نسخه چاپی

تمایل ایران به تحقق توافق‌ن هسته‌ای

باراك اوباما در كمال ناامیدی، مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای احتمالی را با مواضع تندروهای ایران همسو دانست.

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 11 مارس 2015 (20 اسفند) در مقاله‌ای به مواضع اوباما در قبال نامه جمهوری‌خواهان به ایران در مورد توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: باراک اوباما در کمال ناامیدی، مخالفت جمهوری‌خواهان با توافق هسته‌ای احتمالی را با مواضع تندروهای ایران همسو دانست. اظهارات آیت‌الله محمود شاهرودی که از حمایت روحانیان قدرتمند از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران حکایت دارد، چندان به لفاظی‌ها دامن نزد. دیگران از جمله رهبر ایران، حمایت علنی مهمی از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای آن با 1+5 کرده‌اند؛ اما زمان مهم است. شاهرودی در حالی که 47 سناتور جمهوری‌خواه خطاب به ایران نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند، هشدار داده که هر گونه توافق احتمالی در آینده با شکست مواجه خواهد شد؛ مگر آنکه کنگره در این‌باره به بحث وارد شود.

در ادامه مقاله آمده است: از سوی دیگر، شاهرودی تا حدی دیدگاه‌های اوباما را با این جمله بازتاب داد که به گفت‌وگوها باید شانسی منطقی داده شود. وی گفت: «مذاکره‌کنندگان ایرانی به دنبال ارتقای منافع ملی هستند و باید از آن‌ها حمایت کنیم.» مشخص نیست که آیا مخاطب وی روحانیان حاکم بودند یا محفل داخلی مجلس خبرگان؟ اما این اظهارنظر قطعاً در چارچوب تأییدیه شخصی برای پشبرد رو به جلوی گفت‌وگوها نیست. وی افزود که ایران از توافق خوبی که منافعش را تضمین کند، حمایت می‌کند. شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه ایران است و سرکوب‌های فعالان سیاسی و رسانه‌ها را نیز هدایت کرده است. همچنین وی شخصیت ارشد مجلس خبرگان است؛ در واقع، این مجلس متشکل از فقها و علما است که وظیفه تعیین رهبر آینده را برعهده دارند. مجلس خبرگان همچنان مهم‌ترین وظیفه را در ایران بر عهده دارد. اگر بتوان قدرت صنعتی- نظامی سپاه پاسداران را مدافع نظام جمهوری اسلامی ایران فرض کرد، می‌توان از مجلس 86 عضوی خبرگان نیز به‌عنوان هسته خرد و خودآگاهی جمهوری اسلامی ایران نام برد.

در پایان مقاله آمده است: به موازت نزدیک شدن ضرب‌الاجل هسته‌ای، حمایت شاهرودی از گفت‌وگوها اهمیت بالایی دارد. قرار است گفت‌وگوهای هسته‌ای به امید رسیدن به توافق در مورد رئوس کلی از سر گرفته شود. گام بعدی، توافق بر سر جزئیات پیش از پایان ماه ژوئیه خواهد بود. ظریف در واکنش به این نامه سرگشاده گفت: «این نوع ارتباطات، بی‌سابقه و غیردیپلماتیک است... در واقع، این موضوع نشان‌دهنده غیرقابل اعتماد بودن آمریکاست... ما تأکید می‌کنیم که توافق احتمالی باید به گونه‌ای باشد که حقوق ملت ما در آن، لحاظ شود و مطمئن هستیم که روش‌ها و اقداماتی برای رسیدن به چنین توافقی وجود دارد.» آنچه ایران می‌خواهد، برداشته شدن سریع تحریم‌هاست. آمریکا و متحدانش به دنبال مهار توانایی غنی‌سازی ایران هستند. در عین حال، آیت‌الله محمد یزدی، 83ساله نیز به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد. وی تا فوریه 2016 ریاست این مجلس را بر عهده خواهد داشت و سپس انتخابات مجلس خبرگان برگزار خواهد شد. انتخاب یزدی پس از درگذشت آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس سابق مجلس خبرگان صورت گرفته است.

تحلیل‌: البته بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها، به جمهوری‌خواهان منحصر نمی‌شود و در این زمینه، فرقی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست، فقط روش‌های آنان برای مقابله با توانمندی‌های ایران فرق می‌کند، اما به هر حال، اگر توافقی خوب انجام گیرد، همه در ایران با آن موافق خواهند بود. ضمن اینکه اگر آن‌گونه که 47 سناتور جمهوری‌خواه در نامه به سران ایرانی نوشته‌اند، اتفاق بیفتد، ایران نیز به توافق پایبند نخواهد بود و به پیش از توافق باز خواهد گشت.

۱۳۹۳/۱۲/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...