نسخه چاپی

تكاپوی هاشمی برای بازگشت بی سر وصدا به فضای كشور

عکس خبري -تکاپوي هاشمي براي بازگشت بي سر وصدا به فضاي کشور

تكاپوی رسانه‌ای هفته‌های اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را اگر در كنار مضمون سخنان وی در این ایام بگذاریم می‌توانیم به راحتی نتیجه بگیریم كه هاشمی رفسنجانی این روزها در تداركی جدی برای بازگشت به فضای سیاسی كشور است. بازگشتی كه ظاهرا قرار است با تلاش برای فراموشی مواضع سال‌ها اخیر هاشمی رفسنجانی آغاز شود و با اعلام مواضعی معتدل و حتی در مواردی در چارچوب رویكردهای كلی نظام به سرانجام برسد تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون بحث بر سر مواضع مناقشه برانگیزش و تنها با اتكا به چند ابراز نظر رسانه‌ای در مورد مسائل روز بار دیگر به عرصه تاثیر گذاری در فضای سیاسی كشور بازگردد.


به گزارش نما به نقل از رجانیوز، آغاز بکار مجدد سایت هاشمی رفسنجانی که به دلیل انتشار مضامین مجرمانه به مدت پنج ماه فیلتر شده بود آنهم با حذف مضامین مجرمانه از روی سایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز باید به پای همین تکاپو گذاشت. این تحلیل زمانی جدی‌تر می‌شود که نگاهی هم به شکل و شمایل جدید و متفاوت سایت خبرساز هاشمی رفسنجانی بیاندازیم، شکل و شمایلی که حکایت از تدارک برای تکاپویی جدی و رسانه‌ای دارد.



اما این همه ماجرا نیست. افزایش تعداد دیدارهای هاشمی رفسنجانی در هفته‌های اخیر نیز چیزی نیست که از نظرها پنهان بماند خصوصا وقتی که رسانه‌های حامی رویکردهای هاشمی رفسنجانی هم با آب و تاب فراوان به پوشش آن می‌پردازند. رئیس سابق مجلس خبرگان این روزها با هر قشری دیدار می‌کند؛ از دانشجو گرفته تا استاد، از فعال فرهنگی گرفته تا بازیگر از طلبه گرفته و تا استاد حوزه علمیه. برای همه سخنرانی می‌کند و البته تلاش می‌کند تا حتی مواضع مناقشه برانگیز گذشته اش را به خاطر هم نیاورد چه رسد که آن‌ها را تکرار کند. او به بیان مواضعی در چارچوب رویکردهای نظام بسنده می‌کند تا تدریجا مواضع هم راستای خود با جریان فتنه در ایام انتخابات به دست فراموشی سپرده شود بدون آنکه بابت آن‌ها هزینه‌ای بپردازد و یا عذرخواهی کرده باشد.



شاید نگاهی به آخرین موضع‌گیری هاشمی رفسنجانی با همین رویکرد خالی از لطف نباشد. رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام هفته گذشته در نشستی که خبرگزاری‌های نزدیک به وی آنرا ديدار و پاسخ به سؤالات جمعي از فضلا و طلاب حوزه علميه قم، ماهيت انقلاب اسلامي را فرهنگي و ديني خواند و الگوي اخلاقي و فرهنگي قرار گرفتن نظام اسلامي را از رسالت‌هاي انقلاب خواند و گفت: روا نيست امروز پس از گذشت سه دهه از زحمات و خون دل خوردن مردم و خدمتگزاران كشور فضائلي چون، اخلاص، صداقت، عدالت جاي خود را به رياكاري و خودنمايي، دروغ، غيبت و تهمت و بي عدالتي بدهد.



رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اما ترجیح داد به بزرگترین دروغ سیاسی پس از انقلاب یعنی " تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 88" که خود در خطبه‌های نماز جمعه‌اش بارها به آن پرداخته بود اشاره‌ای نکند. هاشمی رفسنجانی در حاشیه انتقاد این روزهایش از تهمت و بی‌عدالتی، از مواضع فرزندان خود نسبت به نظام هم سخنی به میان نیاورد آنجا که فائزه دختر خبرساز وی در مصاحبه با یک سایت ضد انقلاب گفته بود "مملکت به دست اراذل و اوباش افتاده است." این در حالی بود که فائزه هاشمی چند ماه بعد و در حالی که حکم محکومیتش به شش ماه حبس به جرم تبلیغ علیه نظام صادر شده بود، در کنار پدر و در دیدار وی با دانشگاهیان، عکس یادگاری گرفت و آنرا منتشر کرد تا نشان بدهد که از گفته خویش پشیمان نیست.



رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به اوضاع اقتصادي كشور هم پرداخت و با ابراز نگرانی از گرانی و تورم گفت: اگرچه گراني و تورم اكنون يكي از معضلات اساسي اقتصاد است، اما مهمتر و بنيادي تر از آن تضعيف و تخريب ساختار اقتصاد سالم و پويا و نيز توليد و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي كشور است. توزيع نقدينگي بي‌ضابطه و زياد، نتيجه‌اش تورّم بي‌حد است.
هاشمی رفسنجانی در حالی از گرانی و تورم این روزها انتقاد و ابراز نگرانی کرد که رکورد تورم 50 درصدی در دوره تسلط او بر قوه مجریه و اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی بانک جهانی ثبت شد و گریبان مردم مستضعف را گرفت. تورم افسارگسیخته‌ای که هاشمی در قبال انتقادات مراجع و علما نسبت به آن از لزوم خویشتنداری و تحمل مردم سخن می‌گفت و این در حالی بود که دولت وی نه طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرده بود و نه تحت فشار شدیدترین تحریم‌های خارجی قرار گرفته بود.



رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به پرونده‌ي هسته‌اي كشور و چند دور مذاكرات جمهوري اسلامي ايران با گروه 1+5 هم اشاره كرد و گفت: اين مذاكرات نشان داد كه طرف‌‌هاي غربي اهل تعامل نيستند و صداقت ندارند و تنها زورگويي را مبناي كار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را براي اهدف آينده به دست آورند. در واقع آنان مي‌خواهند پرونده زورگويي‌شان همچنان باز باشد و در سايه آن سياست‌هاي استكبار خود را دنبال كنند.



هر چند این موضعی بود که از هاشمی رفسنجانی انتظار می‌رفت در سال‌های اخیر در قبال پرونده هسته‌ای ایران اتخاذ کند ولی رویکرد نزدیکان وی در زمان مدیریت پرونده هسته‌ای حاکی از واقعیت دیگری است. اصرار بر امکان بدست آوردن اعتماد طرف غربی با وجود ماهیت زورگوی آن امری بود که یکی از بزرگترین عقب نشینی‌ها را در عرصه سیاست خارجی در زمان مدیریت حسن روحانی بر پرونده هسته‌ای ایران رقم زد. این در حالی است که هاشمی رفسنجانی اخیرا نیز در گفتگویی جنجالی از لزوم مذاکره با امریکا و اختلاف نظر خود با رهبر انقلاب در این مورد سخن گفته بود امری که با پذیرش ماهیت زورگویی امریکا از جانب وی چندان سازگار نیست.



به نظر نمی‌رسد تلاش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بازگشت به فضای سیاسی کشور آنهم در شرایطی که برخی جریانات سیاسی بسیار زودتر از موعد زنگ رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری را زده‌اند، با شیوه‌ای که این روزها هاشمی رفسنجانی در پیش گرفته است چندان موفق باشد. چرا که بعید است مردمی که در نه دی با تمام وجود علیه برخی رویکردها به میدان آمدند به راحتی مسببین حوادث پس از انتخابات و فتنه 88 را از خاطر ببرند و مواضع تقویت کننده این جریانات را تنها با چند موضع ساده رسانه‌ای در چارچوب نظام و بدون هر گونه عذرخواهی و اعلام برائت و اشتباه به فراموشی بسپارند.

۱۳۹۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...