نسخه چاپی

بوش: اگر اوباما دائماً با كنگره رایزنی می‌كرد....

«جب بوش» ضمن حمایت از نامه سناتورهای آمریكایی تأكید كرد كه اگر دولت آمریكا به طور مداوم درباره توافق هسته‌ای با ایران با كنگره رایزنی می‌كرد، آنها در موقعیت نوشتن چنین نامه‌ای قرار نمی‌گرفتند.

به گزارش نما به نقل از فارس، علیرغم مخالفت بسیاری از مقامات آمریکایی از نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران، «جب بوش» نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا و برادر «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بیانیه‌ای از این نامه‌ حمایت کرد.

وی در بیانیه خود تصریح کرد: این سناتورها در واقع به گزارشات توافق بد با ایران واکنش نشان دادند که این توافق می‌تواند در طول زمان ایران را به یک کشور هسته‌ای تبدیل کند.

بوش در ادامه افزود: اگر دولت آمریکا به طور مداوم به جای نادیده گرفتن کنگره، با نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای مشورت و رایزنی می‌کرد، آنها در چنین موقعیت قرار نمی‌گرفتند که چنین نامه‌ای را بنویسند.

پیش از این 47 سناتور آمریکایی به رهبری «تام کاتن»، سناتور جنگ‌طلب کنگره با امضای نامه‌ای مدعی شده بودند کنگره می‌تواند پس از اتمام ریاست‌جمهوری اوباما توافقنامه بین واشنگتن و تهران را باطل اعلام کند.

موجی از انتقادات در داخل آمریکا و خارج از این کشور به دنبال انتشار این نامه روانه جمهوری‌خواهان شد به طوریکه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در واکنش به این نامه گفت: «به نظر ما، این نامه هیچ ارز قانونی ندارد و یک ترفند تبلیغاتی است».

ظریف تصریح کرد: این سناتورها باید بدانند که دنیا معادل آمریکا نیست و روابط بین‌الملل بر اساس موازین حقوق بین‌الملل و تعهدات و تکالیف بین‌المللی دولت‌ها تنظیم می‌شود، نه بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده. ممکن است سناتورهای امضا کننده نامه فوق الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بین‌الملل، دولت‌ها نماینده کل حاکمیت و مسئول روابط خارجی کشور خود و ملزم به اجرای تعهداتی هستند که در روابط با دیگر دولت‌ها می‌پذیرند و نمی‌توانند به بهانه مقررات داخلی از اجرای تعهدات بین‌المللی خود سرباز زنند.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد که این نامه احتمالاً مانع از رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران نمی‌شود، اما در صورت شکست مذاکرات، شرایط را برای متهم کردن ایران، دشوارتر می‌کند.

کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره نیز از انتشار این نامه ابراز خشم کردند و آن را بی‌سابقه دانستند اما جمهوری‌خواهان در توجیه کار خود مدعی شدند که حرف‌های خود را به صورت یک نامه سرگشاده مطرح کردند و بنابراین یک بیانیه بوده و مداخله در مذاکرات به حساب نمی‌آید و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز این نامه را مضحک دانست.

۱۳۹۳/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...