نسخه چاپی

تفاهم سیاسی تا 11 فروردین در دسترس یا دور از دسترس؟

دور جدید مذاكرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در حالی در سال جدید شمسی ایرانیان از روز پنجشنبه در شهر لوزان سوئیس برگزار شده كه این دوره از مذاكرات به دلیل نزدیك شدن به پایان مهلت زمانی چهار ماه طرفین برای تفاهم سیاسی یعنی 31 مارس (11 فروردین) از "حساسیت و اهمیت بسیار ویژه ای" برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اعزامی نما به شهر لوزان سوئیس؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از عزیمت به سوئیس گفت: این دوره از مذاکرات بسیار حساس است به ویژه با توجه به اینکه به تاریخ‌هایی که از قبل برای رسیدن به چارچوب‌ها تعیین کرده بودیم نزدیک شدیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: در دور قبل توانستیم درباره راه حل‌های مختلف برای موضوعاتی که باقی مانده از قبیل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، فردو، رفع همه تحریم‌ها و برنامه زمان بندی و همچنین زمان اجرای این توافق‌ها بحث کنیم و توانستیم در مواردی هم به راه حل‌ها بسیار نزدیک شویم.

ظریف افزود: ظاهر امر این بود که گروه 1+5 نیاز به فرصتی داشت تا مواضع خود را در داخل گروه هماهنگ کند؛ به همین علت این مذاکرات از چهارشنبه شب در سطح معاونان و از روز پنجشنبه در سطح وزراء ادامه خواهد یافت و احتمال اینکه در پایان هفته یا شنبه هفته آینده سایر وزرای گروه ۱+۵ به مذاکرات بپوندند کاملاً وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران گفت: همواره گفته‌ایم گروه 1+5 به ویژه طرف غربی این گروه باید تصمیم خود را بگیرند که آیا یک راه حل مبتنی بر مذاکره می‌خواهند یا می‌خواهند به فشار ادامه دهند؟

اظهارات ظریف در حالی است که سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرده اند در مذاکرات اخير بين ايران و گروه 1+5 اختلافات خيلی کم شده و تنها يکی دو مورد اساسی باقی مانده است.

مجید تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز چهارشنبه اظهار داشت: در مذاکرات شاهد بودیم که کشور‌ها مواضع خود را تنظیم کردند، اختلافات خیلی کم شده است، اما یکی دو مورد اساسی وجود دارد که امیدواریم آنها هم حل شوند.

تخت روانچی اشاره‌ای به ماهیت اختلافات باقی‌مانده بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ نکرد اما در عین حال گفت که اگر طرف مقابل خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات است باید «سیاست‌های تحریم خود» را کنار بگذارد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در عین حال پیش بینی درباره رسیدن به توافق تا 11 فروردین ماه را "سخت " دانست.

۱۳۹۴/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...