نسخه چاپی

عملكرد دولت از نگاه روزنامه خاص

در روزهایی كه طرح حمایت از امر به معروف و نهی از منكر تیتر یك رسانه‌ها شده بود. حسن روحانی اینگونه واكنش نشان داد اینقدر در زندگی مردم دخالت نكنیم، بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب كنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

به گزارش نما به نقل از راه دانا، سال 93 را اگر برای دکتر حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهور یازدهم نخواهیم سال سختی بنامیم اما به‌طور قطع برای او سال پرفراز و نشیبی بود. سال بیداری و خارج شدن از شوک مخالفان اعتدال و سال نمایش عقلانیت ملت ایران در همراهی با دولت تدبیر و امید. مهم‌ترین پرونده‌ای که در سال 93 روی میز رئیس‌جمهور و همکاران او قرار داشت پرونده هسته‌ای و توافق با کشورهای 1+5 بود. پربیراه نیست اگر اذعان شود در این مسیر چالش‌هایی پیش روی دولت گذاشته شد و تدبیر رئیس‌جمهور به علاوه تیم مذاکره‌کننده این سنگ‌اندازی‌ها را کمرنگ کرد؛ آنهایی در این مسیر مانع تراشی کردند که اگر تا دیروز تندرو بودند امروز نام دلواپس بر خود گذاشتند تا کمی از تبعات اعمالشان کاسته شود و غافل بودند آنانی که به دولت تدبیر و امید رای دادند، به همراه برگه رای خود یک پیام هم به گوش همگان رساندند که مضمون آن این‌چنین بود: «دوران تندروی با هر نامی به سر آمده است.»

به گزارش آرمان، در عین حال باید معترف بود که دستاوردهای دولت در سال 93 بیش از همه هم در همین بخش مذاکرات هسته‌ای بروز و ظهور داشت. مذاکراتی که قدم زدن محمدجواد ظریف در قامت وزیر امورخارجه کشورمان با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا تا مدت‌ها به سوژه هجمه به دولت از سوی تندروها تبدیل شد و آگاهان و کارشناسان با بررسی موضوع از منظر منصفانه آن را دستاورد تیم مذاکره کننده قلمداد کردند.

عملکرد دولت در حوزه فرهنگی و اقتصادی

در حوزه اقتصادی هم دولت با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بود اما توانست دستاوردهای خوبی داشته باشد چنانکه طبق گزارش بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی ایران در سال 1391، منفی 8/6 بوده است. دولت یازدهم توانسته این رقم را در سال 1392 به منفی 9/1 کاهش دهد.این گزارش نشان می‌دهد اقتصاد کشور در سال 1392 نسبت به سال قبل، با افزایش قابل توجهی در نرخ رشد اقتصادی مواجه بوده است. طبق اعلام مسئولین اقتصادی نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال 93 به 2 درصد برسد. دولت حسن روحانی با ایجاد بسته سیاست‌های خروج از رکود غیرتورمی در سال‌های 93 و 94 در 170 برنامه امیدوار است رشد اقتصادی را تا پایان سال 94 به بیش از 4 درصد برساند. این برنامه با تاکید بر رفع تنگناهای تامین مالی و افزایش تقاضای موثر و با فرض ادامه تحریم‌ها استوار خواهد بود. بنابر اظهارات رئیس اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول، دولت یازدهم ایران توانسته است ثبات اقتصادی را که در دولت‌های نهم و دهم از میان رفته بود، به ایران بازگرداند. بنابر آمار رسمی این سازمان بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در پایان سال ۱۳۹۳ به 5/1 درصد مثبت و در سال ۲۰۱۵ به 4/2 درصد مثبت می‌رسد. همچنین وی اعلام کرده است که صندوق بین‌المللی پول از بسته خروج غیرتورمی از رکود ایران نیز به‌طور کامل دفاع می‌کند، نه برای خود ایران که حتی برای استفاده منطقه از آن. دیدگاه‌های اجتماعی و فرهنگی حسن روحانی، هفتمین رئیس‌جمهور ایران؛ تصحیح جایگاه و ارزش زنان در افکار و جامعه، تکیه بر ترویج ورزش، تغییر زیربنایی نگاه به امور جوانان، حفظ عزت مردم، برابری اقوام از لحاظ حقوقی و شهروندی، لازم دانستن وجود شادی و نشاط برای مردم، داشتن کشوری توسعه یافته به وسیله ایجاد اعتماد قابل پذیرش بین همه مردم و اقشار مختلف، تغییرات اصولی در آموزش و پرورش و وجود پیوند ناگسستنی بین مسئولان با ملت بود که به اعتراف بسیاری از کارشناسان دولت در سال 93 در این حوزه موفق عمل کرده است.

سال لبخند احزاب

در عرصه سیاست داخلی هم دولت اوضاع نیمه‌آرامی داشت چنانکه بحث خانه احزاب اگر چه به سرانجام نرسید اما درنهایت زمینه تعامل احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا در این سال فراهم شد. اصولگرایان بیش از همه در سال 93 کوشیدند تا انتساب خود به دولت احمدی‌نژاد را رد کنند و از زیر بار پاسخگویی درباره عملکرد آن دولت شانه خالی نمایند. معاون سیاسی وزیر کشور در انتهای سال 93 انتخاب شد و اصلاح‌طلبان بیش از همه از انتخاب مقیمی برای این کرسی خوشحال شدند چون او در اولین حضورش در یک برنامه صداوسیما اعلام کرد یک اصلاح‌طلب است البته اصولگرایان با علم به تعامل سیاسی مقیمی با همه جناح‌ها از انتخاب او راضی بودند. وزارت کشور در صدور مجوز سعی داشت مساوات را در میان احزاب دو جناح رعایت کند و به چند حزب سیاسی مجوز فعالیت داد. نکته دیگر در این حوزه تاکید بر بی‌طرفی کامل دولت در انتخابات است چنانکه حتی وزیر کشور زمانی زودتر از موعد مقرر را برای استعفای کادر این وزارتخانه که قصد حضور در انتخابات مجلس را دارند اعلام کرد. تقلا و نشاط گروه‌های سیاسی برای انتخابات مجلس دهم از دیگر موضوعات سال 93 بود مثلا هر دو جناح سعی دارند برای افزایش درصد پیروزی لیست خود از بزرگانی مانند ناطق نوری استفاده کنند که وزارت کشور از این پویایی استقبال کرده و البته اقدامات انتخاباتی پیش از موعد مقرر قانونی را نهی کرده است.

دولتی با تذکرات فزاینده

بر این اساس، تذکرهای مجلس نهم به دولت از هفتم خرداد 91 تا آخر سال 92، 9هزار و 225 مورد و در سال 93، سه هزارو 619 مورد بوده است که می‌توان گفت از ابتدای مجلس نهم 12 هزار و 844 تذکر از سوی مجلس به دولت داده شده است. همچنین میزان سوال‌ها از دولت از هفتم خرداد 91 تا پایان سال 92، هزار و 676 مورد و در سال 93 هزار و 51 مورد بوده که میزان کل آن را می‌توان دوهزار و 727 مورد دانست. بدین معنا که میزان پرسش‌ها از دولت یازدهم در طول یک سال اخیر به اندازه میزان سوالات در دو سال قبل بوده است. درمجموع تعداد تذکرها و پرسش‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت تدبیر و امید در طول سال جاری به 4670 عدد رسیده که نسبت به گذشته و دولت‌های پیشین افزایش بیشماری داشته است.

جملات به یادماندنی رئیس‌جمهور در سال 93

شناسنامه- 9اردیبهشت‌ماه 1393-نمایشگاه کتاب رئیس‌جمهوری در میان اهالی رسانه گفت: به دنبال سانسور دولتی نیستم و از همه می‌خواهیم درباره دولت شناسنامه دار سخن بگویند و اعلام کنند وابسته به کدام جناح هستند، تخریب دولت با پول بیت‌المال پسندیده نیست

بهشت زوری-3 خردادماه 1393-همایش بیمه سلامت همگانی در روزهایی که طرح حمایت از امر به معروف و نهی از منکر تیتر یک رسانه‌ها شده بود. حسن روحانی اینگونه واکنش نشان داد اینقدر در زندگی مردم دخالت نکنیم، بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

جهنم-20 مردادماه 1393-همایش سالانه سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور روحانی خطاب به منتقدین مذاکرات گفت:عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی هستند، هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم، به جهنم بروید جای گرم که نلرزید.

تازه به دوران رسیده- 16 آذرماه 1393-دانشگاه علوم پزشکی تصویر گروهی از دانشجویان معترض به مذاکرات هسته‌ای در گوشه‌ای از سالن جلب توجه می‌کند اما روحانی با جمله‌ای سالن را به مرز انفجار می‌رساند. عده‌ای باید از منافع زودگذر خود بگذرند،عده‌ای تازه به دوران رسیده که ما به آن‌ها احترام می‌گذاریم. لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل نگران باشند.

تفنگ و پول و سایت-17 آذرماه 1393- همایش ارتقای سلامت اداری روحانی که از سلامت در قدرت می‌گوید با نشانه‌هایی خاص جملاتی نه‌چندان آرام می‌گوید باید تجمیع قدرت را از بین ببریم، با تجمیع یک قدرت در نهاد، فساد درست می‌شود، اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه و سایت و تبلیغات در یک‌جا جمع شود ابوذر و سلمان هم که باشی فاسد می‌شوی.

آرمان سانتریفیوژی-14 دی‌ماه 1393- همایش اقتصاد ایران رئیس‌جمهور که از لزوم تامین رفاه و تقدم منفعت در دیپلماسی می‌گفت باجمله‌ای فضا را گرم کرد: آرمان ما به سانترفیوژها وصل نیست.

همه‌پرسی -14دی‌ماه 1393- همایش اقتصاد ایران این آخرین اظهارنظر رئیس‌جمهور است، او با تکنیک مصدق قصد پیشبرد اهدافش را دارد: یکی از بخش‌های مهم قانون اساسی پیرامون همه‌پرسی از مردم است، من به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود تا به این اصل قانون عمل کنیم و یک‌بار هم که شده آن چیزی را که برای همه مهم است و اهمیت دارد از مردم بپرسیم.

انتقاد از منتقدان پیاده‌روی - 19 بهمن: روحانی نقد را تعریف مسیر حرکت و تصحیح آن توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: باید نقدکردن را یاد بگیریم. نقد کردن این نیست که بگوییم چرا دو نفر با هم راه می‌روند و چگونه قدم برمی‌دارند بلکه این است که ببینیم به کجا قدم برمی‌دارند. مهم این نیست که یک نفره قدم می‌زند یا دو نفره، مهم این است که ببینیم مسیر قدم زدن آنها به کدام سمت است و نتیجه قدم‌زدن آنها چیست و به کدام مقصد می‌رسند؟

تخریب پشت‌جبهه – 22 بهمن: آن روز که در میدان جنگ رزمندگان ما می‌جنگیدند پشت جبهه همه مردم پشتیبان رزمندگان عزیز ما در جبهه‌های نبرد بودند؛ هیچ خیانتی بالاتر از خیانت پشت جبهه نیست.

ریزگرد غیرجناحی- دوشنبه 18 اسفند: رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید یک مقداری زندگی سیاسی و افکار سیاسی را از مصالح و منافع ملی و اموری که متعلق به کشور و ملت است، جدا کنیم، گفت: مسأله محیط زیست و مذاکرات در برابر قدرت‌های جهانی متعلق به همه کشور است، ریزگردها، هنگامی که به سمت کشور می‌آیند از جناح‌ها برای ورود سوال نمی‌‌پرسند، اینها مسائل ملی است و باید همه به نفع مردم کار کنیم.

شوخی گرفتن آمارها- جمعه 8 اسفند: روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره آنچه اعلام آمارهای متناقض درباره کاهش تورم عنوان شد، گفت: آمارهای اعلامی متفاوت نیست. بعضی‌ها مثل اینکه این آمارها را به شوخی گرفتند. ما یک آمار تورمی ۱۲ ماهه داریم. یک آمار نقطه به نقطه که به صورت مقایسه‌ای مقاطع زمانی امسال و سال گذشته را مقایسه می‌کند و یک آمار مربوط به تورم هر ماه که برخی‌ها اینها را کنار هم می‌گذارند و نتیجه می‌گیرند که تناقض وجود دارد.

دروغ منکر است- 7 اسفند: رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت از انتقاد استقبال می‌کند، اظهار داشت: ما از انتقادهای دلسوزانه و ناصحانه استقبال می‌کنیم منتها تخریب و توهین از مصادیق منکر است و کسی که تهمت می‌زند و با دروغ‌پراکنی به دنبال تشویش اذهان عمومی است، بی‌تردید مرتکب منکر شده است که باید به او تذکر داد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...