نسخه چاپی

لغو تحریم‌ها بخش لاینفك از توافق و مذاكره است

كارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر آنچه كه این یكی دو روزه تحت عنوان بیانیه مطبوعاتی در مذاكرات ۱+۵ مطرح می‌شود، تعهداتی برای ما داشته باشد شاید تفاوتی با توافقنامه نداشته باشد و مصداق دو مرحله‌ای شدن توافق و تخطی است.

به گزارش نما، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برگزاری این دوره از مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: تفاهم یا توافقی که در آن لغو تحریم‌ها نباشد اساسا خالی از هر گونه فایده برای کشور ماست.

وی افزود: دلیل عمده این مذاکره این است اقدامات غیرقانونی که درباره کشور ما انجام شده از جمله تحریم‌ها لغو شود لذا اگر قرار باشد ماحصل این مذاکرات یکسری تعهدات ما به آنها بدون اینکه از طرف مقابل امتیازی گرفته شود، باشد، که نیاز به مذاکره نداشت.

فضائلی ادامه داد: اظهار نظرات تیم مذاکره کننده ما همین است که محور عمده مذاکرات لغو تحریم‌هاست لذا این بخش لاینفک از توافق و مذاکره است. یکی از معیارهای اصلی برای تشخیص توافق خوب که ما هم طرفدار آن هستیم لغو تحریم‌هاست.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص زمزمه‌هایی که مبنی بر دو مرحله‌ای شدن توافق شنیده می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری به صراحت در رابطه با دو مرحله‌ای شدن توافق نظر منفی دادند و این نظر منفی به دلیل تجربه تلخ و بدی است که از رفتار طرف مقابل و آمریکایی‌ها طی این سال‌ها هم در رابطه با خودمان و هم با دیگران و توافق‌های بین‌المللی که داشته‌اند، ‌است.

فضائلی خاطرنشان کرد: این تجربه باعث شد که برای به نتیجه رسیدن و اطمینان بخش شدن مذاکرات مقام معظم رهبری فرمودند اگر قرار است توافقی صورت بگیرد کلیات و جزئیات با هم انجام شود تا دوباره مکر و خدعه آمریکایی‌ها امکان بروز و ظهور کمتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه نگران مکاری و فریبکاری آمریکایی‌ها هستیم، گفت: عملکرد آنها طی سالیان متمادی این نگرانی را ایجاد می‌کند و این نگرانی یک واقع‌بینی است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: لذا آنچه الان مطرح می‌شود اگر مصداق دو مرحله‌ای شدن باشد تخطی است و انتظار از تیم مذاکره کننده هم نمی‌رود که چنین تخطی را داشته باشند. طبیعتا آنها متوجه این چارچوب هستند که زیر بار این توافق نروند.

فضائلی ادامه داد: آنچه که این یکی دو روزه تحت عنوان بیانیه مطبوعاتی مطرح شده است اگر ماحصل این دور از مذاکرات باشد باید ببینیم که آیا بازی با الفاظ است یا اینکه واقعیتی در خود دارد. اگر این بیانیه تعهداتی برای ما داشته باشد شاید تفاوتی با توافقنامه نداشته باشد.

وی تاکید کرد: فعلا در این مرحله می‌توانیم تاکیدی بر تذکر مقام معظم رهبری داشته باشیم و این مطالبه از تیم مذاکره کننده که مراقب باشند از این چارچوب خارج نشوند، را داشته باشیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تصریح کرد: البته اظهارنظر واقعی مربوط به زمانی است که ببینیم خروجی این مذاکرات چیست زیرا الان خبرها ناقص و غیررسمی منتشر می‌شوند.
منبع: فارس

۱۳۹۴/۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...