نسخه چاپی

پشت پرده تامین بودجه میلیاردی پرسپولیس

عکس خبري -پشت پرده تامين بودجه ميلياردي پرسپوليس

این روزها كه ماجرای اهدای خودروهای لوكس چون بی ام و و بنز برای جذب برخی بازیكنان سرشناس و ملی پوش در تیم فوتبال پرسپولیس در رسانه های ورزشی جنجال ساز شده، بررسی اظهارات اخیر رویانیان از مباحث اقتصادی می تواند این ماجرا را رمزگشایی كند.

اگر هر کدام از خودروهایی که رویانیان اعلام کرده 100 میلیون تومان باشد، اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد برای وارد کردن آنها 103 میلیارد تومان می شود. پولی که آقای مدیرعامل گفته می خواهد خرج پرسپولیس کند.


محمد رویانیان، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که از قضا رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم هست، اخیرا در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره اهدای خودروهای گران قیمت وارداتی به برخی بازیکنان این باشگاه گفته: «بله، به بازیکنانم ماشین دادم اما بخشی از قراردادهایم را به جایش ماشین دادم. من 1000 دستگاه ماشین وارد می کنم. حالا هر کاری کنم، می گویند دارد از رانت استفاده می کند.»
این روزها که ماجرای اهدای خودروهای لوکس چون بی ام و و بنز برای جذب برخی بازیکنان سرشناس و ملی پوش در تیم فوتبال پرسپولیس در رسانه های ورزشی جنجال ساز شده، بررسی اظهارات اخیر رویانیان از مباحث اقتصادی می تواند این ماجرا را رمزگشایی کند.

اگر فرض بر این بگیریم که هر خودرو لوکس وارداتی به صورت متوسط 100 میلیون تومان باشد، مبلغ مورد نیاز برای واردات 1000 دستگاه خودرو 100 میلیارد تومان می شود. با توجه به اینکه خودروهای لوکس هم مشمول ارز دولتی می شوند، حالا میزان رانتی که از محل قیمت آزاد و دولتی ارز حاصل می شود را به راحتی می توان محاسبه کرد.

بر همین اساس، برای واردات 1000 دستگاه خودرو لوکس وارداتی (به طور متوسط هر کدام 100 میلیون تومان) با ارز دولتی 1226 تومانی، بیش از 6/122 میلیون دلار ارز مورد نیاز خواهد بود که در صورت هماهنگی با بانک مرکزی از کانال های دولتی، خیلی راحت می تواند تخصیص یابد و با پاسخ های «نه» مواجه نشود.

حال اگر قیمت ارز در بازار آزاد را حدود 1800 تومان در نظر بگیریم، ارز مورد نیاز برای واردات 1000 خودروی لوکس 180 میلیون دلار می شود. در این صورت، رانتی که فقط از واردات 1000 خودرو 100 میلیون تومانی نصیب واردکنندگان آن می شود، چیزی حدود 57 میلیون و 400 هزار دلار می شود. در صورت ضرب این رقم با نرخ 1800 تومانی ارز در بازار، رقم 103 میلیارد و 320 میلیون تومان حاصل می گردد که مبلغ کل رانت ایجاد شده از این محل است.


۱۳۹۱/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...