نسخه چاپی

روحانی:اهل تجاوز نیستیم اما از كشورمان دفاع می‌كنیم

رئیس‌جمهور كشورمان با تأكید بر اینكه انقلاب با فداكاری و ایثار به پیروزی رسید، گفت:‌ ایثار یعنی منافع و مصالح كشور را بر منافع شخصی و حزبی ترجیح دادن.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در کنگره بین‌المللی همایش ملی بزرگداشت شهدا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و نام شهیدان اظهارداشت: عطر شهید روح‌بخش و نجات‌بخش است و ما را به صراط مستقیم راهنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: مگر پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ایستادگی یک ملت بزرگ در برابر قدرت‌های جهانی بدون ایثار، گذشت، فداکاری و ایستادگی و آمادگی برای شهادت و شهید شدن امکان‌پذیر است، یا امکان‌پذیر بود.

رئیس‌جمهور افزود: آن روزی که انقلاب اسلامی در برابر رژیم تا بن دندان مسلح، ملتی با دست خالی اما با اراده‌ای محکم در مسیری روشن و امامی و راهنمایی چون پیامبران در پیش روی خود داشت توانست برابر قدرت‌های استبدادی پیروز شود.

وی خاطرنشان کرد: روزی ندای پیروزی را شنیدیم که طلاب فیضیه از مرگ نهراسیدند و از بام فیضیه و طبقه دوم آنها را به کف حیاط فیضیه پرتاب کردند و صحن فیضیه مالامال از خون شهیدان شد و همه جا نشان از ایثار و ایستادگی آنها بود.

روحانی ادامه داد: آن روز که طلاب و مراجع و بزرگان در برابر رژیم نترسیدند و شهید دادند، اگر روحانیت مردم را به مسیر شهادت دعوت می‌کرد، اما خود اول شهید نمی‌داد، این ندا کارگر نمی‌افتاد چرا که پیامبر نیز خود عمل، ایستادگی و فداکاری کرد و آنگاه مردم را به ایثار، فداکاری دعوت کرد و به همین دلیل، این ندا گوش شنوا در سراسر آن روز دنیای اسلام و امروز و فردا دارد و خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اگر امام(ره)، خود سینه سپر نمی‌کرد و در روز عاشورای 42 با آن همه خطرات و ده‌ها هزار کماندویی که به قم آمده بودند و اطراف فیضیه و مسیری که امام به سمت فیضیه و خیابان ارم قرار داشتند و خطر هر لحظه برای امام بود، اگر ایشان خود در دریای خطر قرار نمی‌گرفت، فریاد وی در غروب عاشورای سال 42 تأثیرگذار نبود، او خود به میدان آمد.

روحانی اظهار داشت: در انقلاب، قبل از اینکه خانواده‌های دیگر فرزند خود را به میدان مبارزه بفرستند، امام(ره) فرزندان خود را به مبارزه فرستاد، سال 42 امام به زندان رفت، در سال 43 تبعید شد و در همان سال فرزندش دستگیر، زندانی و سپس تبعید شد، اگر امام به زندان نمی‌رفت یا از تبعید می‌هراسید و از تقدیم فرزند مجتهد، عالی‌مقام چون حاج آقامصطفی هراس داشت، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه، انقلاب با ایثار به پیروزی رسید، گفت:‌ایثار یعنی فرد و خانواده‌ای که منافع، مصالح کشورش، آرمان‌های بزرگش، ارزش‌های مهمش را بر منافع شخص، طایفه، حزب و جناحش ترجیح می‌دهد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آن روزی که چهره ایثار و شهادت بیش از همه دوران‌ها ظهور پیدا کرد در دوران دفاع مقدس بود البته در انقلاب اسلامی هم شهادت، ایثار و فداکاری بود اما در دوران دفاع مقدس این صحنه روشن‌تر در برابر دید همه جهانیان قرار گرفت.

وی افزود: جنگ در طول تاریخ زیاد بوده و در ادامه نیز زیاد خواهد بود و هیچ زمانی نیست که در میان جوامع صلح و برادری برای همیشه در میان همه ملت‌ها مستقر شود، ممکن است کم یا زیاد شود اما همیشه شرایطی هست که باید خود را برای ایثار آماده کند.

روحانی با بیان اینکه برخی جنگ‌ها در دنیا منفور است، بیان کرد: برخی جنگ‌ها وجود دارد که کشته‌شدگان آن از دید جهانیان ارزش‌گذاری نمی‌شود، آنان که به ویتنام حمله کردند و متجاوزان به ویتنام که کشته هم دادند کارشان ارزش نداشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنانی که عراق و افغانستان را به خاک و خون کشیدند و الان نیز در منطقه تجاوز می‌کنند همین گونه هستند و کارشان تجاوز است، آن وقتی شهادت معنی پیدا می‌کند و جنگ و ایثار ارزش‌گذاری می‌شود که دارای اهداف مقدسی باشد.

وی با بیان اینکه ما به دفاع مقدس‌مان می‌بالیم، گفت: ما به شهدا، ایثارگران، جانبازان و همه کسانی که در دفاع مقدس با شهامت حضور پیدا کردند افتخار می‌کنیم، همچنین به امام به عنوان فرمانده کل قوا و امروز نیز به مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده امروزمان افتخار می‌کنیم و به همه آنها می‌بالیم چرا که دفاع مقدس ما ایستادگی در برابر تجاوز و متجاوز است.

روحانی با بیان اینکه ما به کسی حمله نکردیم و نمی‌خواستیم وارد سرزمینی شویم، گفت: ما نمی‌خواستیم کشور را گسترش دهیم و شهری را اشغال کنیم. بعد از انقلاب بودیم و آن همه گرفتاری‌ها در نیروهای مسلح ما وجود داشت و سلاح‌های ما که عمدتا قوی بود رها شده بود و افراد در این خصوص آموزش ندیده بودند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط ما در آن زمان، شرایط جنگ نبود،‌ گفت:‌ امروز هم که ده‌ها برابر آن روز قدرت داریم شرایط ما شرایط جنگ نیست، ما اصلا اهل تجاوز نیستیم. توان ما روز به روز بیشتر می‌شود اما ما قصد تجاوز به کسی را نداریم ولی از کشور، ملت، استقلال وعزت‌مان با همه وجود دفاع می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آنجا که زن و مرد و پیر و جوان است، دفاع است؛ در جهاد ابتدایی شاید بگوییم زن جهاد ندارد اما آنجا که دفاع است زن‌ها هم باید بایستند و دفاع کنند. ما باید در برابر تجاوز بایستیم و دفاع کنیم. ما در 8 سال دفاع مقدس مظلوم بودیم و مظلومانه جنگیدیم.

روحانی با تاکید بر این موضوع که شرق و غرب دنیا تا آخرین روز جنگ به صدام کمک کردند و تجهیزات دادند، گفت: همین میگ‌های 25 را شوروی سابق اواسط جنگ به عراق داد. میراژهای F1 را فرانسوی‌ها در اواسط جنگ به عراق دادند، سلاح شیمیایی را نیز کشورهای اروپایی در اواسط جنگ به عراق دادند. آمریکایی‌ها از روز اول همکاری اطلاعاتی با عراق داشتند.

رئیس‌جمهور با اشاره به این موضوع که ملت ما مظلومانه در 8 سال دفاع مقدس جنگید، گفت: ملت ما تنها بود هیچ کسی به ما کمک نکرد. سوئیس که در کشورهای اروپایی به متمدن بودن معروف است و متعهد بود که ابزار پدافندی ما را تعمیر کند این کار را نکرد و زمانی که ما طبق قرارداد این ابزار را برای تعمیر به سوئیس فرستادیم، از ما گرفتند و نه تنها تعمیر نکردند بلکه پس هم ندادند و گفتند شما در جنگ هستید.

وی ادامه داد:‌ البته همه این قطعات و ابزار را مهندسین ما ساختند و درست کردند اما ما مظلومانه و اخلاقی جنگیدیم و هیچ گاه اخلاق را فراموش نکردیم. سرباز عراقی وقتی اسیر می‌شد رزمنده ما قمقمه آب خود را در حالی که خود تشنه بود به ما می‌داد. رزمندگان ما مظهر اخلاق اسلامی و انسانی بودند و این را در میدان جنگ و در عمل نشان دادند.

روحانی در ادامه تصریح کرد: بنده به دلیل مسئولیتی که در آن زمان داشتم به زندان‌های اسرای عراقی می‌رفتم و می‌دیدم که آنان بازی می‌کنند و فیلم می‌بینند حال دژخیمان با آزادگان ما چه کردند؟ ما می‌دانستیم که آنان برخلاف مقررات بین‌المللی وزیر نفت ما را اسیر و زیر شکنجه شهید کردند. اما ما مقابله به مثل نکردیم و اخلاقی جنگیدیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به الگوی رزمندگان در دوران دفاع مقدس گفت: همه انبیا، اولیا و بزرگان برای ما الگو هستند اما در دفاع مقدس برای رزمندگان ما هیچ الگویی بالاتر از کربلا و امام حسین (ع) نبود. البته امام حسین تنها امام شیعیان نیست بلکه امام همه آزادگان عالم است.

وی افزود: در عاشورا ارمنی‌ها، مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان هم عزاداری می‌کنند. شبه‌قاره هند در روز عاشورا تعطیل عمومی است و هندوها هم برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند. روز عاشورا بیش از یک میلیارد و 500 میلیون در دنیا برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند.

روحانی با تاکید بر این موضوع که امام حسین رهبر آزادگان تاریخ و عالم است،‌ گفت: همه مادران شهید تا مقداری بهشان فشار روحی می‌آمد می گفتند زینب (س). ببینید این زن با این همه داغ در عصر عاشورا، در مجلس عبیدالله و یزید چه کرد؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: کربلا الگوی بزرگ ما در زندگی و انقلاب اسلامی بود. در دفاع مقدس نیز کربلا الگوی ما بود. ملتی که الگویش حسین (ع) و تاریخ عاشورا است در برابر دشمن خم نمی‌شود مقاومت می‌کند و خدا هم او را پیروز می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر رحمت خدا را می‌خواهید و اگر رضای حق و بهشت جاودانه را می‌خواهید باید ایمان، هجرت و جهاد را کنار هم قرار دهید و ما این سه را در جنگ مشاهده کردیم.

روحانی گفت: ما در جنگ شاهد بودیم بسیاری از ایرانی‌ها از خارج به کشور آمدند تا در جنگ حاضر شوند. من دانشجویی را می‌شناسم که برای دفاع مقدس از آمریکا به ایران آمد و به جبهه رفت. پدرش به من زنگ زد و گفت من فقط همین یک پسر را دارم. بنده گفتم اگر این پسر برای این هدف آمده شما راضی باش. این فرزند امانت الهی است و در آخر هم این پسر شهید شد.

روحانی با بیان اینکه در عرصه جنگ، ایمان، هجرت و جهاد دیده می‌شد، گفت: در دفاع مقدس از افراد نمی‌پرسیدیم که از کدام جناح هستید، شیعه، مسیحی، سنی، یهودی یا زرتشتی هستید بلکه هر که آماده بود از استقلال وطنش دفاع کند ما باید زندگی سیاسی را از افکار سیاسی جدا کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار فعالان محیط زیست با رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از معروف‌های بزرگ محیط زیست است چراکه باید محیط زیست را سالم نگه داریم و اگر ماشین دود می‌کند و شخصی آلودگی ایجاد می‌کند بدانیم این منکر است و اگر آن را اصلاح کردیم معروف است چرا که ما امر به معروف و نهی از منکر را تنها در دو حکم اسلامی می‌بینیم و هر کار خوب و پسندیده معروف و هر کار زشت و ناپسند منکر است.

روحانی ادامه داد: روایت داریم اگر در مسیر جاده سنگی بود و آن را برداشتیم ثواب دارد این در روایات ما آمده است. معروف به معنای وسیع کلمه ببینیم کار درست به معنای کاری که به نفع جامعه است و کار ناپسند کاری است که می‌تواند به ضرر جامعه باشد و اگر اینچنین است ما در این صحنه باید محیط زیست را ببینیم چراکه محیط زیست جناح چپ و راست نمی‌شناسد، ریزگرد نمی‌پرسد که مال جناح راست یا چپ هستید تا من بیایم و آلودگی هوا نمی‌پرسد بنابراین ما یک مسائل ملی در کشور داریم.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات ما در برابر قدرت‌های جهان یک افتخار ملی است، سرداران رشید دیروز در میدان جنگ در برابر دشمن ایستادند و دفاع کردند و امروز سرداران دیپلماسی از منافع کشور دفاع می‌کنند که این هم جهاد است چراکه جهاد تنها با شمشیر نیست و جهاد دنیای وسیع دارد و با قلم هم جهاد است و اگر کسی برای نان حلال تلاش کرد آن هم جهاد است.

روحانی ادامه داد: آنجایی که می‌بینم بحث استقلال ملی آرمان ارزش و کشور است بحث جناح نیست اگر در انتخابات آقای الف یا ب انتخاب شود آنجا اشکال ندارد که دعوای جناحی کنیم. بنابراین در دفاع مقدس همه ملت ما آمد برای اینکه دفاع از کشور، استقلال و امام و رهبر و فرماندهی بود که مردم از دل به او ایمان و باور داشتند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خیلی فرق می‌کند فرمانده آدم چه کسی باشد. گاهی عادل، عالم، فقیه، مجتهد مورد اعتماد و امتحان داده است اما گاهی یک فرد عادی است. ما در جبهه خیلی از جوانان را می‌دیدیم و خود من شاید بیش از 100 مورد از جوانان را در سنگر دیدم که می‌گفتند سلام ما را به امام برسانید و ما آمده‌ایم تا امام تنها نماند.

ی گفت: این کلمه‌ای است که می‌شنیدم، امروز هم همین است مردم اینچنین هستند و دارای رهبری فقیه شخصیت امتحان داده هستند که در انقلاب و دفاع مقدس بوده است و در همین دفاع مقدس مقام معظم رهبری از اولین افرادی بودند که به جبهه رفتند.

رئیس‌جمهور گفت: ما آن زمان مرتب در کمیسیون دفاع بودیم و ایشان رئیس کمیسیون دفاع بودند اما ایشان خیلی کم به مجلس می‌آمدند و مقام معظم رهبری جزو اولین افرادی بودند که لباس جنگ پوشید و به جبهه رفت.

روحانی ادامه داد: وقتی فرمانده‌ای خودش به میدان جنگ رفته است گاهی فردی از خانه فرمان می‌دهد اما گاهی خودش پیشاپیش به میدان جنگ می‌رود و امیرالمومنین نیز می‌گفت در میدان جنگ هرگاه کار سخت می‌شد به پناه پیغمبر می‌‌رفتیم و پیغمبر خودش به میدان جنگ می‌رفت؛ رهبری و آن هم رهبری صالح به عنوان بهترین مشوق برای نسل‌مان حضور در دفاع مقدس بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز دولت وظیفه خود می‌داند راه و نام شهیدان را زنده نگه دارد چراکه شهید هرچه داشته است تقدیم راه حق کرده است و لذا با توجه به آنچه که در روایات هم دیده‌ام شهدا عند ربهم یرزقون هستند و شهید نمی‌میرد و آنان زنده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند یک خلوتگاهی دارد که در آن خلوتگاه تنها انبیاء و اولیا و شهیدان راه دارند و کسی که شهید می‌شود و از جان خود داوطلبانه می‌گذرد گویی به هستی عالم وصل می‌شود، جاودانه می‌شود و دیگر نمی‌میرد نه اینکه امروز نمرده است بلکه هیچ وقت نمی‌میرد و همیشه زنده است و مهمان سفره خدا می‌شود و شهدای ما مهمان حق هستند و ما باید فرهنگ شهید و شهادت را زنده نگه داریم.

وی ادامه داد: اگر دیپلمات‌های ما در برابر قدرت‌ها می‌ایستند به اتکاء ملت، شهدا و خانواده شهداست، خانواده شهدا برکت زندگی ما هستند. جانبازان و ایثارگران برکت زندگی ما هستند و این فرهنگ را باید زنده نگه داریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت یازدهم و دولت تدبیر و امید هر کاری از دستش بر بیاید، انجام خواهد داد من تعارف نمی‌کنم و شعار نمی‌دهم و با افتخار انجام می‌دهم و هر کاری انجام دادیم و انجام دهیم باز هم هیچ کاری نکرده‌ایم.

وی خطاب به خانواده شهدا گفت: شما شوهران، فرزندان، پدران و عزیزان خود را از دست داده‌اید و هیچ کس قادر نیست اجر و پاداش شهید را به خانواده‌اش بدهد و اجرش مال حق است و خداوند به شما پاداش دنیا و آخرت، عزت دنیا و آخرت بدهد و دولت هم هر کاری بکند وظیفه خود می‌داند.

رئیس‌جمهور با اشاره به انتصاب حجت الاسلام شهیدی خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام شهیدی از روز اول در جلساتی که با وی داشتیم بهانه می‌آورد و می‌گفت این کار سخت است اما من به وی گفتم به دلیل اعتمادی که به شما دارم این کار حساس است می‌خواهم فرد مطمئنی باشد و دولت تا جایی که بتواند خدمت می‌کند و به این امر افتخار می‌کند و مردم به وجود شما افتخار می‌کنند و خاک پاک شهیدان تربت متبرک برای همه ماست.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: ما شک نداریم آنان عند ربهم یرزقون هستند و آنها شاهد و ناظرند و آنجا که استقلال، عزت، مقاومت، ایثار و کار خیر و پسندیده است شهید شهادت می‌دهد و شهید بر همه خوبی‌های و نیکی‌ها شاهد است و خداوند به همه ما توفیق بدهد تا بتوانیم راه آنا را ادامه دهیم و کاری کنیم که از همه ما خشنود باشد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...