نسخه چاپی

بیداری وزارت خارجه آمریكا پس از ۱۲۰ ساعت

نوع و زمان موضع گیری وزارت خارجه آمریكا و دیگر مقامات و دیپلماتهای غربی در قبال خبر سازی‌ها در نوع خود قابل تامل است.

به گزارش نما، در حالی که مدت زیادی از آغاز مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس می گذرد و طی این مدت، ادعاهای کاذب بیشماری از سوی رسانه های غربی در خصوص وقایع جاری پشت میز مذاکرات مطرح شده است، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به تازگی ادعای برخی رسانه های غربی در خصوص موضوع انتقال ذخایر غنی سازی ایران به خارج از خاک کشورمان را رد کرده و آن را یک گمانه زنی نادرست خوانده است.

فارغ از اینکه ادعای بسیاری از رسانه های غربی از جمله آسوشیتد پرس و نیویورک تایمز در خصوص موافقت ایران با انتقال مواد غنی سازی شده به خارج از کشور ( به کشور روسیه) از همان ابتدا مخدوش بوده است، نوع و زمان موضع گیری وزارت خارجه آمریکا و دیگر مقامات و دیپلماتهای غربی در قبال این خبر سازی ها در نوع خود قابل تامل است.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا در خصوص اخبار چند روز گذشته برخی رسانه های غربی در خصوص مسئله انتقال مواد غنی سازی شده می گوید:
" خبر برخی رسانه‌ها درباره موافقت ایران با انتقال ذخایر اورانیوم این کشور به خارج صحیح نیست! ایران هرگز از این موضوع حمایت نکرده که ذخایر اورانیوم خود را به خارج از این کشور منتقل کند چون ایران از همان نخست نیز با این موضوع اعلام موافقت نکرده است.متاسفانه، جزئیات در این باره دقیق نیستند. آشکار است که ذخایر اورانیوم و چیزی که برای آنها اتفاق خواهد افتاد و چگونگی خلاص شدن ایران از آنها بخش کلیدی از توافق احتمالی است که ما در تلاش برای رسیدن به آن هستیم. هرگز توافقی در این باره وجود نداشته است. ...."

اصلی ترین سوال که در خصوص اظهارات ماری هارف به ذهن خطور می کند، به زمان موضع گیری وی در خصوص گزارشهای دروغین رسانه های غربی است. تکذیبیه دیرهنگام و البته هدفمند ماری هارف در این مورد نشان می دهد که میان اتاق عملیات روانی و رسانه ای مستقر در وزارت امور خارجه آمریکا و رسانه هایی که ظاهرا در غرب خود را مستقل می خوانند همکاری و همفکری و پیوند مستقیمی برقرار است. بر این اساس، حتی زمان تکذیب گزارشهای دروغین و انحرافی مطرح شده از سوی رسانه های غربی به گونه ایست که پس از تاثیرگذاری کلی گزارش بر افکار عمومی صورت می گیرد.

مقامات آمریکایی و اروپایی به طور کلی علاقه مندند که هرگونه تکذیبیه ای در خصوص گزارشهای هدفمند رسانه های غربی از سوی مقامات و دیپلماتهای کشورمان صورت گیرد .معمولا تا چندین ساعت و به تازگی چندین روز! پس از انتشار گزارشها و اخبار کاذب از سوی رسانه های غربی شاهد سکوت مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور در قبال این موارد ادعایی هستیم. نکته بسیار مهم تر اینکه حتی خبرنگاران رسانه های خارجی نیز به گونه ای توجیه شده اند که اساسا در خصوص ادعاهای مطرح شده، کمترین سوال رسمی از دیپلماتهایی که به صورت مکرر به آنها دسترسی دارند نمی پرسند. این خود نشان دهنده گستردگی عملیات روانی و رسانه ای آمریکا و اروپا و رسانه های آنها در مذاکرات هسته ای لوزان و مذاکرات مشابه است.

در این بازی گسترده، میان دو حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی در ایالات متحده آمریکا ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. بر این اساس، تاییدیه ها،تکذیبیه ها، سکوتها و فریادهایی که از سوی نهادهای رسمی ایالات متحده آمریکا و به صورت خاص اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور در طول مذاکرات هسته ای و در قبال گزارشهای منتشر شده در سایتهای غربی صورت می گیرد، خود قطعه ای از یک پازل گسترده است. هم اکنون بهتر است وزارت خارجه به جای تکذیب گزارش شبکه های خبری غربی ( گزارشهایی که با چراغ سبز خود دیپلماتهای آمریکایی و در راستای تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات منتشر می شود )، در خصوص تاخیر ۱۲۰ ساعته ( ۵ روزه) خود در خصوص گزارشهای دروغین مربوط به انتقال مواد غنی سازی شده از ایران به روسیه توضیح دهد! بدون شک ماری هارف و دیگر مقامات رسمی آمریکایی هیچ گاه حاضر نخواهند شد دلایل واقعی این تاخیر هدفمند را برای مخاطبان و افکار عمومی تشریح کنند زیرا در این صورت، ناچارند از ارتباطات تنگاتنگ خود با رسانه های ظاهرا مستقل آمریکایی و اروپایی! در حوزه عملیات روانی علیه مذاکرات هسته ای با ایران پرده بردارند.

۱۳۹۴/۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...