نسخه چاپی

نقشه "عشق" در مغز شناسایی شد+عكس

عکس خبري -  نقشه "عشق" در مغز شناسايي شد+عکس

یك پژوهش بین‌المللی جدید برای اولین بار به نمایش نقشه دقیق از محل بروز «احساس عشق» و «میل جنسی» در مغز پرداخته و قادر به مشاهده الگوهای فعالسازی این دو در كنار یكدیگر شده است.

يك پژوهش بين‌المللي جديد براي اولين بار به نمايش نقشه دقيق از محل بروز «احساس عشق» و «ميل جنسي» در مغز پرداخته و قادر به مشاهده الگوهاي فعالسازی اين دو در كنار يكديگر شده است.

به گفته دكتر جيم پفاوز، استاد روانشناسي دانشگاه كونكورديا، تاكنون كسي به دنبال كنار هم قرار دادن اين دو حس براي مشاهده الگوهاي فعالسازی نبوده و حتي ممكن است اين اجزا كاملا از هم جدا باشند، اما در مناطق مرتبط مغزي قرار دارند.

پفاوز در كنار محققاني از آمريكا و سوئيس به بررسي نتايج به دست آمده از 20 پژوهش جداگانه پرداخت كه فعاليت مغزي را در زمان مشاهده تصاوير افراد مطلوب تحليل كرده بودند. محققان با استفاده از اين داده‌ها توانستند يك نقشه كامل را از محل عشق و ميل جنسي در مغز طراحي كنند.



دانشمندان در يافتند كه دو ساختار خاص مغزي اینسولا و جسم مخطط، مسؤوليت انتقال ميل جنسي را به عشق بر عهده دارند. اينسولا بخشي از كورتكس مغزي بوده كه در عمق بين لوب گيجگاهي و پيشاني قرار دارد. اين در حاليست كه جسم مخطط در نزديكي آن در بخش جلو مغز قرار گرفته است.

عشق و ميل جنسي به فعالسازي بخشهاي مختلفي از جسم مخطط مي‌پردازند. ناحيه فعال شده توسط ميل جنسي با انگيزشهايي مانند ميل به غذا فعال مي‌شوند. نواحي فعال شده توسط عشق به فرايندهاي مربوط شده كه با پاداش يا لذت ارزش‌گذاري مي‌شوند.

در اين حالت با ارتقاي ميل جنسي به شكل عشق، ‌اين فرايندها در بخشهاي مختلف جسم مخطط پردازش مي‌شوند.

جالب اينكه اين بخش از جسم مخطط همچنين با اعتياد به مواد مخدر نيز مرتبط است. به گفته پفاوز،‌دليل موجهي براي اين امر وجود دارد: عشق در حقيقت يك عادت بوده در زمان پاداش گرفتن تمايل، به وجود مي‌آيد، ازاين رو مانند اعتياد به دارو عمل مي‌كند.

۱۳۹۱/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...