نسخه چاپی

ژله باعث استحكام استخوان‌ها می‌شود؟

رخی هم معتقدند كه مصرف ژله می‌تواند از ابتلا به پوكی استخوان پیشگیری كند و باعث استحكام بیشتر استخوان‌های بچه‌های در حال رشد شود.

به گزارش نما، دکتر محمدرضا وفا، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ايران در هفته نامه سلامت نوشت: ژله ‌يکي از خوراکي‌هايي است که بيشتر افراد به‌دليل وجود خاصيت چسبندگي،‌ آن را براي درمان بيماري‌هاي استخواني مانند پوکي استخوان،‌ نرمي استخوان و حتي شکستگي‌هاي استخواني مفيد مي‌دانند.

برخي هم معتقدند که مصرف ژله مي‌تواند از ابتلا به پوکي استخوان پيشگيري کند و باعث استحکام بيشتر استخوان‌هاي بچه‌هاي در حال رشد شود. بهتر است بدانيد که افراد مبتلا به مشکلات استخواني مانند پوکي يا نرمي استخوان، براي بهبود شرايط خود، به دريافت حجم بالاتري از کلسيم و ويتامينD در برنامه غذايي‌شان نياز دارند. بچه‌ها هم براي رشد بيشتر و بهتر استخوان‌ها در کنار حفظ استحکام آنها بايد خوراکي‌هاي حاوي اين دو ريزمغذي اساسي را در برنامه غذايي روزانه خود داشته باشند.

چسبندگي ژله، اين تصور نادرست را براي بيشتر افراد به‌وجود مي‌آورد که مي‌توان براي درمان و پيشگيري از مشکلات استخواني، از آن استفاده کرد در حالي که ميزان کلسيم موجود در ژلاتين ژله‌ها، به‌قدري ناچيز است که به‌هيچ‌وجه نمي‌توانيم آن را به‌عنوان منبعي براي دريافت کلسيم و غذاي مناسبي براي استحکام استخوان‌ها معرفي کنيم.

از طرف ديگر، ژله‌ها داراي حجم بالايي از شکر هستند و زياده‌روي در مصرف آنها مي‌تواند ابتلا به اضافه‌وزن و چاقي را به دنبال داشته باشد.

زماني که افراد در معرض پوکي استخوان مانند خانم‌هاي يائسه يا بيماران مبتلا به نرمي استخوان و کودکان، ژله‌ها را براي دريافت کلسيم از آنها مصرف مي‌کنند،‌ حجم بالايي از شکر، رنگ‌دهنده‌ها و طعم‌دهنده‌هاي مصنوعي را هم به بدن خود مي‌رسانند و پس از مدتي، نه‌تنها مشکلشان حل نمي‌شود، بلکه با ابتلا به افزايش وزن، مشکل بيش از پيش تشديد خواهد شد.

ضمن اينکه رنگ‌ها و طعم‌هاي مصنوعي موجود در اين محصولات هم مي‌تواند به‌مرور زمان باعث ابتلا به ناراحتي‌هاي گوارشي در مصرف‌کنندگان دائمي بشود.

از اين رو، به‌هيچ‌وجه توصيه‌اي براي مصرف ژله براي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي استخواني به هيچ‌کدام از افراد جامعه، مخصوصا گروه‌هاي آسيب‌پذيري مانند سالمندان و کودکان نداريم.

۱۳۹۳/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...