نسخه چاپی

معاون ظریف:‌رسیدن به راه حل تا آخر امشب غیرمحتمل است/ امیدواریم فردا یا پس فردا به نتیجه برسیم

عکس خبري -معاون ظريف:‌رسيدن به راه حل تا آخر امشب غيرمحتمل است/ اميدواريم فردا يا پس فردا به نتيجه برسيم

عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران با بیان اینكه رسیدن به راه حل تا اخر امشب را غیر محتمل دانست ولی اظهار امیدواری كرد مذاكرات فردا یا پس فردا به نتیجه برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی نما به لوزان سوئیس، سید عباس عراقچی‌ در ششمین روز مذاکرات لوزان در پاسخ به این پرسش که نشست‌های امروز در لوزان‌ چگونه بود؟گفت: "امروز صبح جلسه وزرای امور خارجه ایران و 1+5 برگزار شد. تمام وزرا تا آخر شب روز گذشته وارد شده بودند و جلسه بسیار مهمی بود و در آن بحث های بسیار ریزی صورت گرفت.
وی ادامه داد: این رویه برخلاف جلسات سابق وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 بود که معمولا به بحث های کلی می گذشت. جلسه صبح جلسه کاری بسیار جدی بود.

***هنوز برای برخی موضوعات راه حلی پیدا نشده است
معاون وزیر امور خارجه گفت: موضوعاتی که هنوز برای آنها راه حلی پیدا نشده است به شکل جدی مورد بحث قرار گرفت. در اکثر موضوعات راه حل داریم، چند موضوع است که بحث ها پیرامون آن باید ادامه پیدا کند ؛نظرات وزرا شنیده و قرار بر این شد که بحث ها درسطح کارشناسی و مدیران سیاسی ادامه پیدا کند و ماموریت داده شد که کارشناسان فنی که بحث های باقی مانده را ادامه دهند و کارشناسان سیاسی و معاونان وزرای امور خارجه بحث ها را در سطح سیاسی ادامه خواهند داد . پس از اتمام جلسه وزرا در صبحٰ جلسات کارشناسی ادامه پیدا کرد و تا شب هم ادامه پیدا خواهد کرد.

*** روی ایده های مختلف کار کردیم
عراقچی در پاسخ به این پرسش که چقدر به توافق نزدیک شده اید؟ گفت : نمی توان به شکل قاطع در این خصوص نظر داد . پیشرفت های خوبی در دوره های گذشته مذاکراتی داشتیم . در این دور هنوز نمی توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت گرفته است اما روی ایده های مختلف کار کردیم و راه حل های محتملی که برای چند موضوع اختلافی وجود دارد مورد بررسی جدی قرار گرفته است.
معاون ظریف گفت: اما هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم که نزدیک به حل این مسائل هستیم.امیدواریم و به تلاش های خود ادامه می دهیم.
وی در پاسخ به این که آیادر نشست عصر امکان حل موضوعات وجود دارد؟ گفت: کار سختی است . بحث ها در حال انجا است . امیدواریم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

*** امیدوارم فردا یا پس فردا مذاکرات به نتیجه برسد
معاون ظریف در پاسخ به این سوال پیش بینی شما در خصوص مدت زمان مذاکرات در روزهای آینده به چه شکل است گفت: هر لحظه ممکن است در خصوص مسائل مورد اختلاف راه حلی پیدا شود. رسیدن به راه حل را در امشب شخصا غیر محتمل می دانم . از فردا ممکن است به این مرحله برسیم و به این نتجه برسیم که رسیدن به راه حل عملی نیست و مذاکرات باید مسیر دیگری را طی کند.
معاون وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد: مذاکرات فردا یا پس فردا به نتیجه برسد.

*** جلسه جمع بندی حتما در مقر سازمان ملل در ژنو است
معاون ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا در خصوص صدور بیانیه پس از به توافق رسیدن به نتیجه ای رسیده اید یا خیر ؟ اظهار داشت: هنوز در این خصوص صحبت خاصی نکرده ایم به این دلیل که در حال حاضر مشکلی وجود دارد که اگر حل شود در مرحله بعد به مساله مد نظر شما فکر خواهیم کرد.
عراقچی تصریح کرد: بنای ما این است که اگر قرار شد جلسه جمع بندی شکل بگیرد حتما در ژنو و در مقر سازمان ملل باشد.

*** مهم راه حلی است که همه طرفها راضی باشند
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در این باره که طرف مقابل تا چه اندازه در دو حوزه تحقیق ،  توسعه و فعالیت های هسته ای ایران حاضر به عمل به تعهدات خود طبق توافق ژنو است؟ اظهار داشت: تواقفنامه ژنو یک توافق موقت و میانی بود تا ما به توافق جامع برسیم. مهم توافقی است که از این به بعد صورت می گیرد و تعهداتی که طرفین از این تاریخ به بعد به هم می دهند.
عراقچی گفت: در بسیاری از موارد به تفاهم رسیده ایم اما هنوز چند مورد باقی مانده است که باید درباره آنها تصمیم گیری شود.
وی در پاسخ به این سئوال که ارزیابی شما از رویکرد 1+5 در نشست صبح دوشنبه چه بود؟ گفت: آنچه می توانیم تأیید کنیم جدیت تمام طرفین برای رسیدن به راه حل است . حضور وزرا خارجه کشورهای اروپایی ، روسیه ،چین و هم آمریکا نشان دهنده جدیت آنها برای رسیدن به راه حل است اما به این معنی نیست که به هر راه حلی رضایت داده شود .کما اینکه ما هم بسیار جدی هستیم و اراده سیاسی خود را داریم اما هر راه حلی مطلوب ما نخواهد بود .
وی تصریح کرد: مهم این است که ما در طول مذاکرات بتوانیم به راه حلی برسیم که همه طرف ها راضی باشند و این راه حل برای همه طرف ها قابل دفاع باشد.

*** اختلاف نظر حتی بین کارشناسان فنی در یک کشور وجود دارد
معاون ظریف گفت: رسیدن به این مرحله کار سختی است . ما در حال مذاکره با 6 کشور بزرگ دنیا به اضافه خانم موگرینی که نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات است، هستیم . در حقیقت ما 7 طرف مذاکره کننده داریم . هماهنگ شدن این اعضا با هم معضل بسیار بزرگی است کما اینکه از امروز صبح به تعداد جلساتی که این کشورها با ما داشته اند ، جلسات داخلی در خود 1+5 نیز برگزار شده است.
عراقچی اظهار داشت: در حال حاضر موضوعات بسیار ریز است و بعضا مذاکرات فنی بسیار ریزی باید صورت بگیرد تا به راه حل برسیم . اختلاف نظر حتی بین کارشناسان فنی در یک کشور وجود دارد . شرایط کار کردن بسیار سخت شده است اما همه طرفین تمام تلاش خود را می کنند.

۱۳۹۴/۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...