نسخه چاپی

كوثری: وضع تحریم‌ها مبهم است/ ظریف باید به مجلس توضیح دهد

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنچه كه در لوزان سویس بین ایران و ۱+۵ مورد توافق واقع شده، چیز جدیدی نیست و دستاورد خاصی برای ما نداشته. در واقع طولانی كردن روند مذاكرات برای در تنگنا قرار دادن مردم بوده است.

به گزارش نما، محمداسماعیل کوثری، در خصوص نتیجه مذاکرات هسته ای لوزان سویس که شب گذشته (پنجشنبه 13 فروردین) منجر به انتشار بیانیه مشترک از سوی ایران و 1+5 شد گفت: توافقی که بین دو طرف مذاکره کننده صورت گرفته چیز جدیدی نیست و همان بحث هایی است که دو طرف در طول مدت زمان پس از توافق اولیه دارند انجام می دهند.



وی با بیان اینکه آنچه که در این بیانیه مشترک آمده، صرفاً تکرار مباحث یکسال گذشته است گفت: هیچ تغییری در روند تحریم ها و توافقی که بخواهد قابل قبول باشد حاصل نشده، تنها مورد قابل قبولی که در این توافق وجود دارد، در ارتباط با موضوع غنی سازی است که آن را هم آنها از ابتدا قبول داشتند. در ارتباط با سایر موضوعات به چیز خاصی دست نیافته ایم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به نظر بنده، تیم مذاکره کننده ما و طرف غربی خواستند با طولانی کردن روند مذاکرات برای مردم جا بیاندازند که کار خیلی سختی را انجام داده اند، وگرنه هیچ اقدام اساسی و بنیادی صورت نگرفته و به جز همان توافق اولیه که در آن همه چیز را از دست دادند چیز خاصی تغییر نکرده است. آنها می توانستند در همان یکسال گذشته نیز به این توافق برسند؛ طولانی کردن مسیر مذاکرات برای این بود که به شکلی، مردم را در تنگنا قرار دهند و بگویند بالاخره کاری کردیم که مورد قبول مردم قرار گرفت.



نماینده تهران با بیان اینکه مجلس در هفته پیش رو، حتماً این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد گفت: آقای ظریف یا آقای عراقچی باید بیایند و توضیحات لازم را ارائه دهند. طبق آن چیزی که ما تا کنون رصد کرده ایم، دقیقاً مشخص نیست در ارتباط باتحریم ها چه اقدامی قرار است صورت بگیرد. اینکه آنها می گویند باید راستی آزمایی صورت بگیرد و آژانس بیاید پیگیری کند و چنانچه احساس شد که ایران در چارچوب حرکت می کند، سپس در خصوص بعضی تحریم ها آن هم در ارتباط با مسائل بانکی و مالی و اقتصادی اقدامی صورت بگیرد، برای ما شفاف و مشخص نیست و همین هم باعث نگرانی است چون آنها به هیچ وجه زیر بار این موضوع نخواهند رفت.



کوثری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری دانشجو در خصوص تفاوت های «فکت شیت» منتشر شده از سوی آمریکا با متن بیانیه مشترک و اظهارات تیم مذاکره کننده ایرانی، گفت: اگر بیانات تیم مذاکره کننده خودمان را نیز بخواهیم مورد بحث قرار دهیم که قضیه خیلی پیچیده تر خواهد شد.
منبع: خبرگزاری دانشجو

۱۳۹۴/۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...