نسخه چاپی

مقام ارشد آمریكا: كاهش تحریم‌های ایران باید به صورت مرحله‌ای باشد

یكی از مقامات ارشد آمریكایی آشنا به مذاكرات هسته‌ای تصریح كرد كه در صورت توافق نهایی با ایران، كاهش‌ تحریم‌های ایران می‌بایست به صورت مرحله‌ای باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، در حالیکه دور جدید از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) از روز 15 مارس در شهر «لوزان» سوئیس آغاز شده است و «جان کری» و «محمد جواد ظریف» وزرای خارجه آمریکا و ایران چندین دور گفت‌وگو با یکدیگر برگزار کرده‌اند، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: ما معتقدیم که کاهش تحریم‌ها می‌بایست به صورت مرحله‌ای باشد و در حالیکه ایران به تعهدات خود عمل می‌کند، (کاهش تحریم‌ها) طبق یک فرایند گام به گام پیش رود.

طبق گزارش روزنامه گاردین، طرف ایرانی آشکارا در لوزان ابراز خوشبینی کرده است و «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که 90 درصد از موضوعات فنی رفع شده است و تنها یک اختلاف عمده باقی مانده است.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت، حتی اگر یک تفاهم سیاسی بین ایران و 1+5 صورت گیرد، انتقادات شدیدی از جانب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کنگره آمریکا درباره توافق با ایران مطرح خواهد شد.

بر اساس توافقی که سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» میان ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر امسال (24 نوامبر 2014) به توافق نهایی می‌رسیدند.

با این حال، با سر رسید این تاریخ و پابرجا بودن اختلافات، مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شد. بر اساس تمدید توافق، طرفین تا 10 اسفند (1 مارس) برای رسیدن به تفاهم سیاسی و تا 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) برای نهایی کردن جزئیات توافق جامع، زمان دارند. تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای، روز 15 مارس در شهر لوزان سوئیس آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

۱۳۹۳/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...