نسخه چاپی

آغاز مذاكرات لوزان سوئیس با حضور صالحی و مونیز

عکس خبري -آغاز مذاکرات لوزان سوئيس با حضور صالحي و مونيز

دور جدید مذاكرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و آمریكا در شهر لوزان سوئیس با حضور مقامات عالی رتبه فنی دو كشور در هتل ریواژ آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری نما ،  این مذاکرات که با حضور علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست جفری مونیز وزیر انرژی آمریکا برگزار شد و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی به ترتیب معاونان حقوقی و بین الملل  و اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران و بهروز کمالوندی معاون راهبردی و بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و وندی شرمن معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز حضور داشتند.
پس از ساعتی، مذاکرات در سه سطح همزمان میان مردان فنی هسته ای ایران و آمریکا یعنی صالحی و مونیز، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و کارشناسان دو کشور ادامه یافت.
این سومین باری است که صالحی و مونیز یعنی مردان فنی هسته ای تهران و واشنگتن و دو تحصیلکرده دانشگاه ام. آی .تی آمریکا به تیم مذاکره کننده دو کشور افزوده شده اند تا به دلیل تخصص خود در مسایل فنی هسته ای، بتوانند موانع فنی را بصورت علمی و عملی برطرف سازند.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز وارد لوزان شده و قرار است تا ساعتی دیگر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کند.
قرار است روز دوشنبه هفته جاری ظریف به دعوت خانم فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بروکسل مقر این اتحادیه برود و در نشستی ویژه با وزیران کشورهای اروپایی عضو گروه 1+5 ، فرانک والتر اشتاین مایر، فیلیپ هاموند و لوران فابیوس وزیران امورخارجه آلمان، انگلیس و فرانسه دیدار و مذاکره کند.
همزمان با مذاکرات ظریف در بروکسل در روز دوشنبه، معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه هلگا اشمید معاون موگرینی، صالحی و مونیز به مذاکرات خود ادامه خواهند داد.
ظریف پس از مذاکرات بروکسل، عازم لوزان خواهد شد.
وزیر امور خارجه در بدو ورود به لوزان سوئیس به خبرنگاران گفت که در این دور از مذاکرات درباره نحوه برداشتن تحریم ها علیه ایران و ضمانت اجرایی آن و نیز موضوعاتی که هنوز برای آن راه حلی نیافته ایم، مذاکره خواهیم کرد.
اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی، معاونان آنان یعنی مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی و بهروز کمالوندی تشکیل می دهند.
همچنین حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه و رییس هیات کارشناسان ایران، داوود محمد نیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و پژمان رحیمیمان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی در این دور مذا کرات حضور دارند.
تیم مذاکره کننده آمریکا نیز شامل جان کری وزیرخارجه ، ارنست جفری مونیز وزیر انرژی ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه در امور سیاسی ، رابرت مالی مدیر ارشد در امور ایران، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا ، جیمز تیمبی دستیار ارشد معاون وزیرخارجه امریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی ، پل اروین مدیر منع اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا ،کریستوفر بکمیر معاون هماهنگ کننده در سیاست تحریم ها در وزارت خارجه آمریکا می شود.
کوین ویال مدیر دفتر پادمان های هسته ای بین المللی در اداره امنیت هسته ای ملی وزارت انرژی آمریکا ، فلیسیا سویندلز دستیار ارشد سیاست تحریم ها در دفتر کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا ،نیوئل های اسمیت معاون مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا ، جاشوا بلک رئیس واحد تحریم ها و مبارزه با تروریسم در هیات دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل ، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا ، مارک اپلتون دستیار ویژه وزیر امور انرژی و جولیا جاکوبی دستیار ویژه شرمن از دیگر اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا هستند.
این دور از مذاکرات که برای رسیدن به یک توافق جامع هسته ای پس از 12 سال مناقشه میان ایران و آمریکا بر اساس توافق ژنو در سوم آذر 1392(24 نوامبر 2013) و تمدید هفت ماهه آن انجام می شود، تا 29 اسفند ماه بطول خواهد کشید.
پس از جنجال بر سر نامه 47 سناتور آمریکایی که تام کاتن که برای نخستین بار از ایالت آرکانزاس به نمایندگی سنا انتخاب شده و آن را نوشت که اعلام کرده بودند؛ هر توافقی را پس از دوره ریاست جمهوری باراک اوباما لغو خواهند کرد، این نامه واکنش های منفی بسیاری را از سوی کاخ سفید و مقامات غرب در پی داشت .
جان کری در شرم الشیخ مصر در واکنش به این موضوع در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی بی اس آمریکا گفت که در مذاکرات لوزان به مقامات ایران توضیح خواهد داد که کنگره حق تغییر یک توافقنامه اجرایی را ندارد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...