نسخه چاپی

وزیر امور خارجه روسیه:

اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد، برمیگردم/صحبت جالب كری و لاوروف

عکس خبري -اگر نشانه ملموسي از توافق وجود داشته باشد، برميگردم/صحبت جالب كري و لاوروف

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت:اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا (سه شنبه) به لوزان سوئیس باز خواهد گشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی نما به لوزان، وزیر خارجه روسیه یکشنبه شب وارد لوزان شد و با وزیران خارجه چین و ایران دیدار کرد.

وی لحظاتی قبل از ترک لوزان در جمع خبرنگاران روسی گفت که اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا باز می گردد.

این درحالی است که وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان برنامه های دیگر خود برای روزهای دوشنبه و سه شنبه را تاکنون لغو و اعلام کرده اند که در لوزان می مانند.


سرگئی لاوروف و جان کری وزیران خارجه روسیه و آمریکا یکشنبه شب گفت و گوی جالبی در راهروهای هتل بوغیواژ پلاس محل مذاکرات هسته ای داشتند.

شب گذشته در حالی که نشست داخلی وزیران خارجه 1+5 در حال شروع بود یکی از خبرنگاران از لاوروف پرسید که خوشبین هستید؟ لاوروف پاسخ داد: من حقوق نمی گیرم که خوشبین باشم.

جانکری که نزدیک وی نشسته بود در واکنش به این سخن لاوروف گفت: تو به اندازه کافی پول نمی گیری تا خوشبین باشی؟

نشست عمومی وزیران خارجه 1+5 نیز قرار بود امروز ساعت 9 به وقت محلی آغاز شود که این نشست به خاطر دیر آمدن 10 دقیقه ای لاوروف با تاخیر شروع شد که به نظر می آید این مساله موجب ناراحتی و عصبانیت کری شد.

بر اساسا تصاویر منتشره از نشست صبح علاوه بر عصبانیت، نشانه هایی از شک وتردید را در چهره و حرکات کری نشان می دهد که به نظر می آید ناشی از مجموعه ای از اختلاف نظرها در چارچوب مذا کرات هسته ای و روابط دو جانبه آمریکا و روسیه باشد.

طرح و پیشنهادهای مختلفی بر سر چگونگی برداشته شدن تحریم های غیر اقتصادی و اشاعه ای در چارچوب توافق جامع ارائه شده که تاکنون با مخالفت روسیه مواجه شده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد قطعنامه ای که قرار است به واسطه آن قطعنامه های قبلی علیه ایران لغو شد نباید به گونه ای باشد که با هر گونه نقض توافق و تعهدات هسته ای، ایران را به شورای امنیت بازگرداند و باید در این حالت روند قانونی و حقوقی شورای حکام طی شود.

این موضوع با مخالفت کشورهای اروپایی و آمریکایی رو به رو شده و در این میان روسیه نیز با روشی که آمریکایی ها برای لغو تحریم ها پیشنهاد داده‌اند، مخالف است چرا که این روش می تواند به رویه ای بین المللی برای دیگر کشورها تبدیل شود که بدون شک با مواضع روسیه در شورای امنیت در تضاد است.

۱۳۹۴/۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...