نسخه چاپی

تعطیلی مأموریت فردو و اراك

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینكه اختلاف تفسیری كه در بیانیه لوزان وجود دارد، نشان از عدم اراده یا خلف وعده طرف آمریكایی است، گفت: اختلافات موجود در تفسیر بیانیه لوزان می‌تواند «برد-برد» را به «برد-باخت» تبدیل كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، هادی آجیلی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی پیرامون بیانیه لوزان و تناقضاتی که در متن فارسی و انگلیسی آن وجود دارد، گفت: ما باید بدانیم مذاکره بر وزن معامله است و وقتی جمهوری اسلامی با ۶ کشور قدرتمند جهان وارد مذاکره می شود، نمی‌شود انتظار داشت که هرچه طرف ایرانی می‌خواهد، محقق شود و کشورهای مقابل که زورگو نیز هستند، تسلیم ما شوند.

وی ادامه داد: این موضوع را هم باید بدانیم که در تبادل امتیازات، متوازن و همسان بودن آن است که معنای «برد-برد» را از «برد-باخت» تفکیک می‌کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه پیرامون اختلافاتی که در تفسیر بیانیه لوزان وجود دارد، گفت: اختلاف تفسیری که بین طرف ایران و آمریکا درخصوص بیانیه لوزان وجود دارد، می‌تواند این مذاکرات را برای طرف ایرانی از حالت «برد-برد» به «برد-باخت» تغییر دهد.

آجیلی افزود: طبق روایت آقای ظریف که ما آن را می‌پذیریم، ایران همکاری بیشتری با آژانس خواهد داشت و بخش زیادی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل خواهد کرد و رسالت و مأموریتی که جمهوری اسلامی برای فردو و اراک درنظر گرفته بود طبق بیانیه لوزان تعطیل خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به روایت ظریف از تعهدات طرف مقابل، گفت: طبق روایت آقای ظریف، اگر در مقابل امتیازاتی که ما داده‌ایم، لغو تحریم‌ها آن هم در زمانبندی قابل قبول صورت گیرد، آن موقع این معامله برد-برد خواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که ما درعین اعتماد به تیم مذاکره کننده ایرانی، به طرف غربی و آمریکایی بی‌اعتمادیم، گفت: اختلاف تفسیری که درخصوص بیانیه لوزان وجود دارد، نشان می‌دهد در شب آخر مذاکرات تفاهم بر سر تمامی مسائل صورت نگرفته است. مشکل اول بر سر بیانیه بودن یا توافق بودن این دوره از مذاکرات است. طرف ایرانی بدنبال این است که نتیجه این دوره از مذاکرات تعهدآور نباشد تا ۲مرحله‌ای کردن توافق را انجام نداده باشد به همین خاطر بر بیانیه بودن تاکید می‌کند اما طرف مقابل بر توافق بودن آن نظر دارد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه تصریح کرد: مشکل دیگر اختلاف تفسیر پیرامون خود بیانیه لوزان است. که طرف ایرانی طبق بیانیه بر این عقیده است که با اجرا توافق تحریم‌ها لغو می‌شود اما طرف آمریکایی چنین عقیده ای ندارد، حال یا اراده نکرده یا خلف وعده کرده است. آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که طرف غربی و آمریکایی طبق تفسیر خود بیانیه را اجرایی می کنند.

آجیلی با بیان اینکه ۲ طرف مذاکره‌کننده می‌خواهند برد خود را بزرگ جلوه دهند، گفت: نگرانی ما از بزرگ جلوه دادن برد تیم ایرانی نیست، بلکه نگرانی ما اینجاست که این اختلاف تفسیری که وجود دارد، معامله برد-برد را به برد-باخت تبدیل می‌کند. اینکه طرف مقابل اینگونه تفسیر می‌کند که بعد از دوره طولانی تحریم‌ها تعلیق می‌شود و آن هم با گزارش آژانس مبنی بر این که ایران به تعهداتش عمل کرد، بستگی دارد ماهیت برد-برد مذاکرات را به برد-باخت تبدیل می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با طرح این سوال که چرا طرف غربی و آمریکایی تفسیر دیگری از بیانیه لوزان دارد، گفت: آیا این تفسیر برای مصرف داخلی است و یا اینکه طرف مقابل می‌خواهد تفسیر خودش را اجرایی کند؟

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره کننده، گفت: آقای ظریف و تیم همراهشان در فضای دیپلماتیک تلاش بسیاری انجام دادند که قابل تقدیر است. حق جمهوری اسلامی داشتن غنی سازی صلح‌آمیز هسته‌ای است. خواسته‌های جمهوری اسلامی منطقی است امام طرف غربی بخاطر زور زیاد و قدرتی که پشت سر خود دارد حرف غیرمنطقی می‌زند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طرف ایرانی با منطق صحبت می‌کند اما بخاطر ضعف‌هایی که در ساختار اقتصادی خود دارد با مشکلاتی روبرو می‌شود و در مقابل تحریم آسیب پذیر است. در حقیقت ساختار اقتصادی ما با حرف منطقی ما همخوانی ندارد. به همین خاطر اینکه انتظار داشته باشیم در این فضا طرف غربی حرف ما را بپذیرد، اشتباه است.

آجیلی پیرامون داوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: آژانس داور بیطرفی نیست. آژانس فقط نسبت به فعالیت‌های ما داوری می‌کند و بر اقدامات ما نظارت دارد اما نسبت به آمریکا چنین وضعیتی ندارد و ناظری برای بررسی اقدامات طرف غربی و آمریکایی وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مان تمام تلاش خود را انجام داده‌اند و منتقدان در این خصوص باید منصفانه عمل کنند. البته در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، دولت نیز باید از هوادارانش مراقبت کند تا از این موضوع (بیانیه لوزان) برای ایجاد تفرقه در داخل استفاده نکنند چراکه موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است.

۱۳۹۴/۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...