برقی کرده ایم و در ۴۰ هزار مورد آن کنتورهای هوشمند را نصب کنیم و در موتورهی دیزل هم ۵ هزار کنتور حجمی نصب کنیم.

چیت چیان گفت: در شهرهای قم ، مشهد ، شیراز و تهران سیستم هوشمند کاهش تلفات آب را به اجرا گذاشته ایم و این به تدریج در ۱۴۷ شهر کشور توسعه پیدا می کند .امیدواریم که از این طریق تلفات ۲۴/۷ درصدی شبکه های آب شهری را به ۱۹/۲ درصد تا سه چهار سال آینده کاهش بدهیم .

محور پنجم فعال سازی منابع علمی کشور است. با وزارت علوم مذاکره کرده ایم. بنا داریم در هر یک از ۶۰۹ دشت کشور و در حوزه های آبریز کشور یکی از دانشگاههای کشور را به عنوان پشتیبانی مدیریت منابع اب در آن دشت یا حوزه آبریز از همکاریشان استفاده کنیم. بنابراین سعی داریم که با توجه به جهت گیری های رهبری در اقتصاد مقاومتی بتوانیم از تمام ظرفیت های کشور استفاده کنیم که سطح مدیریت منابع آب را بالا ببریم .

وزیر نیرو گفت: دیگر مورد مهم صادرات برق و نیز کالا و تجهیزات است. شبکه برق به شبکه برق ۷ کشور منطقه متصل است که به ۴ کشورترکیه ، عراق ، پاکستان و افغانستان ما صادر کننده خالص هستیم . از کشور جمهوری آذربایجان و ترکمنستان واردات برق داریم و در مورد کشور ارمنستان مبادله برق داریم.مجموعا در سال حدود ۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت برق صادر می کنیم که این در کل کشورهای منطقه منحصر به فرد است.

چیت چیان ادامه داد: در مورد صادرات کالاها و خدمات فنی مهندسی باید گفت که شرکت های ما که عمدتا خصوصی هم هستند ، ۲۳۶ پروژه در ۲۷ کشور دنیا اجرا کرده اند که ارزش انها یک میلیارد و ششصد میلیون دلار بوده است. ۹۰ پروژه هم الان در حال مذاکره داریم که ارزش انها بیش از دو میلیاردو چهارصد میلیون دلار خواهد شد .

پرداخت یارانه برای انرژی موجب بی عدالتی می شود

وزیر نیرو در ادامه سخنانش در برنامه نگاه یک، شنبه شب گفت: درهیچ یک از کشورهایی که رشد سریعی دارند دیده نمی شود که برای برق یارانه پرداخت کنند و متقابلا یکی از کشورهایی هم که یارانه برای مصرف برق پرداخت می کنند دیده نمی شود که رشد مطلوبی داشته باشند.

چیت چیان افزود: هزینه تولید برق شامل چهار مولفه است قیمت سوخت،هزینه تبدیل انرژی، هزینه انتقال و توزیع که اگر هزینه سوخت را کنار بگذاریم به ازای تولید هر کیلو وات ساعت وزارت نیرو امسال حدود ۸۰ تومان هزینه کرده است . اگر ما بخواهیم هزینه سوخت نیروگاهی را برابر با هزینه گازی که در اختیار صنایع پتروشیمی قرار می گیرد در نظر بگیریم و فرض هم بکنیم که اصلا سوخت گازوییل که بسیار گران قیمت هم هست اصلا استفاده نکنیم ، ما با هر متر مکعب گاز حدود سه کیلو وات ساعت برق می توانیم تولید بکنیم و به دست مصرف کننده برسانیم و با همان کمترین قیمت گاز حدودا به ازای هر سه کیلو وات ساعت ۱۲۰ تومان خواهد شد .

وی گفت: این ۱۲۰ تومان به اضافه هشتاد تومان هزینه هایی که هزینه های داخلی وزارت نیرو است ۲۰۰ تومان می شود. ما این ۲۰۰تومان را امسال متوسط حدود ۵۰ تومان به مشترکین خانگی فروخته ایم. بنابر این می ببینیم اگر کسی که کم مصرف می کند مثلا ۲۰۰ کیلو وات ساعت مصرف می کند این شخص ۲۰۰ ضرب در ۱۵۰ تومان یارانه دریافت می کند اما کسی که هزار کیلو وات ساعت مصرف می کند آن شخص هزار ضرب در ۱۵۰ تومان یارانه دریافت می کند پس این سیستم دریافت یارانه اول از همه باعث بی عدالتی می شود.

چیت چیان ادامه داد: دومین مساله این است که وزارت نیرو که از دولت پولی بابت تولید ، انتقال و توزیع برق پولی دریافت نمی کند . حالا اگر قیمت سوخت را هم کنار بگذاریم این بنگاهی که برق تولید می کند چگونه مابه التفاوت بین ۸۰ تومان مبلغ تولید برق و ۵۰ تومان دریافتی از مشترک را که می شود ۳۰ تومان را جبران کند؟

وزیر نیرو افزود: این باعث می شود که دائما بدهی های وزارت نیرو به تولید کنندگان برق ، به افرادی که از آنها تجهیزات خریده تا شبکه برق را توسعه دهد دائما افزایش پیدا کند.ما در بخش برق حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داریم و با این شرایط سرمایه گذاری هم در این بخش کم می شود. ما در سالهای قبل حدود ۷، ۸ ، ۹ درصد در هر سال افزایش ظرفیت تولید داشتیم ، چرا که مصرف برق در کشور ما هر سال حدود ۶ ، ۷ درصد افزایش پیدا می کند.

وی گفت: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و بر خلاف این قانون که اشاره کرده بود که ظرف ۵ سال باید قیمت حامل های انرژی به قیمت های واقعی اقتصادی برسددر حالیکه در سال ۸۹ یک بار این قیمت جهشی بالا رفت و بعد از آن دیگر متوقف شد . قیمت ثابت ماند، در شرایطی که هزینه بنگاههای برق دائم همراه با این تورم در حال افزایش است . این شرایط کار را به جایی رسانده که رشد ظرفیت تولید برق از ۷ ، ۸ درصد به دو درصد برسد و با این وضعیت سال بعد به ۱/۲ درصد برسد و حتی این نگرانی را به وجود بیاورد که در سالهای آینده خاموشی داشته باشیم.

بیش از ۵۰ درصد قبض مشترکان کمتر از ۶ هزار تومان

چیت چیان افزود: مطلب سوم این است که وقتی قیمت برق یارانه ای شد ، کسی در مصرف برق مدیریت نمی کند. متوسط مصرف برق در کشور ما بسیار بیشتر از دیگر نقاط دنیاست . مثلا بیش از ۵۰ درصد مشترکان ما قبضهای کمتر از ۶ هزار تومان دریافت می کنند ، در حالی که همان مشترک برای گوشی موبایلش ممکن است ۶۰ هزار تومان پرداخت کند . خب وقتی اینگونه باشد مشترکین نسبت به صرفه جویی در مصرف برق بی اعتنا می شوند .

وی تاکید کرد: باید نظام صحیح تعرفه گذاری در مصرف برق و حتی آب تدوین شود تا طی آن به کسانی که حتی پایین تر از الگوی مصرف ، مصرف می کنند حتی تشویق هم بکنیم ، اما برای افرادی که بیش از الگوی مصرف، مصرف می کنند چه دلیل دارد که یارانه پرداخت شود. ما زمانی می توانیم اقتصاد قوی در بخش آب و برق داشته باشیم که این بخش برای هزینه هایش متکی به درآمدهای خود باشد.

وزیر نیرو گفت: درهیچ کشوری چه پر درآمد و چه کم درآمد، تعرفه برق اینقدر پایین نیست.

با اضافه حرارت درفرایند تولید برق اب دریا را شیرین می کنیم

وزیر نیرو گفت: در خصوص استفاده از نیروگاههای انرژی هسته ای باید گفت که درحال حاضر در بوشهر یک نیروگاه هزارمگاواتی داریم و قراردادی هم بسته شده برای ساخت دو نیروگاه هزار مگاواتی دیگر و قرار بر این است که از حرارتی که در فرآیند تولید برق هدر می رود برای شیرین سازی آب دریا استفاده شود.

اقای چیت چیان در ادامه سخنانش در برنامه نگاه یک، شنبه شب افزود: درخصوص قیمت تمام شده برق حاصل از نیروگاههای هسته ای باید گفت که بستگی به کشورها دارد. مثلا در فرانسه ۷۵ درصد برق خود را از نیروی هسته ای تامین می کند در واقع با توجه به نبود سوخت فسیلی در اروپا ، استفاده از برق هسته ای برای آن کشور مقرون به صرفه تر است ، اما برای کشور ما که سوخت فسیلی دارد شرایط فرق دارد. البته باید گفت که همه امکانات را باید از هسته ای و گازی و بادی برای تولید برق استفاده کرد و تنها استفاده از مازوت است که مقرون به صرفه نیست.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در این سالها بحث خشکسالی است. حدود ۱۴ سال است که وارد یک دوره خشکسالی شده ایم. پیش از این تناوب خشکسالی و ترسالی ۸ ساله بود. این مشکل ما را به شدت از جهت تامین منابع آب دچار مضیقه کرده است.

چیت چیان افزود: با وجود اینکه شاید بسیاری الان احساس و اظهار نگرانی نسبت به کمبود آب داشته باشند اما متاسفانه هنوز این نگرانی ها در رفتارهایمان بروز پیدا نکرده است. چند وقت پیش با آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی جلسه داشتیم. به گفته وی افرادی که کشت خود را تبدیل به گلخانه ای کرده اند مصرف آبشان شش درصد شده است. اما این رفتار هنوز همه گیر نشده است. درشهرهایی که ما جدیدا شبکه های توزیع آب را احداث کرده ایم بهره وری بسیار بالاست اما در برخی شهرها که شبکه ها قدیمی است ، بهره وری بسیار پایین می باشد.

وزیر نیرو گفت: آمارهای بارندگی بسیار کاهش پیدا کرده است. زمانی آمار بارندگیمان در سال ۲۵۰ میلی متر بود این آمار الان در ۵ سال گذشته به ۲۰۵ میلی متر تقلیل پیدا کرده است. بنابراین سدهایی که ساخته شده بر اساس آمار بارندگی در گذشته بوده است، اما الان آن میزان بارندگی دیگر وجود ندارد، مشکل دیگر اینجاست که در برخی مناطق آب در بالادست به طور مستقیم از رودخانه ها برداشت می شود و آب به پشت سد نمی رسد . در برخی از جاها هم اشتباه صورت گرفته است و سدی هم در بالا دست ساخته شده و هم در پایین دست که آب کافی به پایین دست نمی رسد. به عنوان نمونه سد ساوه که آب کافی به پشت آن نمی رسد.

چیت چیان در باره اینکه رئیس سازمان محیط زیست گفته علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه سدسازی افراطی در اطراف آن است گفت: بله این نظر درست است. در این هم سوء نیتی نبود اما به این توجه نشد که گاهی ساختن سد بیش از حد باعث می شود در پایین دست مشکل ایجاد کند.

وی افزود: در اطراف دریاچه ارومیه زمانی ۱۵۰ هزار هکتار زراعت وجود داشت اما امروز این رقم به حدود ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است و حتی آماری را به تازگی دیده ام که این رقم به ۵۰۰ هزار هکتار رسیده است. این افزایش و توسعه کشاورزی نیاز به آب داشته که از پشت همین سدها برداشت شده است که خود باعث کم شدن آب دریاچه هم شده است.

وزیر نیرو گفت: البته این مسایل در بسیاری از کشورهای صنعتی هم رخ داده ساخت اینگونه سدها در آن زمان بر اساس علم آن زمان بوده است . الان برای جلوگیری از این مشکل ساخت سدهای نیمه تمام این منطقه را متوقف، آب پشت برخی از این سدها را رها کرده و به کشاورزان هم متذکر شده ایم که شیوه کشت خود را به سمت بهره وری بیشتر تغییر دهند.

چیت چیان در پاسخ به این سئوال که آیا سال آینده جیره بندی آب خواهیم داشت؟ گفت: تمام تلاش ما این است که این اتفاق رخ ندهد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...