نسخه چاپی

اعترافی درباره سانتریفیوژهای ایران

یك دیپلمات آمریكایی گفت: گفته‌های آژانس در سال گذشته مبنی بر این‌كه ایران یك سانتریفیوژ نسل پنجم IR۵ را آزمایش كرده فقط یك اشتباه بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بلومبرگ نوشت، سال گذشته هنگامی که بازرسان هسته‌ای آژانس اعلام کردند که ایران آزمایش یک سانتریفیوژ پیشرفته را آغاز کرده است برخی از سیاستمداران آمریکایی این مساله را بهانه‌ای برای غیرقابل اعتماد بودن ایران مطرح کردند.

این در حالی است که یک دیپلمات تیم کنونی مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: این احتمالا تنها یک اشتباه بود، اشتباهی که حساس بودن توافق در مورد جزئیات فنی را نمایان‌تر می‌کند. این اتفاق به نظر می‌رسید توسط یکی از کارکنان غیرحرفه‌ای در تاسیسات هسته‌ای ایران رخ داد که به طور کامل محدودیت‌های آزمایشات ایران را درک نکرده بود.

ایران هم‌اکنون دارای ۱۹ هزار سانتریفیوژ نصب شده است. این دستگا‌ه‌ها با سرعت بسیار بالا اورانیوم را درون استوانه می‌چرخانند تا اورانیوم شکاف‌پذیر ا از دیگر مواد جدا کنند. همه ۱۹ هزار سانتریفیوژ ایران نسل IR۱ هستند اما نوامبر سال گذشته بازرسان آژانس مدعی شدند که ایران در حال آزمایش یک سانتریفیوژ نسل پنجم IR۵ است.

دو هفته پس از این اتفاق برخی سیاستمداران آمریکایی و سناتورهای کنگره از این گزارش آژانس به عنوان بهانه‌ای استفاده کردند که ایران در حال نقض تعهدات خود در توافق کوتاه مدت ژنو است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که بر طبق گفته مقامات آمریکایی و بازرسان آژانس ایران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق کوتاه مدت ژنو عمل کرده است.

۱۳۹۳/۱۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...