نسخه چاپی

كری راهی لوزان سوئیس شد

وزیر امور خارجه آمریكا به همراه تیم مذاكره كننده این كشور برای انجام دور جدید مذاكرات هسته‌ای با ایران، راهی لوزان سوئیس شدند.

به گزارش نما ، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا به همراه "وندی شرمن" و "ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده آمریکایی راهی لوزان سوئیس شدند تا دور جدید مذاکرات هسته‌ای با مقامات ایرانی را که از فردا آغاز می‌شود، برگزار کنند.

ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین قصد دارند تا مذاکرات هسته ای را طی هفته جاری در سوییس از سر بگیرند. هدف اصلی از این مذاکرات دستیابی به چارچوب یک توافق سیاسی تا پایان مارس خواهد بود. دستیابی به توافق جامع هسته ای تا پایان ژوئن نیز هدف نهایی است.

مقام های غربی بر این باورند که مهمترین موارد اختلافی بین دو طرف، شامل درخواست ایران برای لغو هرگونه محدودیتی بر تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته است که اورانیوم را برای استفاده در رآکتورها آماده می کند.

مساله دیگر تحریم ها است. ایران خواستار لغو همه تحریم های سازمان ملل پس از دستیابی به توافق نهایی است و همین طور خواستار لغو همه تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش های انرژی و مالی خود شده است.

پیتر ویلسون معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت: ایران باید انعطاف بیشتری نشان دهد و تصمیمات سختی را در روزهای آینده اتخاذ کند، اگر می خواهیم به توافق نهایی دست یابیم.

در جریان گفتگوهای هفته گذشته، فرانسه خواستار حفظ محدودیت های وضع شده علیه ایران برای مدت زمان بیشتری شده است. فرانسه با لغو سریع تحریم های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کرده است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل افزود: ما مصمم به دستیابی به یک توافقنامه مستحکم هستیم که صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته ای ایران را در بلندمدت تضمین کند.

دیوید پرسمن معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: هنوز شکاف های مهمی وجود دارد و انتخاب های مهمی هست که باید در این مذاکرات تعیین شود. ما در حال تلاش هستیم تا ببینیم آیا می شود تا پایان مارس به یک چارچوب سیاسی برای توافق دست یابیم که شامل اجزاء مهم برای یک توافق جامع باشد.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت: ما هر کاری را انجام خواهیم داد تا به یک توافق جامع در خصوص مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران و لغو تحریم های اعلام شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، دست یابیم.
منبع:تسنیم

۱۳۹۴/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...