نسخه چاپی

ظریف: توافقنامه نهایی برای تایید قطعا به شورای امنیت خواهد رفت

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت كه توافق نامه نهایی در صورت تهیه در تیرماه برای تایید قطعا به شورای امنیت خواهد رفت.

به گزارش نما، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه این تفاهم به شورای امنیت می رود یا خیر، تاکید کرد: توافق نامه نهایی در صورت تهیه در تیرماه برای تایید قطعا به شورای امنیت خواهد رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از نشست با کری در راهروی هتل بوری واژ به خبرنگاران گفت: راه حل ها را مرور کردیم این راه حل ها به صورت محورهای کلی که باید از امروز تا 10 تیرماه مورد توافق قرار بگیرد و به توافق نهایی ختم شود مورد بررسی قرار گرفته است.درحال حاضر اعضای گروه1+5 مشغول گفت وگو هستند باید ببینیم چه می کنیم.

وی تصریح کرد: بیانیه یک بیانیه مطبوعاتی خواهد بود که قرار است دوستان ما روی آن کار کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمان صدور بیانیه هنوز معلوم نیست. هنوز نیاز هست که بین گروه 1+5 صحبت های انجام شود و ما هنوز از آن خبر نداریم.

وی اضافه کرد: قرار است امروز صبح این صحبت ها انجام شود، نیاز است که امروز صبح این صحبت ها انجام شود و توافق در مورد راه حل ها به جایی برسد تا بیاینه مشترکی توسط خانم موگرینی و من ارائه شود و بعد از آن کار تدوین توافق، نهایی شود.

صبح امروز در ساعت 5:50 و بعد از حدود هشت ساعت و نیم به پایان رسید.

مذاکرات هسته‌ای لوزان وارد هشتمین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.

در حالیکه مذاکرات علیرغم گذر از ضرب‌الاجل پایان مارس گذشته است، و برخی وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 همچون وانگ‌یی و لاوروف محل مذاکرات را ترک‌ کرده‌اند، اما آخرین تلاش‌ها را برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) همچنان ادامه دارد.

علی‌رغم فضاسازی‌های متعدد رسانه‌های غربی به منظور فشار بر تیم مذاکره کننده هسته‌ای، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکید کرده است که هیچگونه توافقی تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علی‌رغم پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است هنوز چندین مسأله وجود دارند که تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌ برای آنها ادامه دارد.

در حقیقت، در این دور از مذاکرات نباید انتظار دستیابی به توافقی الزام‌آور برای طرفین را داشت، بلکه همانگونه که دیپلمات‌های ارشد کشورمان نیز بیان کرده‌اند هدف از مذاکرات لوزان 2 دستیابی به فهمی مشترک و نیز راه‌حل‌هایی است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته‌ای به منظور دستیابی به توافق جامع در تابستان ادامه یابد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۴/۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...