نسخه چاپی

سخنان متناقض اوباما در مورد توافق هسته ای

كاخ سفید مدعی است منتقدان اسرائیلی[صهیونیست‌ها] و جمهوری‌خواه، گزینه دیگری به‌جز جنگ ندارند؛ اما باراك اوباما، رئیس‌جمهور آمریكا به‌تازگی تكرار كرد آماده است از امضای توافق بد، پا پس بكشد و بهتر است ایران شرایط و معیارهای دولت آمریكا را بپذیرد.

گروه ترجمه- روزنامه واشنگتن‌پست 16 مارس 2015 (۲۵ اسفند) در مقاله‌ای به اختلاف‌های کنگره و دولت آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: تضاد واضح در دفاع دولت اوباما از توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. کاخ سفید مدعی است منتقدان اسرائیلی[صهیونیست‌ها] و جمهوری‌خواه، گزینه دیگری به‌جز جنگ ندارند؛ اما باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی تکرار کرد آماده است از امضای توافق بد، پا پس بکشد و بهتر است ایران شرایط و معیارهای دولت آمریکا را بپذیرد. آیا جنگ تنها گزینه موجود برای اوباماست؟ قطعاً خیر. هنگامی که از بن رودز، مشاور امنیت ملی پرسیده شد پس از اتمام مدت توافق‌نامه هسته‌ای، آمریکا چگونه از تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، وی پاسخ داد: «واقعیت امر این است نوع مشابهی از گزینه‌هایی که امروز برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای داریم، پیش روی رئیس‌جمهور آمریکا در 10 تا 15 سال آینده خواهد بود.»

در ادامه مقاله آمده است: این سخنان به این معناست که آن گزینه‌ها در صورت ضرورت طی 10 تا 15 هفته‌ آینده نیز موجود خواهند بود. تحریم‌ها، خرابکاری و تهدید اقدام نظامی و نیز بازرسی‌های اطلاعاتی و بین‌المللی از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای طی چند سال اخیر جلوگیری کرده است. حتی اگرچه زیرساخت هسته‌ای ایران گسترش یافته، اما بازرسان و سرویس‌های اطلاعاتی گزارشی در مورد «ابعاد نظامی» برنامه هسته‌ای ایران را از سال 2003 تاکنون ارائه نکرده‌اند. در حالی که امکان‌پذیر است ایران با ساخت بمب هسته‌ای به شکست گفت‌وگوها پاسخ دهد، اما این اقدام با اقدامات قبلی این کشور همخوانی ندارد. دولت اوباما استدلال خواهد کرد توافقش تضمین‌های بیشتری خواهد داد که ایران طی دهه آینده به‌عنوان کشوری غیرهسته‌ای باقی خواهد ماند و هزینه‌ها و خطرات برای آمریکا کمتر خواهد بود. در صورتی که محتوای توافق‌نامه خوب نوشته شود، این موضوع محقق خواهد شد.

در پایان مقاله آمده است: ایرانی که با یک توافق مهار شود، به دلیل رهایی از تحریم‌های اقتصادی قابل مهار نخواهد بود. مهم‌ترین تفاوت میان توافق و عدم توافق موضوعی است که اوباما تلاش کرده در مورد آن ابهام‌ به‌وجود آورد. این نوع رابطه آمریکا با ایران طی سال‌های آتی خواهد بود و راهبرد آمریکا برای بازگرداندن نظم در خاورمیانه بی‌ثبات و ناامن ناشی از گسترش تروریسم در چنین فضایی رقم خواهد خورد. مارتین ایندیک از مؤسسه بروکینگز و نماینده خاورمیانه‌ای سابق اوباما در مقاله جدید خود می‌نویسد: آمریکا باید میان ایجاد نظام جدید منطقه‌ای با ایران یا علیه ایران انتخاب کند. این انتخاب در واقع به توافق هسته‌ای بستگی دارد: «بدون یک توافق هسته‌ای، امکان‌پذیر نیست که همکاری با ایران در مسائل منطقه‌ای را تصور کنیم... با تحقق یک توافق، همکاری امکان‌پذیر خواهد بود.» اسرائیل، عربستان و دشمنان ایران در خاورمیانه در مورد پتانسیل چنین همکاری هشدار داده‌اند. از نظر آن‌ها، دنباله‌روی ایران از توانمندی هسته‌ای به‌منظور سلطه بر منطقه صورت می‌گیرد.

 تحلیل‌: فرازهای مختلف یادداشت فوق حاکی از آن است که آمریکایی‌ها در توافق احتمالی به‌دنبال نکاتی هستند که آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به‌نحوی رقم زند که مدنظر آن‌هاست؛ از این‌رو لازم است طرف ایرانی نیز ضمن دقت در احقاق تمام حقوق هسته‌ای موجود همواری مسیر آینده را برای ادامه فعالیت‌های بعد کاملاً مدنظر داشته باشد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...