نسخه چاپی

راه‌های فرار از دل‌درد در ایام نوروز

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد كه در ایام عید به‌دلیل پرخوری یا خوردن‌های پشت سرهم دچار دل درد یا حالت تهوع شوید.

به گزارش نما ، اکثر افراد چنین تجربه‌ای در ایام عید داشته‌اند و پس از این حالات که غالبا به‌خاطر پرخوری است به پزشک مراجعه می‌کنند اما با درمان‌های سنتی و خانگی نیز می‌توان دل دردهای ناشی از پرخوری‌های ایام عید را کاهش داد.

لطفا پرخوری نکنید!

اولین توصیه برای کاهش دل‌دردهای ایام عید یا به‌اصطلاح «رودل کردن» این است که از پرخوری و همه‌چیز را با هم قاطی خوردن پرهیز کنید؛ چراکه این اقدام باعث فشار به معده شده، حالت تهوع و دل درد را به همراه دارد.

استفاده از عرق نعناع

راحت‌ترین اقدامی که پس از دل‌درد می‌توان انجام داد مصرف عرق نعناع است. می‌توانید عرق نعناع را با کمی آب قند یا نبات میل کنید. البته در مصرف عرق نعناع زیاده‌روی نشود؛ چراکه محل اتصال مری به معده را پرحجم کرده و مشکلاتی را برای فرد به‌وجود می‌آورد.

نقش «ترخون» در کاهش دل درد

استفاده از جوشانده «ترخون» در آب روش دیگری است که در طب سنتی برای رفع دل درد و دردهای معده مورد توصیه قرار می‌گیرد؛ چراکه این سبزی نقش مؤثری در تقویت معده ایفا می‌کند.

مخلوطی معجزه برانگیز

استفاده از مخلوط نعناع، گل بابونه، رازیانه، ریشه شیرین‌بیان و ریشه گل‌ختمی نیز راه دیگری است که در درمان دل درد مؤثر است. به این صورت که ۲۵۰ گرم نعناع، ۲۵۰گرم گل بابونه، ۱۰۰گرم رازیانه، ۲۰۰گرم ریشه شیرین‌بیان و ۲۰۰گرم ریشه ختمی را در یک لیوان آب‌جوش ریخته و بگذارید ۳۰دقیقه دم بکشد و پس از صاف کردن آن می‌توانید نیم‌ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از شام به مقدار یک استکان از آن میل کنید.

زیره سیاه و سبز و کاهش نفخ شکم

راهکار دیگری که در طب سنتی برای درمان دل درد سفارش شده استفاده از زیره سیاه و زیره سبز است که به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. می‌توان از این گیاه به‌صورت پودرشده بعد از غذا استفاده کرد.

درمان دل‌درد با زنجبیل

یکی از روش‌های ساده درمان دل‌درد استفاده از زنجبیل است. مقدار کمی از پودر زنجبیل را در آب جوش ریخته و با خرما یا نبات میل کنید. خیلی زود درد شما را ساکت می‌کند. حتی اگر کودکانتان نیز در ایام عید به دل‌درد دچار شد می‌توانید با همین روش درد او را تسکین دهید. البته درخصوص رفع دل درد کودکان مخلوط آب و آبلیمو و عسل نیز توصیه شده است.

دارچین فراموش نشود

درصورتی که پس از میل کردن هر چیزی سریعا دچار دل‌درد می‌شوید بهتر است نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم کرده و بخورید. این کار به مرور زمان دل‌درد شما را کاهش می‌دهد.

با دل‌دردهای ناشی از یبوست چه کنیم؟

البته گاهی نیز ممکن است این دل‌درد‌ها به‌خاطر یبوست باشد. برای درمان این مشکل استفاده از خاکشیر پیشنهاد می‌شود. برای این منظور باید به‌صورت ناشتا ۲قاشق غذاخوری خاکشیر را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و ظرفی روی آن قرار دهید تا دم بکشد و پس از ۵دقیقه با کمی عسل مصرف کنید. زیتون نیز نقش معجزه‌آسایی در درمان یبوست دارد. اگر ۷عدد زیتون را به همراه غذا میل کنید یبوست شما خیلی زود درمان‌ می‌شود.

۱۳۹۴/۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...