نسخه چاپی

نفوذ ایران در عراق

در بغداد كه جامعه‌ای چندفرهنگی و چندفرقه‌ای دارد، رویكردهای متفاوتی درباره ایران وجود دارد. شیعیان عراق ایران را دوست دارند و سنی‌ها به عربستان یا حتی داعش گرایش دارند.

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 17 مارس 2016 (26 اسفند) در مقاله‌ای به نفوذ ایران در عراق به‌ویژه پس از ظهور تهدید تروریسم داعش پرداخت و نوشت: در بغداد که جامعه‌ای چندفرهنگی و چندفرقه‌ای دارد، رویکردهای متفاوتی درباره ایران وجود دارد. شیعیان عراق ایران را دوست دارند و سنی‌ها به عربستان یا حتی داعش گرایش دارند. یک روزنامه‌نگار عراقی می‌گوید: «اگر به مناطق سنی‌نشین بغداد بروید، محصولات ایرانی مانند شیر، آب، پنیر یا حتی خودروها و پوشاک ایرانی نخواهید دید، اما تمام این محصولات در مناطق شیعه‌نشین فراوان هستند.» مطابق گفته روزنامه‌نگاران عراقی، نفوذ ایران در جنگ کشور علیه داعش نیز مطابق مرزهای قومی- مذهبی است. در گفت‌وگو با مردم عراق می‌توان چنین تصویری از میزان نفوذ ایران ترسیم کرد. درک عمومی اکثریت شیعه این است که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند. ایران تقریباً از تمام شبه‌نظامیان و مردم شیعه عراق حمایت می‌کند و برای حفاظت از اماکن مقدس نیرو اعزام می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: روزنامه‌نگاری دیگر در بغداد درک سنی‌ها از شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران را چنین توصیف می‌کند: «جمعیت سنی در این مناطق از شبه‌نظامیان شیعه حمایت نمی‌کنند و آن‌ها را به‌طور بالقوه خشن‌تر از داعش می‌دانند... بسیاری از سیاستمداران و نیز عراقی‌های تحصیل‌کرده و سکولار نقش ایران را نمی‌پذیرند. آن‌ها خواهان حضور شبه‌نظامیان به‌منظور حفاظت نیستند.» فرد دیگری که تماس‌های خوبی با ارتش عراق دارد، می‌گوید: «سنی‌های عراق بیشتر به آمریکا گرایش دارند. آمریکا از پیوندهای قوی خود درون قبایل سنی به‌منظور کسب اطلاعات در مورد دولت اسلامی (داعش) و برای بمباران هوایی آن‌ها استفاده می‌کند... آمریکا خواهان تبدیل قبایل سنی به نیروهای زمینی در مناطق سنی‌نشین است و تمایل ندارد شبه‌نظامیان شیعه به این مناطق وارد شوند... اگرچه رهبران قبایل سنی در مورد تقسیم مسئولیت اختلاف دارند که نتیجه آن تضعیف مبارزه آن‌ها علیه داعش است، اما بیشتر قبایل و گروه‌های مسلح سنی به‌طور جدی مخالف نقش‌آفرینی ایران هستند.»

در پایان مقاله آمده است: 9 استان شیعه‌نشین عراق قطعاً ایران را به هر کشور دیگری ترجیح می‌دهند. سیاستمداران و نیروهای شیعه تلاش کرده‌اند اذهان عمومی را علیه آمریکا بسیج کنند. برای نمونه، رهبران شبه‌نظامی شیعه این شایعه را منتشر کرده‌اند که هواپیماهای آمریکایی که ظاهراً علیه داعش حمله می‌کنند، گاهی شبه‌نظامیان شیعه را نیز هدف قرار می‌دهند. بازی ایران در عراق ابعاد منطقه‌ای دارد. زانکو احمد، روزنامه‌نگار کُرد می‌گوید: «برای مردم کرد، کشوری که در حال حاضر بیشترین نفوذ را داراست، آمریکاست... مردم کرد آمریکا را ناجی می‌دانند؛ به‌ویژه پس از آنکه داعش به اربیل (پایتخت کردستان عراق) بسیار نزدیک شد و نیز به این دلیل که آمریکا از شهر کردنشین کوبانی در سوریه حمایت می‌کند... با وجود این، معتقدم هر روز به نفوذ ایران در منطقه افزوده می‌شود و این نفوذ پس از پایان جنگ علیه داعش شدیدتر خواهد شد.» روزنامه‌نگاری دیگر در کردستان عراق می‌گوید: «آمریکا همواره اینجا نیست... اما ایران همواره اینجاست؛ چه بخواهید و چه نخواهید؛ زیرا ایران همسایه است و از تحولات و حوادث اینجا آگاه است و برای اثرگذاری بر آن تلاش خواهد کرد.»


تحلیل‌: روش این روزنامه‌نگار انگلیسی در پرداختن به مسئله ایران و عراق دقیقاً مبتنی بر روش معروف انگلیسی‌ها است که به «اختلاف‌افکنی» معروف است. در حالی که بیشترین قربانیان حمله داعش به عراق اهل سنت و پیروان سایر ادیان هستند و آن‌ها مناطق سنی‌نشین را اشغال و تخریب کرده‌اند و سازمان یافتن شیعیان برای مقابله با داعش ابتدا این تهدید را از مناطق سنی‌نشین دفع می‌کند، این روزنامه به‌دنبال آن است تا با بزرگ کردن مسئله شیعه و سنی که ارتباطی به رفع تهدید داعش ندارد، در آستانه نابودی داعش، بذر فتنه دیگری را در عراق بیفشاند.

۱۳۹۳/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...