نسخه چاپی

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با نما مطرح كرد:

لزوم تغییر جدی سیستم آموزش عالی كشور برای مقابله با تحصیلكردهای بیكار

عکس خبري -لزوم تغيير جدي سيستم آموزش عالي کشور براي مقابله با تحصيلکردهاي بيکار

عباس مقتدایی گفت : باید 70 درصد آموزش عالی كشور مهارتی شود جوان فارغ التحصیل ما نباید منتظر باشد یك میزی در اداره ای باشد كه برود پشت آن بنشیند.

به گزارش نما ، در تازه ترین اظهارنظر صورت گرفته درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: وقتی در کشور رقابت نباشد بیکاری ایجاد می شود. رقم بیکاری قبل از تحریم ها هم کم نبود. امروز ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند ولی اینها کارآفرین هستند ، بنابراین می توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی از هر دو نفری که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند یکی قطعا دوره ای از بیکاری را تجربه خواهد کرد. طبق آمارهایی که ارائه شده، تعداد بیکاران درس خوانده کشور که هم اکنون در نوبت ورود به بازار کار هستند تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفر اعلام می شود ، دانشگاه‌ها امروز بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار اقدام به تربیت دانشجو می‌کنند اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف کند. بنابراین ناتوانی دانشگاهها یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارتهای شغلی مورد نیاز بازار کار موجب شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بیش از سایر گروه‌ها و تا دو برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد.
عباس مقتدایی ‌خوراسگانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره دلایل افزایش حجم تحصیلکردهای بیکار در کشور طی سالهای گذشته اظهار داشت : باید قبول کنیم نظام آموزش عالی ما که اشکال دارد چرا که نظام آموزشی ما بیشتر تئوری و نظری است تا مهارتی و حرفه ای ، بنابراین ما برای خروج از این وضعیت چاره ای جز از این نداریم که سیستم آموزش عالی خودمان را تغییر دهیم ، باید 70 درصد آموزش عالی کشور مهارتی شود جوان فارغ التحصیل ما نباید منتظر باشد یک میزی در اداره ای باشد و او برود پشت آن بشیند باید حتما او با آموزش های که در دوران دانشجویی کسب می کند بتواند کسب و کاری برای خودش فراهم و برای خودش کارآفرینی ایجاد کند.
وی ادامه داد : البته نظام آموزش و پرورش هم با این مشکل روبرو بود خوشبختانه در برنامه پنجم توسعه برای آموزش و پرورش ترسیم شده بود که بیش از 50 درصد آن برود به سمت آموزش مهارتی ، ولی متاسفانه تا الان هیچ حکمی برای آموزش عالی کشور برای مهارتی شدن نداریم من خواهش می کنم از وزارت علوم محترم که الان برنامه ششم توسعه مشغول نوشته شدن است حتما یک بند برای مهارتی شدن آموزش عالی کشور بیاورند. من باور دارم اگر این اتفاق بیفتند ما فارغ التحصیل بیکار در کشور نخواهیم داشت.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود : نکته مهم این است که ما امروز آموزش می دهیم بدون آنکه بدانیم برای چه مناطقی و چه کاری و برای چه مقطع زمانی مناسب است اینکه شما این حجم فارغ التحصیلان بیکار در علوم انسانی و فنی دارید یعنی ما ظرفیت های کشور را بدون برنامه پیش می بریم ، ما در کمیسیون آموزش و پرورش جلسات مختلفی را با حضور وزرای دولت برگزار کردیم و بدنبال این هستیم که اگردر کشور تحصیلات تکمیلی اتفاق می افتند اینها متناسب با نیاز و یک شناخت عمیق که کشور ما به آن نیازمند است اتفاق بیفتند ، الان این مقدار تحصیلکرده بیکار که نمی توانند زمینه اشتغال خودشان را فراهم کنند بدلیل عدم دوراندیشی مناسب است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره افزایش چندین بار شهریه در دانشگاه آزاد در مدیریت جدید این دانشگاه و تصویب 15 درصد افزایش مجدد برای سال آینده نیز خاظرنشان کرد : اصولا باید نظارت بر رفتارهای دانشگاه آزاد افزایش پیدا کند ما این موضوع را در کمیسیون تخصصی مجلس هم مطرح کردیم از وزیرعلوم هم خواستیم که به موضوع افزایش شهریه ها نظارت داشته باشد این موضوع که دانشگاه آزاد فکر کند نظارتی بر روی فعالیتهای آنها نمی شود پسندیده نیست هم در بخش شهریه و هم در بخش گسترش دانشگاه باید نظارت بیشتری شود با اینکه آنها یک نهاد غیر دولتی هستند باید به حساسیت های جامعه اهمیت دهند ،یکی از نقاط ضعف دانشگاه ازاد که موجب گلایه مندی مردم را بوجود آورده همین بحث افزایش چندین باره شهریه ها است باید شاخص و مبانی مشخصی برای آن وجود داشته باشد پیگیری این موضوع از سوی مجلس از مطالبات مردم است و ما با دقت پیگیر آن خواهیم بود.

۱۳۹۳/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...