نسخه چاپی

هشدار صريح پوتين به مقام‌هاي اسرائيلي

به ایران حمله شود، دست‌بسته نمی‌نشینیم

عکس خبري -  به ايران حمله شود، دست‌بسته نمي‌نشينيم

ولادیمیر پوتین به صراحت به طرف اسرائیلی گفته است كه در صورتی كه تلاویو تصمیم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بگیرد، مسكو دست بسته نخواهد نشست و فورا وارد عمل خواهد شد.

در حالی که بسیاری از رسانه‌ها سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اسرائیل را هشداری از سوی کرملین به ایران قلمداد کردند، روزنامه صهیونیستی معاریو گزارشی متفاوت از این سفر منتشر کرده و نوشته است که سفر پوتین به تلاویو بیش از آن که به ضرر ایران باشد هشداری به سران اسرائیل بوده است مبنی بر این که اگر تصمیم به حمله به ایران بگیرند، مسکو نیز وارد عمل خواهد شد و دست بسته نخواهد نشست.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این روزنامه در این زمینه می‌نویسد: ولادیمیر پوتین به صراحت به طرف اسرائیلی گفته است که در صورتی که تلاویو تصمیم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بگیرد، مسکو دست بسته نخواهد نشست و فورا وارد عمل خواهد شد. وی در این سفر نسبت به کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت نیز با محافظه‌کاری برخورد کرده و گفته است که مسکو با تلاش‌های غرب برای کنار زدن اسد همراه نیست.

به گفته روزنامه معاریو مقام‌های اسرائیلی قبل از این که پوتین به تلاویو سفر کند، می‌دانستند که وی برای ابلاغ مخالفت صریح مسکو به هر گونه تحرک نظامی علیه ایران به تلاویو می‌آید و برای همین سعی کردند که در برخورد با او بسیار معقول و منطقی رفتار کنند تا رئیس جمهوری روسیه از آنها خشمگین نشود. اگر چه هم‌زمان بر سر این موضوع‌ با ایالات متحده و غرب نیز رایزنی می‌کردند و از آنها می‌خواستند که بر سر افزایش فشارها به تهران چالشی به وجود نیاید.

در عین حال مسئولان اسرائیلی یادآور شدند که پوتین گفته است که «اگر امریکا یا اسرائیل به ایران حمله کنند روسیه قطره اشکی نخواهد ریخت چرا که مسکو نیز وجود یک نظام اسلامی تندرو هسته‌ای در مرزهای جنوبی‌اش را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند اما ایران هنوز یک کشور تندرو نشده و چیزی که باعث خطرناک شدن برنامه هسته‌ای‌اش شده باشد، مشاهده نشده است.»

مقام‌های اسرائیلی از مواضع پوتین ابراز رضایت کرده‌اند ولی از وی خواسته‌اند که در قبال فشارهای جامعه غربی به ایران در مورد برنامه هسته‌ای‌اش چالش تازه‌ای ایجاد نکند.

برخی افراد حاضر در مذاکرات پوتین با نتانیاهو به معاریو گفته‌اند که رئیس جمهوری روسیه به اطلاع مقام‌های اسرائیلی رسانده است که روسیه به ایران اجازه نمی‌دهد که باعث ایجاد اختلاف میان مسکو با غرب شود و تحریم‌ها علیه تهران به تعویق بیفتد. وی همچنین تاکید کرد، مسکو با این تحریم‌ها همراه نخواهد شد ولی کاری هم برای لغو آنها نخواهد کرد.

یک مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود در این باره گفت: «وقتی روسیه می‌گوید که در برابر تحریم‌ها سکوت اختیار می‌کند و کاری برای لغو آنها نخواهد کرد به این معنا است که امکان پیشرفت رو به جلو وجود دارد و این مساله باعث می‌شود که چینی‌ها نیز با غرب هم‌صدا شوند.»

اما با این حال پوتین به شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه تندروی اسرائیل هشدار داده است که با هر گونه حمله‌ای با ایران مخالف است چرا که به اعتقاد او این مساله باعث به وجود آمدن حالتی شبیه افغانستان و عراق خواهد شد.

از سوی دیگر موضع روسیه در قبال سوریه کاملا با مواضع غرب مغایر بوده است. پوتین به صراحت به اسرائیلی‌ها گفت: «به هیچ وجه مشخص نیست که جانشین اسد فردی بهتر خواهد بود یا خیر.»

وی همچنین از طرف اسرائیلی پرسیده است: «اگر مخالفان سوری پس از سقوط نظام حاکم بر دمشق پوست‌اندازی کردند و رویه خود را تغییر دادند آن‌گاه چه خواهد شد. آیا می‌توان به آنها اعتماد کرد؟»

با این حال پوتین هنگامی که اسرائیلی‌ها گزارش‌های امنیتی درباره جابه‌جایی سلاح در سوریه دادند، به اسرائیلی‌ها تعهد داده که برای حل بحران سوریه اقدام کند و گفته است که شخصا وارد عمل خواهد شد تا سلاح‌های غیر متعارف به دست حزب الله یا حتی القاعده نیفتد.

۱۳۹۱/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...