نسخه چاپی

تنها نماینده فوق دیپلم مجلس نهم

عکس خبري -تنها نماينده فوق ديپلم مجلس نهم

یك بررسی آماری نشان می دهد كه از بین 286 نماینده مجلس نهم 90 نفر دارای مدرك تحصیلی دكترا هستند.

به گزارش نما ، مجلس هشتم، در آخرین سال فعالیت خود، قانونی را تصویب كرد كه بر اساس آن، تنها كسانی می توانند نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شوند كه دارای مدرك كارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و بر همین اساس انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی دو مرحله در 12 اسفند سال گذشته و دیگری در 15 اردیبهشت سال جاری برگزار شد ، پس بنای مجلس نهم 'مجلس كارشناسان ارشد ' شد.

با ابطال دو حوزه انتخابیه در دماوند و تنكابن ،مجلس نهم با 286نماینده فعالیت خود را در هفتم خرداد ماه آغاز كرد.

در بررسی این بررسی آماری ، از بین 286 نماینده مجلس نهم تنها 90 نفر 'مدرك دكترا' داشته و حدود نه نفر نیز دانشجوی دكترا هستند .

همچنین از این میان ، 115 نفر مدرك كارشناسی ارشد دارند.

از بین 286 نماینده در خانه ملت تنها 37 نفر دارای مدرك تحصیلی در 'سطح كارشناسی' بوده ،كه این نمایندگان از بند شروط نمایندگان برای انتخابات در مجلس نهم مبنی بر اینكه كسانی كه از سابقه اجرایی پنج ساله و سابقه نمایندگی برخوردار هستند می توانند با مدرك كارشناسی به مجلس راه یابند، استفاده كرده اند .


همچنین 34 نماینده مجلس نیز از' تحصیلات حوزوی' برخودار هستند.


**كمیسیونی كه تمامی اعضا آن دكتر هستند


بر اساس این گزارش، تمامی اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دارای مدرك تحصیلی دكترا هستند.


**كمیسیونی كه بیشترین كارشناسان ارشد را دارد


در بین كمیسیون های مجلس نهم ،كمیسیون اقتصاد با 25 عضو ، 16نماینده دارای مدرك كارشناسی ارشد را در خود جای داده است .


**بیشترین و كمترین دكترا


در تمام كمیسیون ها ، نمایندگانی كه دارای مدرك دكترا هستند حضور دارند اما دراین میان كمیسیون بهداشت و درمان با 19 عضو به عنوان بیشترین نماینده با مدرك دكترا و كمیسیون قضایی و اصل نود هر كدام با دو نماینده به عنوان كمترین نماینده دارای مدرك دكترا شناخته شدند.


**كمیسیون های خالی از روحانیون مجلس


از بین چهارده كمیسیون در مجلس شورای اسلامی تنها سه كمیسیون برنامه و بودجه ،كمیسیون بهداشت و درمان و كمیسیون عمران هستند كه نمایندگان قشر روحانی در آن حضور ندارند.


**كمیسیونی كه بیشتراعضای آن قشر روحانی است


از بین چهارده كمیسیون مجلس ، در حدود یازده كمیسیون نمایندگان روحانی حضور دارند و در این بین تنها كمیسیون فرهنگی مجلس هست كه ازمیان دوازده عضو ، هشت نفر از اعضای آن را روحانیون در برمی گیرد.


** تنها نماینده ای كه مدرك فوق دیپلم دارد


از بین 286 نماینده در مجلس شورای اسلامی تنها یك نماینده از طیف آشوری و كلدانی مدرك فوق دیپلم هتلداری از دانشگاه علامه طباطبایی دارد كه چهاردوره متوالی نماینده مجلس بوده است.


** اساتید دانشگاه در مجلس نهم


از بین 286نماینده مجلس نهم بالغ بر 80 نفر استاد دانشگاه هستند و تقریبا یك سوم وكلای ملت را اساتید دربرگرفته اند.


**وزاریی در قامت نمایندگی


مجلس نهم نیز در تركیب نمایندگی خود سه وزیر سابق به نام های سید مسعود میركاظمی وزیر سابق بازرگانی و نفت در دولت های نهم و دهم،محمد مهدی زاهدی وزیر سابق علوم و عبدالرضا مصری وزیر سابق كار،تعاون و رفاه را جای داد.


همچنین علاوه بر این سه وزیر، دو وزیر دیگر كه در دورهای گذشته به نامهای علیرضا مرندی و مسعود پزشكیان كه وزرای بهداشت بودند ،دراین دور به جمع وزرای دیگر در مجلس پیوستند.

۱۳۹۱/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...