نسخه چاپی

تحلیل وال‌استریت از مذاكرات ایران و آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای دیدار روز دوشنبه ایران و آژانس را مثبت ارزیابی و اعلام كرد:‌ تهران اطلاعات بیش‌تری درباره فعالیت هسته‌ای گذشته‌اش ارائه داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال روز دوشنبه یک گروه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس به منظور دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر و درباره مسائل فنی گفت‌وگو کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از این دیدار بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد: دو طرف در این دیدار اطلاعات بیش‌تری را درباره دو مساله‌ای که آژانس پیش از این درباره فعالیت هسته‌ای گذشته تهران مطرح کرده بود مبادله کردند و در مذاکرات‌شان به پیشرفت‌هایی دست پیدا کردند.

آژانس مشخص نکرده است که در این رایزنی‌ها تا چه میزان پیشرفت حاصل شده است.

در ادامه این بیانیه آژانس آمده است ایران و آژانس توافق کردند تا بار دیگر در اواسط ماه آوریل 2015 دیدار کنند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر سال 2011 دوازده سری سوال را درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران که مقامات غربی ادعا می‌کنند با هدف دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای بوده است مطرح کرد.

آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش می‌گویند که ایران باید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بین‌المللی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شفاف‌سازی بیش‌تری درباره برنامه هسته‌ای‌اش انجام دهد.

ایران و آژانس توانستند در سال 2014 به پیشرفت‌هایی درباره یکی از این 12 مساله پیدا کنند اما مذاکرات در این زمینه از تابستان گذشته تاکنون متوقف شده بود.

مقامات ایرانی تاکید می‌کنند که به سوالات آژانس به طور کامل پاسخ داده‌اند. در همین راستا ایران از آژانس خواست تا از مریوان که آژانس ادعا کرده بود در آن آزمایشات انفجاری با قدرت بالا انجام شده است بازدید کند. این در حالی است که آژانس تا کنون به این دعوت پاسخی نداده است.

به گزارش رویترز ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در جمع خبرنگاران در وین گفت:‌ این مسائل برای حل شدن احتیاج به زمان دارد و ما در حال حل کردن آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: دور بعدی دیدار با مقامات ایرانی قرار است ماه آینده در تهران برگزار شود ما انتظار داریم که در اواسط ماه آوریل پیشنهادات جدید از ایران دریافت کنیم.

واریورانتا در ادامه تاکید کرد که پیشرفت‌هایی در تبادل اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.

یک مقام ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز سه‌شنبه گفت:‌ هم‌زمان که پیشرفت‌هایی در مذاکرات میان ایران و آژانس حاصل شده است دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل انتظار ارائه هرچه زودتر اطلاعات بیش‌تری از سوی تهران را دارد.

۱۳۹۳/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...