نسخه چاپی

زنگ خطر چاقی در كشور به صدا درآمده است

به گزارش نما؛یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: مساله اضافه وزن در ایران کم‌کم حالت فراگیر به‌خودش می گیرد، آمارها نشان می‌دهد زنگ خطر چاقی در کشور به صدا درآمده است.

‌ فرح روشن پور اظهار کرد: در جامعه امروزه، اکثر افراد بجای راه رفتن از خودرو زیاد استفاده می‌کنند و فعالیت فیزیکی بسیار کمی دارند، به هنگام کار پشت میز هستند و از طرف دیگر مواد غذایی پرکالری مانند نان و برنج استفاده می‌کنند، بنابراین در معرض خطر چاقی و اضافه وزن هستند.

وی افزود از طرفی مصرف غذاهای آماده و پرچرب مانند همبرگر، پیتزا و فست‌فودها و در کنار آن مصرف تنقلات غیر ضروری و چاق‌کننده مانند چیپس، پفک و انواع تنقلات شیرین یا شور و پرچرب نیز مزید بر علت بوده و به روند چاقی کمک می‌کنند.

‌روشن پور با اشاره به بیماریهای مربوط به اضافه وزن گفت: دیابت و چاقی دو بیماری مهم قرن حاضر هستند که به علت تغییر در سبک زندگی و از جمله افزایش مصرف مواد و غذاهای پرکالری و نیز کاهش فعالیت‌های فیزیکی، هر سال شاهد افزایش و گسترش آن هستیم.

وی افزود: اضافه وزن مهمترین زمینه برای بروز پر فشاری خون، تنگی نفس، افزایش قند و بروز دیابت نوع 2 و نیز افزایش چربی خون است.

روشن پور در خصوص اینکه چه افرادی چاق بحساب می آیند، گفت: براساس استاندارد بومی ایران، افرادی که دور کمر بالای 84 داشته باشند در معرض خطر چاقی هستند و نباید اجازه دهند چاقی شکمی آنها بیشتر شود. دور کمر 94 نشانه چاقی است و اگر دور کمر بیش از 94 باشد، فرد حتما به درمان نیاز دارد.

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین در مورد سوال مشهور " چه بخوریم تا لاغر شویم؟ " گفت: این سوال یکی از سوالات مورد علاقه افراد چاق است، در حالیکه بهتر است که بپرسند «چه نخوریم تا لاغر شویم؟» ولی از آنجا که خوردن غذا یک عشق پنهان برای آنهاست، راه‌حل لاغری خود را نیز در آن جست‌وجو می‌کنند.

وی درخصوص روش درمان چاقی نیز گفت: مهم‌ترین روش برای درمان و یا پیشگیری از چاقی، اصلاح سبک زندگی است، یعنی داشتن برنامه غذایی با کالری متعادل که شامل همه گروه‌های غذایی( لبنیات، غلات، گوشتها و حبوبات، سبزیها و میوه جات و چربی‌ها) باشد .

روشن پور ادامه داد: در کنار رعایت رژیم غذایی مناسب که باید متناسب با شرایط سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیک فرد باشد، لازم است افراد به فعالیت فیزیکی متوسط و پیوسته مانند پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری نیز توجه کنند تا بتوانند به شرایط مطلوب دست یابند.

۱۳۹۳/۱۲/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...