نسخه چاپی

شانس توافق با ایران از نظر كاخ سفید

سخنگوی كاخ سفید در كنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت شانس توافق هسته‌ای با ایران كماكان ۵۰ درصد است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «جاش ارنست»، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری گفت که شانس توافق با ایران کماکان 50 درصد است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت شانس توافق با ایران تغییر نکرده چرا که ایران باید اجازه بازرسی‌های سرزده از برنامه هسته‌ایش را بدهد.

وی همچنین گفت توافق هسته‌ای با ایران تنها در صورتی که این کشور اجازه این بازرسی‌ها را بدهد محقق خواهد شد.

آقای «ارنست» در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رابطه اوباما با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت روابط آمریکا و اسرائیل موضوعی غیرمرتبط با روابط حزبی است و همیشه مستحکم باقی خواهد ماند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین به سوالی درباره اظهاراتی از باراک اوباما که روز گذشته منتشر شده بود پاسخ داد. وی در پاسخ به اینکه آیا اوباما با بیان اینکه گروه تروریستی داعش حاصل حمله به عراق بوده قصد انتقاد از سیاست «جورج دبلیو بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا را داشته گفت منظور اوباما این بود که برخی تصمیما سران کشورها تبعات ناخواسته دارند.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای از یکشنبه 24 اسفند ماه در لوزان سوئیس و با دیدارهای «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی و «ارنست مونیز » وزیر انرژی آمریکا و نیز معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا آغاز شد که به مدت بیش از 3 ساعت و نیم طول کشید.

پیش از این آقای صالحی پس از انجام دومین دیدار خود با وزیر انرژی آمریکا در سوئیس گفته بود دو طرف در ۹۰ درصد مسائل فنی به توافق رسید‌ه‌اند.

منظور از مذاکرات 1+5، مذاکره 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان با ایران برای تبادل نظر و حل اختلافات در موضوعی است که کشورهای غربی به رهبری آمریکا آن را «نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران» می‌خوانند.

این کشورها می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی بوده و در راستای تولید بمب هسته‌ای است؛ ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.

تهران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

*این کنفرانس خبری هم‌‌اکنون در حال برگزاری است و این خبر به روز خواهد شد*

۱۳۹۳/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...