نسخه چاپی

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

عزاداری حضرت فاطمه(س) برای خواص است/برای برآورده شدن حاجات حدیث كسا زیاد بخوانید

عکس خبري -عزاداري حضرت فاطمه(س) براي خواص است/براي برآورده شدن حاجات حديث کسا زياد بخوانيد

بیشتر مذاهب حتی غیر مسلمانها مانند مسیحیان و هندوها برای امام حسین(ع) عزاداری می‌كنند، ولی عزاداری حضرت فاطمه(س) برای خواص است و باید این را قدر دانست.

به گزارش نما ،روز دقیق شهادت حضرت زهرا(س) مشخص نیست، برخی آن را چهل روز پس از رحلت پیامبر(ص) برخی72 روز، گروهی 75 روز، عده‌ای 95 روز، گروهی سه ماه و برخی 6 ماه پس از رحلت حضرت رسول(ص) دانسته‌اند. اما آنچه دقیق‌تر و میان شیعیان مشهروتر است، دو روایت 75 و 95 روز پس از رحلت پیامبر(ص) است  که به این دو وقت، ایام فاطمیه می‌گویند.در هر فاطمیه سه روز به مراسم عزا و گرامیداشت شهادت دخت نبی اکرم(ص) اختصاص داده می‌شود؛ بدین صورت که روزهای 13، 14 و15 جمادی الاول در فاطمیه نخست و روزهای اول، دوم و سوم جمادی الثانی به عنوان فاطمیه دوم عزاداری می‌شود. به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه(س) گفتگویی ویژه نامه روزنامه قدس با حجت الاسلام حبیب ا... فرحزاد کارشناس دینی انجام داده است که به شرح ذیل می باشد.

نخست در باره مقام معنوی حضرت زهرا(س) بگویید و اینکه دوست داشتن حضرت چه اثراتی دارد؟
حضرت فاطمه(س) رتبه عصمت دارند و بانویی به عظمت حضرت نداریم. ایشان سرور زنان عالم – از اولین تا آخرین – هستند. پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) می‌فرمود: هر چه فاطمه(س) به تو امر بکند، باید اطاعت کنی! با اینکه حضرت فاطمه خودش را فدای امام زمانش کرد، ولی چون معصوم بود و غضب او غضب خداست، علی(ع) هم از ایشان اطاعت می‌کرد و عاشقانه او را دوست داشت و می‌فرمود: وقتی من باتمام خستگی‌ها وارد خانه می‌شدم با نگاه کردن به چهره فاطمه، همه غمها از من دور می‌شد.
حضرت زهرا(س) برای همه مردان و زنان حتی برای امامان الگو هستند. چنانچه امام زمان(عج) می‌فرماید: مادرم فاطمه برای من هم الگو است. همان طور که بیعت طاغوتی بر گردن حضرت زهرا(س) نبوده است، بیعت هیچ طاغوتی هم بر گردن امام زمان(عج) نیست و این یکی از شباهتهای این مادر و فرزند است. در باره رتبه وجودی آن حضرت همین بس که پیامبر(ص) به سلمان فارسی فرمودند: هر کس فرزندم فاطمه را دوست بدارد از آتش جهنم جدا می‌شود. چنانچه در روایت هم داریم که حضرت فاطمه دوستداران خویش را از جهنم جدا و وارد بهشت می‌کند. امام باقر(ع) نیز می‌فرماید: روز قیامت مادرم از صحنه محشر عبور می‌کند و شیعیان و دوستان خودشان را جدا می‌نماید و به بهشت می‌برد. موقع ورود به بهشت دوستداران حضرت فاطمه(س) می‌ایستند، به آنها خطاب می‌شود چرا شما وارد بهشت نمی‌شوید؟ آنها می‌گویند ما می‌خواهیم مقام دوستداران حضرت فاطمه(س) مشخص بشود. خطاب می‌رسد: ای دوستان فاطمه! هر کس هم که به شما خدمتی کرده است وارد بهشت می‌شود.

زمان پیامبر(ص) آن حضرت را به دلیل نداشتن فرزند پسر مورد تمسخر قرار می‌دادند. متأسفانه با گذشت قرنها از عصر جاهلیت، هنوز هم این موضوع میان برخی طوایف یا خانواده‌ها باقی مانده است و آنها فرزند پسر را بهتر و برتر از فرزند دختر می‌دانند و اگر خدا به آنها پسری عطا نکند، باز اصرار دارند صاحب پسر شوند.
بی تردید این تفکر غلط است. فضیلت که به جنسیت نیست،مگر حضرت زهرا(س) دختر نبودند؟ اما ایشان خیر کثیر بودند و آن قدر عظمت دارند که درود و صلوات بر ایشان (اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها بعدد ما احاط به علمک) آمرزش گناهان را در پی دارد.
اما در باره پافشاری روی درخواست هم باید بگویم ما باید دعا بکنیم، ولی حق انتخاب را به خدا بدهیم. گاهی ما از خدا فرزند پسر می‌خواهیم، ولی خدا به ما دختر می‌دهد و دامادی به ما می‌دهد که از خیلی پسرها بهتر است یا گاهی فرزند نمی‌دهد، ولی جایگزین آن را می‌دهد. آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) فرزند نداشتند ولی حوزه علمیه‌ای تأسیس و هزاران شاگرد تربیت کردند. آخوند کاشی، همسر و فرزند نداشت، ولی 200 مجتهد پای درس او می‌نشستند. ما نمونه‌هایی داریم که اولیای خدا بودند، ولی خواسته‌هایشان برآورده نشد و خدا به آنها جایگزین داد؛ جایگزین آن هم یا در همین دنیا است یا کفاره گناهان می‌شود، یا خدا به ازای آن ثواب می‌دهد، یا در بهشت درجه می‌دهد.

حضرت زهرا(س) با عنوان مادر ائمه(ع) شناخته می‌شوند. مادر و زن در خانواده با تأسی به سیره ام ابیها(س) چه جایگاه و نقشی دارد؟
احترام به مادر و همسر از وسایل قرب ما به خداست. بزرگی می‌فرمود: اگر می‌خواهید مشکلات شما حل شود، آن قدر دست مادرتان را ببوسید تا اشک شوق بریزد و در حقتان دعا کند. در روایت داریم جوانی مادر پیرش را به دوش گرفته بود و حمل می‌کرد. به پیغمبر(ص) رسید. عرض کرد: یا رسول ا...! من مانند دوران کودکی به مادرم احسان و محبت می‌کنم. آیا حقش را ادا کردم؟ فرمودند: خیر، ناله‌ای که مادر برای تو زده است، حق یک ناله مادر را هم ادا نکردی! از پیامبر سئوال کردند: یا رسول ا... چرا؟ فرمود: آن عشق‌ورزی خالصانه‌ای که مادر دارد، اولاد ندارد.
مرحوم حاج اسماعیل دولابی خیلی سفارش می‌کردند که پای مادر را ببوسید، آن قدر نوازش کنید که مادر گریه بیفتد. آن موقع خودت هم اشکت جاری می‌شود و منقلب می‌شوی! بزرگ دیگری می‌فرمودند: مادرها روی سر جا دارند و همسران در دل، فرزندان روزی از مادر جدا می‌شوند، ولی تا آخر عمر با همسر می‌مانند. مرحوم حاج اسماعیل دولابی می‌فرمود: «جزو هر قشری که هستید اگر می‌خواهید موفق باشید باید شریک زندگی‌تان شما را دوست داشته باشد و به شما کمک کند» ما که شیوه مهربانی و محبت را داریم، چرا با قهر و غضب با یکدیگر رفتار کنیم؟! اگر همسر از شوهر راضی باشد. او در کارهایش موفقیت کسب می‌کند  و اگر خدای ناکرده با خانواده بد رفتار باشد، گرفتار عذاب الهی خواهد شد، چنانچه در حدیث آمده است: خدا وقتی خشم می‌کند که همسر و فرزندان مورد ظلم قرار بگیرند.
همسر و شوهر باید در کارهای خانه کمک حال هم باشند. حضرت علی(ع) فرمودند: به خدا قسم من حتی یک بار فاطمه را مجبور به کاری نکردم و یک بار هم او را ناراحت نکردم. خوب است خانمها به نیت حضرت زهرا(س) به خانواده‌شان خدمت کنند و آقایان نیز به عشق امیرالمومنین(ع) به فرزندان و همسرانشان خدمت کنند. آقایان باید قدر همسر و مادرشان را بدانند و هدیه‌ای تهیه کنند و اگر با آنها قهر هستند، به بهانه سالروز ولادت حضرت زهرا(س) آشتی کنند، زیرا از این کار آنها دل امام زمان(عج) و معصومین شاد می‌شود. پیامبر فرمود: هیچ کس بانوان را احترام نمی‌کند مگر اینکه پست و بی مایه باشد. ور روایت دیگری داریم که اگر خانمی بر بدی همسرش صبر کند، خدا ثواب آسیه(س) را به او می‌دهد. شوهر او فرعون بود و ادعای خدایی می‌کرد، اما حضرت آسیه در آن شرایط سخت ایمان خود را حفظ کرد و با وجود شکنجه زیر آفتاب سوزان، از حضرت موسی رویگردان نشد.

در باره ایام فاطمیه چه توصیه‌ای دارید؟ بویژه که با عید نوروز نیز مقارن است .
دو قول برای زمان شهادت حضرت فاطمه(س) داریم و باید توجه کنیم در این ایام که با نوروز مقارن شده، حرمت نگه داریم. اما توصیه‌ای که می‌توانیم داشته باشیم این است که در ایام فاطمیه «حدیث کسا» زیاد بخوانیم. چون کلمات این حدیث از زبان حضرت فاطمه است که می‌فرماید خدا و ملائکه فرمود. پیامبر(ص) دو مرتبه قسم می‌خورند که اگر این حدیث خوانده شود رحمت می‌آید، ملائکه نازل می‌شوند، غم از غمگین برداشته می‌شود و حاجت حاجتمند روا می‌شود. البته همان طور که بیان شد ممکن است کسی هم این حدیث را بخواند، اما به صلاحش نباشد و خدا دعایش را مستجاب نکند، ولی به او بهتر از آن را می‌دهد.
بزرگان به خواندن این حدیث توصیه می‌کردند.آیت الله بهاءالدینی می‌فرمودند: یکی ازدعاهایی که برای برآوردن حاجت موثر است، خواندن حدیث کسا است و آیت الله بهجت می‌گفتند جملات این حدیث معجزه است. ما باید خواندن این حدیث را رایج کنیم. البته جمعی خواندن این حدیث بهتر است. بزرگان تجربیات زیادی در مورد این حدیث دارند که اگر حاجتی به صلاح ما باشد حتما برآورده می‌شود. نقل است در ایام جنگ تحمیلی آیت الله بهاءالدینی به شهر دورود در استان لرستان رفته بودند به ایشان عرض شد این شهر به خاطر کارخانه سیمانی که دارد به طور مداوم موشکباران می‌شود. ایشان فرمودند حدیث کسا را بخوانید. از آن هنگام یا شهر موشکباران نمی‌شد، یا اگر هم بمبی می‌انداختند به صورت درست عمل نمی‌کرد.

به تازگی رسم شده دهه‌های مختلف عزاداری برگزار می‌کنند، چیزی که قبلا نبوده است. به نظرتان در باره ولادت و شهادت ائمه به ویژه حضرت زهرا(س) چگونه باید عمل کنیم؟
می‌گویند بین شادی‌ها و غمهای ما موازنه نیست و وزن غم بیشتر است. مثلاً برای امام حسین(ع) دو ماه محرم و صفر را عزاداری می‌کنیم، ولی برای ولادت حضرت فقط یک شب جشن می‌گیریم. راست هم می‌گویند خوب است برای تولد حضرت 10 شب را جشن بگیریم. این را هم بگویم که در بعضی جشنها عزاداری می‌کنند که این درست نیست. البته جشن ولادت امام حسین(ع) استثناست و معمولاً قطره اشکی هم ریخته می‌شود.
در باره حضرت فاطمه زهرا(س) نیز شهادت و ولادت ایشان در ماه جمادی‌الثنای است. خوب است همان طور که ما شهادت حضرت را با عظمت برگزار می‌کنیم، ولادت را هم با شکوه بگیریم و درباره رفتار و شیوه زندگی این بانوی بزرگوارتبلیغ بیشتری بکنیم. تمام مجالس فاطمی را نباید به چند روز فاطمیه خلاصه کرد. باید در ایام ولادت هم برنامه‌های مفصل برای حضرت زهرا(س) داشته باشیم. چقدر خوب است ایام جشن و شادی حداقل یک هفته باشد و به همین مناسبت، احترام  تکریم مادرانو همسران و دختران را هم به یک روز خلاصه نکنیم. باید یک زمان مبسوطی باشد تا از این عزیزان که به هر شکلی به ما محبت کردند از صمیم دل تشکر کنیم.
همان طور که می‌دانید بیشتر مذاهب حتی غیر مسلمانها مانند مسیحیان و هندوها برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند، ولی عزاداری حضرت فاطمه(س) برای خواص است و باید این را قدر دانست. در سابق میرزا جواد آقای تبریزی به خاطر تکریم حضرت فاطمه(س) با پای برهنه به قم می‌آمدند! ایشان می‌فرمودند: امید من به شفاعت حضرت زهرا(س) است. از بزرگی نیز پرسیدم امید شما برای شب اول قبر به کیست؟ ایشان فرمودند: امید من به شفاعت حضرت زهرا(س) است.

۱۳۹۴/۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...