نسخه چاپی

اما و اگر های مذاكرات لوزان سوئیس و امید به نتیجه/ عزیمت ظریف به بروكسل

عکس خبري -اما و اگر هاي مذاکرات لوزان سوئيس و اميد به نتيجه/ عزيمت ظريف به بروکسل

محمد جواد ظریف و جان كری وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریكا امروز (دوشنبه) در دومین روز مذاكرات لوزان سوئیس پنج ساعت درباره موضوعات اختلافی باقیمانده، تحریم ها و نیز نامه 47 سناتور آمریكایی مذاكره كردند.

به گزارش خبرنگار نما ، مقامات ایران و آمریکا در واپسین روزهای اسفند 93 گردهم آمده اند تا اختلافات باقیمانده فنی و سیاسی را برای رسیدن به تفاهم سیاسی برطرف کنند.

مذاکرات لوزان نخستین نشست میان ایران و آمریکا پس از نامه جنجال برانگیز 47 سناتور آمریکایی است تا کری برای مقامات ایرانی توضیح دهد که کنگره حق تغییر توافقنامه نهایی اجرایی را ندارد.

در این مذاکرات از طرف ایران، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان ظریف و نیز بهروز کمالوندی معاون صالحی حضور داشتند.

در این مذاکرات از طرف هیات آمریکایی نیز وندی شرمن مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور حضور داشتند.

در این مذاکرات که کارشناسان دو طرف حضور دارند، سومین دیدار ظریف و کری پس از مذاکرات ژنو و مونترو با چنین ترکیبی است.

پس از این مذاکرات، ظریف و کری برای دقایقی بصورت خصوصی با یکدیگر مذاکره کردند و سپس ظریف برای دیدار با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی خود به دعوت فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عازم بروکسل شد.

ظریف بعد از دیدار با جان کری گفت: بالاخره به نتیجه خواهیم رسید.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اختلافات باقی مانده میان طرف های مذاکره کننده بحث اصلی مذاکرات امروز بود.

وی تصریح کرد: همچنین درباره تحریم ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفتگو شد؛ اگر چه ما نامه کنگره را یک حرکت سیاسی می دانیم اما لازم است که موضع گیری دولت آمریکا در باره نامه نیز برای ما مشخص شود.

به گفته ظریف در طول مدت زمان حضورش در بروکسل، علی اکبر صالحی مذاکرات فنی را با هیات آمریکایی ادامه خواهد داد.

صالحی نیز پس از نشست امروز اعلام کرد:‌جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می کنم هر بار که دراین جلسات شرکت می کنیم مقداری توانسته ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.

مرد فنی شماره یک برنامه هسته ای ایران که برای سومین بار است در مذاکرات با آمریکا حضور می یابد، با تاکید براینکه همچنان مطالبی وجود دارد که دوطرف به نقطه مشترکی برسند،تصریح کرد در جلسه امروز مسائل فنی و تحریم ها میان دوطرف مطرح شد و درتلاش هستیم تا در این چند روز به یک جمع بندی عمومی برسیم .

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز گفت "ما وارد روزهای مهمی شده‌ایم. دو هفته حساسی که باید در آن طرف‌ها به زمینه مشترک برسند."

به گفته خانم موگرینی برای هر دو طرف لازم است که بعد از ۱۲ سال مناقشه به این زمینه مشترک دست یابند.
فیلیپ هموند، وزیر خارجه انگلیس هم که قرار است عصر امروز به وقت بروکسل با وزیر خارجه ایران و اعضای اروپایی ۱+۵ دیدار داشته باشد، تاکید کرده است: "بیش از هر زمان دیگر به توافق نزدیک هستیم اما هنوز راه زیادی مانده است."

جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیروز، پیش از دیدار با آقای ظریف گفته بود امیدوار است امکان رسیدن به توافق "طی چند روز آینده" محقق شود.
به گفته کری، اختلافات باقی‌مانده بیش از آن که فنی باشد، سیاسی است.

با این حال بعضی دیپلمات‌های غربی گفته اند که اختلاف‌های جدیدی پیش آمده است از جمله اختلاف نظر بر سر آن‌که ایران تا چه مقدار می‌تواند اورانیوم غنی‌شده نگه دارند.

همچنین یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، بروز اختلافات جدید را تکذیب کرد. ٢٦٠ نماينده مجلس شوراي اسلامي روز دوشنبه در بيانيه اي اعلام كردند كه لغو همه تحريمها بطور يكجانبه شرط تهران براي توافق نهايي است. همزمان علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي با اعلام حمايت مجلس از تيم مذاكره كننده بطور تلويحي گفت كه شرط پذيرش پروتكل الحاقي تصويب قطعنامه لغو تحريم ها در شوراي امنيت سازمان ملل است. پيش از مذاكرات لوزان ، ظريف در مصاحبه اي اعلام كرده بود كه تهران خواستار تصويب قطعنامه اي در شوراي امنيت سازمان ملل درباره پرونده هسته اي ايران و لغو تحریم هاست. اين اظهارات ظريف در پاسخ به نظرات نمايندگان امريكايي است كه خواستار تصويب هرگونه توافقنامه اي در كنگره و سناي اين كشور هستند.
همزمان با مذاكرات لوزان اعلام شد كه بر اساس تازه ترين براورد جامعه اطلاعاتي امريكا كه همه ساله با عنوان ارزيابي تهديدات جهاني توسط جيمز كلاپر مدير اطلاعات ملي امريكا منتشر و به هيات منتخب كميته نيروهاي مسلح سنا ارايه گرديده، نام جمهوري اسلامي ايران و حزب الله لبنان از فهرست تهديدات تروريستي عليه امريكا حذف شده است.

۱۳۹۳/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...