نسخه چاپی

ماجرای جدایی مسیر سكه و دلار

در روزی كه شاخص بازار ارز از كف روزانه خود بالا آمد و روی قیمت نهایی روز پیشین ایستاد، سكه بهار آزادی از كف سه ماهه خود بازگشت، اما یورو به سقوط خود ادامه داد.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد: در روزی که شاخص بازار ارز از کف روزانه خود بالا آمد و روی قیمت نهایی روز پیشین ایستاد، سکه بهار آزادی از کف سه ماهه خود بازگشت، اما یورو به سقوط خود ادامه داد.

قیمت دلار روز یکشنبه برای دومین روز پیاپی 3410 تومان تعیین شد اما یورو به روند نزولی خود در بازار ادامه داد و با 35 تومان کاهش دیگر به قیمت 3715 تومان فروخته شد. همچنین سکه به افت شدید قیمتی در روز شنبه پایان داد تا با 3 هزار تومان افزایش به بهای 965 هزار تومان برسد.

در حالی که قیمت دلار در بازار در نخستین روز هفته با 10 تومان کاهش به 3410 تومان رسیده بود، فعالیت بازار ارز روز گذشته نیز با همین قیمت آغاز شد. دلار در طول روز در محدوده قیمتی 3400 تا 3410 تومان در نوسان بود؛ اما در نهایت در ساعت 15 به قیمت ابتدای روز بازگشت تا دومین روز ثبات قیمت نهایی دلار در بازار رقم بخورد.

از همان ساعات نخست فعالیت بازار تمایل به کاهش قیمت دلار و ادامه روند روز شنبه مشاهده می‌شد. دلار در بیشتر زمان فعالیت بازار کمتر از رقم 3410 تومان به فروش رسید و حتی در مقاطعی نیز با قیمت 3400 تومان در بازار عرضه شد، اما قرار گرفتن دلار روی مرز 3400 تومان ادامه‌دار نبود و دلار پس از مدت کوتاهی به همان قیمت اولیه روز یکشنبه بازگشت.

فعالان بازار درباره دلیل نوسانات روز گذشته بازار ارز و عدم ادامه روند کاهشی، معتقدند شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که دلیل اقتصادی برای کاهش قیمت و ادامه‌دار بودن آن وجود ندارد و نوسان‌های قیمتی متاثر از فضای روانی حاکم بر بازار ارز است. از سوی دیگر فعالان بازار معتقدند هم‌اکنون تقاضا در بازار در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال‌های گذشته کاهش یافته و این موضوع عامل اصلی کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر است که می‌تواند صورت دیگری به خود بگیرد. برخی دیگر از کارشناسان بازار بر این باورند که دلار پتانسیل تقویت را دارد، اما بازیگران رسمی بازار با سیاست‌های کنترل قیمت‌ها مانع این اتفاق می‌شوند. به دلیل اینکه نرخ تورم در ایران دو رقمی است و نرخ تورم جهانی به کمتر از 5 درصد می‌رسد، باید سالانه شاهد تضعیف ارزش ریال در مقابل تقویت ارزش دلار باشیم.

اما روز گذشته یورو در ادامه روند کاهشی خود که به علت تضعیف ارزش برابری یورو با ارزهای مختلف در بازارهای جهانی رخ داده است، باز هم 35 تومان کاهش یافت و به قیمت 3715 تومان رسید. به این ترتیب یورو در 48 ساعت گذشته کاهش 115 تومانی قیمت را در بازار ارز ایران تجربه کرده است.

علاوه بر این روز گذشته سکه پس از کاهش 18 هزار تومانی قیمت در نخستین روز هفته که به دلیل کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی در پی انتشار آمار بهتر از انتظار اشتغالزایی در آمریکا رخ داد، روز یکشنبه در مدار صعود قرار گرفت. سکه در نخستین ساعت فعالیت بازار در روز یکشنبه 960 هزار تومان به فروش رسید، اما در طول روز با طی کردن یک روند آرام صعودی با افزایش 3 هزار تومانی در مقایسه با روز شنبه به قیمت 965 هزار تومان در ساعت 15 رسید. علت این رشد برخورد قیمت به کف سه ماهه بود.

۱۳۹۳/۱۲/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...