نسخه چاپی

مثلثی كه این روزها با اعصاب و روان جامعه بازی می‌كند

افزایش قیمت برخی از كالاهای اساسی در ظرف چند هفته اخیر در كنار شانه خالی كردن متولیان تولید و تنظیم بازار از پذیرش مسئولیت و سر و سامان دادن به این وضعیت و همچنین پاسخ‌گو نبودن مسئولان به مردم، مثلثی را ایجاد كرده كه امنیت روانی جامعه را به بازی گرفته است.

به گزارش رجانيوز، هم‌زمان با افزايش قيمت خريد و فروش مسكن و همچنين افزايش بي‌ضابطه قيمت اجاره‌بها، قيمت تعدادي از كالاهاي اساسي مانند گوشت، مرغ و لبنيات نيز افزايش يافته و در شرايطي كه كمتر از يك ماه تا ماه مبارك رمضان باقي مانده و به‌صورت طبيعي ميزان تقاضا براي اين اقلام حدود 30 درصد افزايش مي‌يابد، نگراني‌هایي جدي از تدارک دولت برای تامین مایحتاج مردم ايجاد شده است.

در حال حاضر، قيمت گوشت كيلويي 20 تا 25 هزار تومان و قيمت مرغ هر كيلو بيش از 6500 تومان عرضه مي‌شود. قيمت لبنيات نيز به‌طور متوسط در سال جاري 30 تا 40 درصد افزايش يافته و افزايش قيمت 20 درصدي نان نيز از دو هفته پيش اعمال شده است.

پاس‌كاري و شانه خالي كردن از زير بار مسئوليت

اما در شرايطي كه فشار ناشي از افزايش قيمت كالاهاي اساسي بخش عمده‌اي از جامعه را آزار مي‌دهد، اخبار رسيده حاكي است كه متوليان بخش‌هاي توليد و تنظيم بازار در دولت، هر يك ديگري را مقصر اين وضعيت مي‌دانند و از زير بار مسئوليت و پاسخ‌گويي شانه خالي مي‌كنند.

از زمان تشكيل وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ تمام اختيارات مربوط به واردات به اين وزارت‌خانه واگذار شد تا با تمركز اين اختيارات، تنظيم بازار با اختيارات كامل و به‌موقع انجام شود اما همين تصميم، موجب شده است كه وزارت جهاد كشاورزي اكنون خود را تنها متولي بخش توليد بداند و در زمينه تنظيم بازار، پاسخ‌گو نباشد.

مسئولان وزارت جهاد كشاورزي مي‌گويند كه ميزان توليد مصوب را رعايت كرده‌اند و ناتواني بخش تنظيم بازار در واردات ربطي به آن‌ها ندارد.

بحث رحيمي و خليليان

در عين حال، گفته مي‌شود محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور كه رئيس‌جمهور بيشتر اختيارات او را به ساير معاونان خود واگذار كرده و در حال حاضر تقريباً مسئوليت ويژه‌اي جز تنظيم بازار ندارد، در يكي از جلسات كارگروه تنظيم به خليليان وزير جهاد كشاورزي گفته است كه شما آمار واقعي از توليد را به ما نمي‌دهيد و وزير جهاد نيز با رد كردن اين ادعا، سلب اختيار از وزارت‌خانه‌اش در امر واردات و ناتواني سيستم تنظيم بازار را مسبب وضعيت موجود خوانده است.

اقدام ديرهنگام براي واردات گوشت

پاس‌كاري متوليان توليد و تنظيم بازار و مقصر خواندن يكديگر در حالي است كه گفته مي‌شود در زمينه واردات گوشت نيز دير اقدام شده و با توجه به زمان مورد نياز حداقل 90 روزه از زمان ثبت سفارش تا ذبح شرعي و بارگيري و ترخيص و توزيع، احتمال افزايش بيشتر قيمت‌ها در ماه مبارك رمضان با توجه به افزايش تقاضا و مصرف و عدم تامین میزان گوشت مورد نیاز وجود دارد.

این در حالی است که روی آوردن متقاضیان گوشت به خرید مرغ به دلیل افزایش قیمت گوشت نیز باعث افزایش تقاضا در این بخش شده است و عدم تمهید در عرصه تولید میزان مورد نیاز گوشت مرغ سبب شده است تا نگرانی هایی نیز از افزایش این کالا در ایام ماه مبارک رمضان بوجود بیاید.

اما در كنار نابساماني در وضعيت تنظيم بازار كه مسئوليت آن بر عهده معاون اول رئيس‌جمهور و وزير صنعت و تجارت است و اين نابساماني از دلايل افزايش قيمت‌ها بوده، برخي از توليد كنندگان نيز معتقدند كه افزايش هزينه‌هاي توليد مانند افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل، حامل‌هاي انرژي، نهاده‌هاي دام و هزينه‌هاي كارگري، قيمت تمام شده توليد را افزايش داده و نوسان‌هاي نرخ ارز و افزايش قيمت‌هاي جهاني نيز مزيد بر علت شده است.

دلال‌ها پادشاهي مي‌كنند

در اين ميان، نظارت ضعيف دولت بر سود خالص وارد كنندگان و انحصاري بودن واردات برخي اقلام اساسي نيز ماجرا را پيچيده‌تر كرده و با ايجاد مشكل در نهاده‌هاي وارداتي، به فضاي رواني ناپايدار در توليد و در نهايت افزايش قيمت محصولات منجر شده است.

وزارت صنعت و تجارت به‌عنوان متولي تنظيم بازار نتوانسته بين توليد كننده و مصرف كننده سيستمي را حاكم كند كه توليد به‌نحوي به دست مصرف كننده برسد كه واسطه‌ها سود منطقي ببرند و وضعيت فعلي كه در آن دلال‌ها عملاً همه‌كاره و نقش آن‌ها نامريي و بدون كنترل است، سر و سامان بيابد.

تدبير حكيمانه رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاري سال توليد ملي

نام‌گذاري سال جاري به‌عنوان "حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني" با توجه به تشديد طراحي‌هاي خارجي عليه ملت ايران، تدبير حكيمانه رهبر معظم انقلاب را بيشتر نشان مي‌دهد كه بايد به‌دور از شعارزدگي و واكنش‌هاي نمايشي، اين شعار را به سياست‌هاي رسمي خود تبديل كند و دولت تقويت واحدهاي توليد كننده كالاهاي اساسي را در دستور كار ويژه خود قرار دهد.

البته تأكيد رهبر معظم انقلاب در زمينه تلاش براي خودكفايي در كالاهاي حساس و استراتژيك سابقه طولاني دارد، به‌عنوان نمونه ايشان از زمان رياست جمهوري‌شان بر خودكفايي در دانه‌هاي روغني تأكيدات ويژه‌اي داشتند و پس از آن نيز به همه دولت‌ها در اين زمينه تأكيد كرده بودند اما در عمل هنوز نتيجه مطلوب حاصل نشده و نه تنها در اين زمينه خودكفايي حاصل نشده است، بلكه انحصار واردات در اين بخش، سال‌هاست كه در اختيار چند نفر خاص به مثابه يك شبكه مافيايي است؛ وضعيتي كه البته بر واردات اغلب كالاهاي اساسي حاكم است.

ضلع سوم؛ پاسخ‌گو نبودن به مردم

اما در كنار اين گراني‌ها و بي‌تدبيري‌ها، اتفاقي كه مردم را اگر بيشتر از افزايش قيمت‌ها آزار ندهد، كمتر نيز نمي‌آزارد، پاسخ‌گو نبودن دولت به مردم و توضيح ندادن برنامه‌ها براي سر و سامان دادن به اين آشفتگي قيمت‌هاست، به‌طوري كه مسئولان دولتي خود به‌نحوي برخورد مي‌كنند كه گويا همه چيز گل و بلبل است و هيچ اتفاق جديدي نيفتاده است.

به نظر می رسد در صورتی که مسئولین مستقیم تنظیم بازار به این هشدار درباره تامین کالاهای اساسی برای ایام ماه مبارک رمضان توجه جدی نکرده و تمهیدات لازم را نیاندیشند، افزایش قیمت ها در ایام ماه مبارک رمضان غیر قابل کنترل خواهد بود. امری که با یک مدیریت ساده و وسط میدان امدن از یک سو و اطلاع رسانی به مردم از سوی دیگر مدیریت آن بسیار ساده خواهد بود. بعید به نظر می رسد دولتی که طرح بزرگ هدفمندی یارانه ها را با کمترین عوارض و تورمی به اجرا در آورده باشد از یک اقدام دم دستی و ساده تنظیم بازار در این ایام عاجز باشد. مگر آنکه اراده های دیگری در جریان باشد.

۱۳۹۱/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...