نسخه چاپی

خاطره لاریجانی از عكس جنجالی

عکس خبري -خاطره لاريجاني از عکس جنجالي

در انتخابات عكسی از من منتشر كردند كه در دیدار با آقا نشان می‌داد بنده نشسته‌ام و بقیه در حال شعار دادن هستند و این را مصداق عدم ولایت مداری بنده لحاظ كردند، در حالی كه در آن زمان رهبری نشسته بودند و چندین بار اشاره كرده بودند كه حضار بنشینند و من نیز نشستم تا بقیه هم بنشینند؛ البته در دیدار امسال نیز چنین اتفاقی افتاد و به محض اینكه خواستم بنشینم آقای ابوترابی دست من را گرفت و گفت كه ننشین تا موضوعی پیش نیاید!


در ديدار لاريجاني با دانشجويان بسيجي مطالبات و دغدغه هاي دانشجويان بسيجي مطرح شد و لاريجاني نيز به برخي از اين موارد پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجو، یکشنبه هفته گذشته 17 نفر از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران در محل مجلس شوراي اسلامي با علي لاريجاني ديدار و گفت‌وگو كردند.

در اين مراسم، دانشجويان به بيان دغدغه‌ها، سوالات و ابهامات خود پيرامون عملكرد مجلس شوراي اسلامي و همچنين رئيس مجلس پرداختند.

بنا بر اين گزارش، مهم‌ترين مباحث و مواردي كه از سوي دانشجويان مطرح شد به شرح زير است:



1- برنامه مجلس براي مهار گراني ها و برخورد با مفاسد اقتصادي



2- معطلي يك سال و نيمه طرح نظارت بر نمايندگان مجلس و معطل ماندن دستور رهبر انقلاب در اين مورد



3- تعطيلي كارهاي مجلس به بهانه انتخابات و تذكر رهبر انقلاب در اين باره


4- برخي خرج‌تراشي‌هاي مجلس هشتم


5- نقد و اعتراض به برگزاري همايش 30 سال قانون‌گذاري


6- تعاملات ميان سران قوا و تذكرات رهبر انقلاب كه به بخشي از آن به مجلس باز مي‌گردد


7- تشكر از مواضع علي لاريجاني در موارد سياست خارجي


8- اقدام و تلاش براي كاهش هزينه ها در مجلس نهم


9- افزايش دريافتي نمانيدگان مجلس هشتم نسبت به ديگر مجالس


10- نقد عملكرد مجلس به نحوي كه باعث شده رهبر انقلاب در ريز‌ترين موارد ورود پيدا كند


11- نقد شخص رئيس مجلس در برخورد با جوانان و نيروهاي ارزشي


12- اعتراض به ديدار علي لاريجاني با حسني مبارك


13- اعتراض به وجود فضاي لابي‌گري در مجلس و مواردي مانند تشكيل فراكسيون رهروان ولايت و...


14- اعتراض به برخي موضع‌گيري‌هاي رئيس مجلس در ايام فتنه تا مطرح كردن موضوع تئوري ساكتين فتنه و آمدن آن از كره ماه


15- اعتراضات به روش و شيوه استيضاح وزرا و طرح سوال از رئيس جمهور


16- طرح موضوع استيضاح كردان و اين سوال كه مگر كردان معاون شما در صدا و سيما نبوده است؟


17- عدم حضور لاريجاني در جمع‌هاي دانشجويي


پس از مطرح كردن اين سوالات و دغدغه‌هاي دانشجويي، علي لاريجاني در ادامه اين نشست به اين موارد پاسخ داد.


وي درباره عدم حضور کافی خود در جمع‌هاي دانشجويي، ضمن پذيرش اين مسئله به دانشجويان قول داد بنا به وقت در جمع آنان بيشتر حاضر شود و اين مطالبه را بحق دانست و کثرت کار را عامل این عدم توفیق بیان کرد.


رئيس مجلس نهم در ادامه ضمن تشريح شكل‌گيري فضاي مجلس هشتم آن را مولود اصولگرايي دانست و فضاي حاكم بر آن را از لحاظ داخلي و خارجي بسيار خاص ارزيابي كرد.


لاريجاني همچنين درباره طرح نظارت بر امور نمايندگان مجلس، بیان کرد شکل کار در مجلس شکل خاصی است، وقتی ایده هایی وارد مجلس می شود نیاز دارد تا به صورت طرح درآید و این امر زمان بر است. طرح نظارت بر نمایندگان ایده ای بود که باید شکل قانونی پیدا می کرد. جلسات زیادی گذاشته شد و طرح آماده شد و سپس در صحن مجلس کلیات آن تصویب شد و برای تدوین طرح جهت شور دوم مجددا جلسات زیادی گذاشته شد و نهایتا در صحن مجلس به تصویب رسید. اما شورای نگهبان ایراداتی بر آن وارد نمود و مجددا در جلسات بررسی و به تصویب مجلس رسید.



وي در اين باره تصريح كرد كه بعد از ورود يك طرح به مجلس، حدود يك سال تا يك سال و نيم تصويب آن به طول مي‌انجامد و اين به معناي زمين ماندن حرف رهبري نيست.


رئيس مجلس با اشاره به تصويب شدن طرح نظارت بر نمايندگان و اعتراض شوراي نگهبان به بخش‌هايي از اين طرح افزود: شوراي نگهبان برخي از بندها را داراي جنس آيين‌نامه‌اي دانست كه نياز به رأي دو سوم مجلس دارد که این اشکال مرتفع شد و برخي موارد را نيز در حيطه اختيارات مجلس تشخيص نداد، لذا حذف شد یعنی این موارد را خلاف قانون اساسی تشخیص داد.


لاريجاني همچنين از تماس خود با رئيس شوراي نگهبان براي تصويب طرح نظارت بر نمايندگان خبر داد و تصريح كرد: چون بعيد مي‌دانستم از مجمع تشخيص حرف ما بيرون بيايد، براي همين مجبور شديم طرح را اصلاح كنيم و البته خود من چهار جلسه وقت گذاشتم كه طرح جمع شود.


وي در اين ديدار، يكي از نقاط قوت مجلس هشتم را ثبت و ضبط زندگي نمايندگان دانست و به تصويب قانوني براي اعلام دارايی‌هاي مديران تا سطح فرماندار و مديركل در اين مجلس اشاره كرد و افزود:‌ البته شوراي نگهبان به اين طرح ايراد گرفت و اعلام كرد كه قانون اساسي براي رئيس جمهور و وزرا حصر گذاشته ولي ما مقاومت كرديم و اين طرح به مجمع رفت و منتظر تعیین تکلیف آن هستیم.


رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين شبهه تعطيلي مجلس براي برگزاري انتخابات آن را رد كرده و تصريح كرد: ما تا آخرين لحظه كار مجلس را تعطيل نكرديم و به وظیفه خود در مجلس عمل کردیم. لیکن برای همه اعم از نماینده و غیر آن زمانی برای تبلیغات وجود دارد که نمایندگان هم از آن بهره جستند اما بعد از 22بهمن یک هفته تعطیلات سرکشی به مناطق نمایندگان شاید به آن اضافه شد.


لاريجاني مكانيزم نظارت بر قانون در مجلس هشتم را بهتر از مجلس هفتم عنوان كرد و آن را قاعده‌مند دانست.


وي در اين ديدار از ورود مجلس هفتم به برخي كارهاي خرد انتقاد كرد و ورود مجلس به موضوع ساعت كار كاركنان دولت را از جمله اين موارد ذكر كرد و اذعان داشت به نظرم این مورد از امور اجرایی محسوب می شود و ضرورتی به دخالت مجلس نداشت.


رئيس مجلس در بخش ديگري در ديدار خود با دانشجويان بسيجي درباره طرح هدفمندي يارانه‌ها گفت: اين لايحه با شکل اولیه آن براي ما از منظر ایجاد شوک اقتصادی نگران كننده بود و بايد بدانيد كه لايحه با مصوبه فرق دارد؛ و ما در اين مورد به وظيفه قانوني خود عمل كرديم.


لاريجاني با اشاره به مسئله تعامل ميان دولت و مجلس، بناي مجلس را تعامل با دولت عنوان و تصريح كرد: البته ما نماينده مردم هستيم و بايد از حقوق مردم دفاع كنيم؛ پس بنابر تشخيص خود در احقاق حقوق ملت عمل كرديم.


وي در ادامه با مطرح كردن اين سوال كه اگر جايي از دولت بي‌قانوني ديديم بايد چه‌كار كنيم، وظيفه مجلس را اعتراض به اين گونه موارد دانست و بیان کرد شما باید مطالبه کنید که از سازوکارهای مجلس در جهت جلوگیری از بی قانونی استفاده شود چون این امر جزء حقوق ملت است.


رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه به 350 مصوبه مجلس هشتم و راهگشا بودن آنان اشاره كرد که اکثرا ابعاد اقتصادی داشته است و ادامه داد: البته برخي اتفاقات در مجلس مانند «دو دو» كردن‌ها بايد اصلاح شود.


لاريجاني همچنين در پاسخ به موارد مطرح شده مبني بر دخالت برخي نمايندگان در بحث اختلاس اخير بانكي با بيان اينكه واقعا ما كسي را در ارتباط با این پرونده در مجلس نهم سراغ نداریم. خطاب به دانشجويان گفت: اگر شما اطلاع‌ داريد به ما بگويید؛ ما استعلام كرديم و مراجع قضایی چنین مطلبی را مطرح نکردند.


وي درباره مسئله شكايت‌هاي وي از برخي جوانان و نيروهاي ارزشي به گفتار رهبري مبني بر عدم تخريب روساي قوا اشاره كرد و افزود: زماني انتقاد مطرح است ولي برخي از اين موارد كاملا تخريب است؛ به عنوان مثال از جمله ادله آنها عكس انداختن من با كروبي بود و بنا بر این شاهد مثال بنده را در نشریات انتخاباتی منافق خطاب کردند! البته وی اعلام کرد از افرادی که دوستان نام بردند شکایتی نکرده است.


لاريجاني درباره تشكيل برخي جناح‌ها پيش از انتخاب هيئت رئيسه در مجلس تصريح كرد: اين جناح‌بندي‌ها بايد روشن باشد تا نفاق ايجاد نشود. هر جریانی حرف خود را روشن بیان کند و این به نفع مردمسالاری است.


وي در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به موضوع داشتن نماينده در جبهه متحد اصولگرايان تأكيد كرد كه من هيچ تقاضايي براي ورود به جبهه نداشتم و بنا بر پیشنهاد و فرمایش آیت الله مهدوی کنی نماینده ای معرفی کردم، و بعدها نيز گفتم كه اگر مشكلي هست من از جبهه بيرون بروم؛ ‌البته اين موضوع كه برخي اصرار مي‌كردند كه من و ديگران نباشيم نيز اشتباه بود چون باید از تمام ظرفیت اصولگرایان استفاده می شد.


رئيس مجلس درباره موضع گيري‌هاي خود پس از انتخابات و مشخصا اظهاراتش در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري در ايام پس از انتخابات، اين مورد را تشريح كرده و افزود: از صدا و سيما با من تماس گرفتند و گفتند مصاحبه ای کنید و فضا را آرام کنید؛‌ من به عنوان رئيس قوه مقننه بايد تدبير مي‌ كردم و به گونه ای سخن می گفتم که در مهار فتنه کمک کند نه اینکه سخنانم مانند بنزین بر روی آتش باشد.


لاریجانی در ادامه با اشاره به طرح مربوط به دانشگاه آزاد با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس مجلس موظفم اخطار اگر خلاف شرع هم باشد، آن را به رای بگذارم، تصریح کرد: قانون و آیین نامه این را می گوید.



چارچوب را برای اداره مجلس مشخص کرده است و حتی خودم به یکی از دوستان هیأت رئیسه پیشنهاد دادم اخطار دهد چون برداشت من این بود که با توجه به نظر مقام رهبری در مورد وقف دانشگاه آزاد اشکال قانون اساسی وجود دارد. لذا به وظیفه خود عمل کردم.


وي ضمن پذيرش اشكال وارد شده از سوي دانشجويان به عملكرد مجلس هشتم در حوزه فرهنگ و آموزش، اين انتقادات را وارد دانست و عنوان‌ كرد: مجلس در اين مورد ضعيف عمل كرد.


رئيس مجلس همچنين درباره انتقادها از مطرح كردن مسائلي مانند بنزين 2000 توماني كه موجب التهاب جامعه شد، گفت: موضوع این بود که سؤالی پرسیدند که چرا جلو یارانه ها را گرفته اید پاسخ من این بود که ما جلوی یارانه ها را نگرفته ایم ولی ما نمی توانیم با افزایش قیمت ها در این حد موافقت کنیم.



مشکلات برای کشور ایجاد می کند البته اگر این مثال را نمی زدم بهتر بود. ضمن اینکه این مطلب در کمیسیون تلفیق در یک سناریو اعلامی دولت اعلام شده بود.


لاريجاني در ادامه اين نشست در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر نسبت لاريجاني با ولايت گفت: من قائل به تقسيم دستورات ولايت به امر ارشادي و مولوي نيستم و چون رهبري را در اداره كشور از همه فهيم‌تر مي‌دانم، تبعيت مي‌كنم.


وي در ادامه با بيان خاطره‌اي درباره سفر ايوان‌‌اف به عنوان دبير شوراي امنيت ملی روسيه در زمان حضور خود در شوراي عالي امنيت ملي کشور گفت: ايوان‌اف در آن زمان پيامي از سوي پوتين براي ما آورد و من ايوان اف را پيش رهبري بردم؛‌ پس از ديدار و در زمان شام، نظر ايوان اف را درباره ديدار با رهبري پرسيدم كه وي گفت: اگر برگردم خواهم گفت رهبر ايران فردی بسیار حكيم است.


رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به موج تخريب‌ها عليه خود ادامه داد: در انتخابات عكسي از من منتشر كردند كه در ديدار با آقا نشان مي‌داد بنده نشسته‌ام و بقيه در حال شعار دادن هستند و این را مصداق عدم ولایت مداری بنده لحاظ کردند، در حالي كه در آن زمان رهبري نشسته بودند و چندين بار اشاره كرده بودند كه حضار بنشينند و من نيز نشستم تا بقيه هم بنشينند؛ البته در ديدار امسال نيز چنين اتفاقي افتاد و به محض اينكه خواستم بنشينم آقاي ابوترابي دست من را گرفت و گفت كه ننشين تا موضوعي پيش نيايد!


لاريجاني همچنين درباره مسئله شكايتش از برخي روزنامه‌نگاران و نيروهاي ارزشي اعلام كرد كه شكايت از آنها را پس گرفته است.


وي با اشاره به مطرح شدن مسئله ساختار پارلماني و جمهوري تصريح كرد: برداشت من اين نيست كه رهبري نظام پارلماني را مي‌پسندند؛ بلكه ايشان فضاي بحث به وجود آورده‌اند.


رئيس مجلس در ادامه اين ديدار، مطرح شدن برخي مسائل نظير ارتباط دولت با جن گیرها و رمال‌ها و... را نادرست عنوان كرد و افزود: ‌طرح اين گونه مسائل غلط است و اصلا به مصلحت کشور نمی باشد.


در ادامه اين ديدار، يكي از دانشجويان با اشاره به اظهارات لاريجاني مبني بر اينكه تئوري ساكتين فتنه از كدام كره آمده است، گفت: اینگونه تهمت زدن ها مگر کار درستی است، هر روز برای افراد عنوانی درست می کنند.


در ادامه دانشجوي ديگري با بيان اينكه مسئله ما با شما جداي از عملكرد، مسئله گفتماني است، تصريح كرد: به همين دليل است كه غالب بچه‌هاي جوان ارزشي در انتخابات 84 به شما راي ندادند.



لاريجاني در اينباره پاسخ داد این به میل عزیزان مربوط است ولی مثال شما درست نیست. اینکه من عبارت دموکراسی را در سخنان خود می آورم تغییر گفتمانی محسوب نمی شود همان مردمسالاری است. بعید می دانم دیگر سیاستمداران به اندازه من از مطالب اسلامی در سخنرانی خود استفاده کنند.

۱۳۹۱/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...