نسخه چاپی

دلار و سكه روی موج نزول بازار

هفته پایانی سال با سقوط قیمت دلار و سكه در بازار آغاز شد تا هر دلار آمریكا با كاهش ۹۰ تومانی به ۳ هزار و ۲۳۹ تومان برسد و هر سكه تمام بهار آزادی با كاهش ۲۹ هزار تومانی به ۹۱۳ هزار تومان تنزل كند.

به گزارش نما به نقل از همشهری آنلاین: هفته پایانی سال با سقوط قیمت دلار و سکه در بازار آغاز شد تا هر دلار آمریکا با کاهش ۹۰ تومانی به ۳ هزار و ۲۳۹ تومان برسد و هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش ۲۹ هزار تومانی به ۹۱۳ هزار تومان تنزل کند.

هر گرم طلاي 18عيار روز گذشته با قيمت 93هزار و 400تومان مورد دادوستد قرار گرفت.به گزارش همشهري، بهاي دلار در ابتداي هفته گذشته 3هزار و 400تومان قيمت‌گذاري شده بود اما از روزهاي پاياني هفته گذشته روند نزولي قيمت دلار با سرعت بيشتري دنبال شد و روز گذشته نيز سرعت گرفت.

در اين شرايط بهاي دلار به پايين‌ترين سطح طي 135روز اخير رسيده است. قيمت دلار پس از سوم آذرماه كه تمديد مذاكرات هسته‌اي رقم خورد، از محدوده 3هزار و 240تومان تا 3هزار و 500تومان پيش رفت اما اين بار در روزهاي پاياني سال بار ديگر قيمت به روزهاي پيش از سوم آذرماه بازگشته است تا تحليلگران اين موضوع را به پيشروي مذاكرات هسته‌اي و شكل‌گيري انتظارات مثبت در بازار مرتبط بدانند.

معاون ارزي اسبق بانك مركزي معتقد است كه نقش اخبار در بازارهاي مالي پيش از شكل‌گيري رخدادها، مشخص مي‌شود. سيدكمال سيدعلي به همشهري گفت: معمولا اگر اتفاقي در راه باشد، انتشار خبر آن موجب تحول در بازارهاي مالي مي‌شود و زماني كه آن اتفاق رقم مي‌خورد، ديگر واكنشي به اصل موضوع نشان داده نمي‌شود. در حال حاضر نيز انتظاراتي براي شكل‌گيري توافق هسته‌اي ايجاد شده و اين موضوع به لغو تحريم‌ها مرتبط است به همين دليل قيمت‌ها در بازار كاهش يافته است.

اين كارشناس مسائل بانكي ادامه داد: در روزهاي پاياني سال معمولا به‌دليل افزايش تقاضاي خريد ارز براي سفرهاي خارجي قيمت دلار تقويت مي‌شود اما ورود آن به مدار نزولي نشان مي‌دهد، افرادي كه با انباشت ارز قصد داشتند در اين ايام با قيمت بالاتر آن را عرضه كنند با پيش‌بيني كاهش بهاي دلار پس از توافق هسته‌اي، اقدام به فروش آن كرده‌اند كه اين موضوع موجب كاهش قيمت دلار شده است.

سيدكمال سيدعلي افزود: اين اتفاق يك فرصت در اختيار بانك مركزي قرار مي‌دهد تا بتواند با افزايش قيمت ارز مبادله‌اي، بهاي آن را به نرخ بازار آزاد نزديك كند. در حال حاضر هزينه 100تا 150توماني براي انتقال ارز به هر دلار اضافه مي‌شود با اين حساب بانك مركزي مي‌تواند بهاي دلار مبادله‌اي را در فاصله 150توماني نرخ بازار آزاد قرار دهد تا عملا ارز تك نرخي شده باشد.

سيدكمال سيدعلي تأكيد كرد: بعد از لغو تحريم‌هاي بانكي كمي زمان مي‌برد تا ارتباط بانك‌هاي ايران و كارگزاري‌ها با بانك‌هاي بين‌المللي برقرار شود. تا شكل‌گيري اين اتفاق بانك مركزي مي‌تواند نرخ ارز مبادله‌اي را كمتر از نرخ ارز آزاد قرار دهد در غيراين‌صورت لزومي ندارد كه به واردات سوبسيد داده شود. بانك مركزي بايد نرخ بازار آزاد را مبناي تك نرخي ارز قرار دهد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...